3643
Sök

Sinus Live SL-A500 bra/dåligt?

85 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
#1
Läst runt lite här och det verkar vara lite delade meningar om det.
Vissa säger det är skitbra steg för pengarna och vissa säger att det är bara massa effekt men inget välljud, hur ligger det till?
Hur stor skillnad är det mellan ett sånt och tex, DLS CA12?? Ger ju typ lika mycket effekt men DLS-steget kostar runt 6-700 spänn extra.

Vill inte ha något steg som bara ger massa okontrollerad bas utan det ska kunna vara lite kontrollerat och "snärtigt" eller hur man nu ska säga..
Senast redigerat av Emil889 (6 september 2008)

Finlirare
478 Inlägg
6 september 2008
#2
Har beställt ett sånt, plus en bas och låda. Kan återkomma när jag fått det och lyssnat.


497 Inlägg
6 september 2008
#3
sinus live är utmärkt om man är ute efter att spela högt för en bilig peng.
är du ute efter kontrolerad bas och väljud så är det fel slutsteg för dej läg då hellre till 1000-2000kr så får du steg som har bättre kontrol typ dls/mutant/carpower har steg som är rätt bra för cashen.
finns även andra steg som är lite dyrare förtås:)


137 Inlägg
6 september 2008
#4
Lägg hellre pengarna på dls steget, mycket bättre kontroll och mer välljudande.
Sinus steget har absolut ingen kontroll och låter dessutom riktigt illa!

Det finns inget som heter FÖR mycket bas......

tokfrans
982 Inlägg
6 september 2008
#5
låter tillräckligt bra för att åka runt på stan med... är inget sq steg. nej det är det inte men till att poppa vanligt duger det fint.


haters.


2 911 Inlägg
6 september 2008
#6
Duger för normalt poppande om du inte har krav på välljud.

Jag har för övrigt spelat ordentligt högt med detta steg, så just effektmässigt är det ett jäkla bra steg för slanten.

BilstereoNörd
576 Inlägg
7 september 2008
#7
Som i många andra fall så hänger även ljudet på val av högtalare och hur man lyckats få till en låda..
Finns kombinationer när det steget låter riktigt vettigt, har haft många nöjda kunder på det steget..

Men ifall man driver en trögbas i ett sédanbagage då räcker inte effekten det blir bara odynamiskt o tråkigt..
Det gäller dock de flesta små slutsteg runt 4-500watt...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

297 Inlägg
7 september 2008
#8
Decibel skrev:
Duger för normalt poppande om du inte har krav på välljud.

Jag har för övrigt spelat ordentligt högt med detta steg, så just effektmässigt är det ett jäkla bra steg för slanten.
kan definiera ordentligt högt ?

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

2 911 Inlägg
7 september 2008
#9
omegaman1 skrev:
Decibel skrev:
Duger för normalt poppande om du inte har krav på välljud.

Jag har för övrigt spelat ordentligt högt med detta steg, så just effektmässigt är det ett jäkla bra steg för slanten.
kan definiera ordentligt högt ?
Valde att inte skriva nån siffra då jag inte minns, förutom att det var högt för ett 500w steg och en 800kr bas, håller på o letar bilderna från mätningen.
Toyota celica och en 12" powerbass i 107 liters T-line, får återkomma med exakta data.
Senast redigerat av Decibel (7 september 2008)

60 Inlägg
7 september 2008
#10
Mina SL-A1500 steg funkar då bra så skulle tro att SL-A500 funkar också
Senast redigerat av SLARVA (7 september 2008)

85 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
#11
Ja inte blev jag så mycket smartare av den här tråden, vissa säger att det låter helt ok, andra säger att det låter skit.
Kanske får chansa på att det låter hyfsat helt enkelt och testa och köpa ett.
Eller så lägger jag på lite och tar ett DLS CA12...Svårt!

2 911 Inlägg
7 september 2008
#12
DLS steget låter bättre musikaliskt, men kanske inte samma punch i det. Har lyssnat på båda men kan inte minnas vilket som gav mest power för pengen.

85 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
#13
Ska sitta i en 190E, där sitter tanken bakom ryggstödet och det är ett helvete att få in något ljud in i bilen så det kanske kan behövas något steg som ger bra tryck?


Hur kan det komma sig att DLS steget eventuellt har mindre "punch" än SL då det ger mer effekt?
Senast redigerat av Emil889 (7 september 2008)

2 911 Inlägg
7 september 2008
#14
Emil889 skrev:
Ska sitta i en 190E, där sitter tanken bakom ryggstödet och det är ett helvete att få in något ljud in i bilen så det kanske kan behövas något steg som ger bra tryck?


Hur kan det komma sig att DLS steget eventuellt har mindre "punch" än SL då det ger mer effekt?
Det var uppfattningen jag fick när jag lyssnade, förvisso helt olika basar i olika bilar som mycket väl kunde påverka. Men jag tyckte DLS steget va lite tamare rent effektmässigt, men låter en hel del mycket bättre.

Vad gäller merca så får du nog kika på en bandpass-lösning med lite mer effekt.

Team Autohifi!
865 Inlägg
7 september 2008
#15
Emil889 skrev:
Ja inte blev jag så mycket smartare av den här tråden, vissa säger att det låter helt ok, andra säger att det låter skit.
Kanske får chansa på att det låter hyfsat helt enkelt och testa och köpa ett.
Eller så lägger jag på lite och tar ett DLS CA12...Svårt!
Jag tror inte du kommer höra speciellt stor skilnad på dessa steg.
Att säga att det låter dåligt är en sak om man gemför med ett mycket dyrare steg, men i detta fall så är båda "budget" steg och ingen större skilnad ( även på ljudet ).


1 785 Inlägg
7 september 2008
#16
Har precis också beställt ett SL-A500steg

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 september 2008
#17
Emil889 skrev:
Ja inte blev jag så mycket smartare av den här tråden, vissa säger att det låter helt ok, andra säger att det låter skit.
Kanske får chansa på att det låter hyfsat helt enkelt och testa och köpa ett.
Eller så lägger jag på lite och tar ett DLS CA12...Svårt!
Det handlar nog mest om hur pass van lyssnare du är. Och vad du har för bakgrund och referenser.

DLS steget låter lite bättre, men förmodligen så är det skit samma vilket du tar.

(sitter du däremot med en skaplig hemmaanläggning och lyssnar "kritiskt" på musik kommer du inte bli nöjd med varken Sinus eller DLS CA. De är inga ljudkvalitetsmonster nåt utav dem. Man får vad man betalar för..)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

MR
295 Inlägg
7 september 2008
#18
Jag håller faktiskt med jonas där för ovanlighetens skull.. ska du ha nåt som bompar i mercan ska du nog ha något som är kraftigare....

85 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
#19
henkz skrev:
Jag håller faktiskt med jonas där för ovanlighetens skull.. ska du ha nåt som bompar i mercan ska du nog ha något som är kraftigare....
Var det inte just det SL stegen var? Kraftiga? tongue

Jag ska fundera lite så får jag just se vad det blir för något.
Verkar ju inte spela någon roll vad man väljer i den prisklassen, under 2000 kr alltså.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 september 2008
#20
Emil889 skrev:
henkz skrev:
Jag håller faktiskt med jonas där för ovanlighetens skull.. ska du ha nåt som bompar i mercan ska du nog ha något som är kraftigare....
Var det inte just det SL stegen var? Kraftiga? tongue

Jag ska fundera lite så får jag just se vad det blir för något.
Verkar ju inte spela någon roll vad man väljer i den prisklassen, under 2000 kr alltså.
Alltså vi pratar om ett steg som ger knappa 500W i 1ohm bryggat. Det är helt okej med effekt per krona, men kraftigt?

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!


Sök