söndag 16:44
Trådstartare
Hej!
Hoppas någon erfaren person kan educate me a little.
Jag har en begagnad Peugeot 308 med en BlueHDI 1.6 dieselmotor på 99 hästar som jag nyligen köpte av en bilhandlare.
Jag har dock märkt att bilen rycker/hugger till i det initiala gaspådraget när jag börjar gasa (alltså från att inte ha foten alls på gasen till att börja trycka på den), om jag sedan fortsätter hålla nere gasen så finns inga flera ryck, däremot så rycker det till liknande fast mindre när jag släpper gasen helt (dvs tar bort foten/trycket från gaspedalen). Ibland rycker det till två gånger snabbt när jag börjar gasa.
Jag kan även känna med handen att själva växelspaken rycker till när jag initerar gas samtidigt som jag känner rycket i bilen), detta märks främst på femmans växel (bilen är femväxlad), kan även känna att spaken rycker till fast mindre när jag släpper gasen helt.
När bilen rycker till vid det initiala gaspådraget så kan jag se hur varmätaren snabbt och väldigt kvickt hoppar upp och ner oavsett växel.
Bilen vart felsökt hos mekonomen men de kunde tydligen inte finna några fel. Detta var dock innan jag hade kännedom att det rycker även i växelspaken utöver rycket jag känner i själva bilen. Tycker dock det är konstigt att de inte fann några fel angående detta, de hänvisade till att vissa bilar kan ha sådan "karaktär". Är detta normalt? Känns ju som att det belastar växellådan onödigt mycket? Vad kan orsaken vara? Slirande koppling" Ej märkt några fler symtom av slirande koppling. Dåliga motorfästen? Misständning? Något annat?
Jag är en Rookie när det kommer till bilar bör nämnas.
Tack på förhand!