3366
Sök

Fråga Ang Tatuering

Svindåre
1 433 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Nu är det så att jag har nickelallergi. Och moschan har alltid sagt att jag inte kan tatuera mig för att det är nickel i färgen som används till tatueringar. Så nu vill jag räta ut dehär frågetecknet. Finns det nickel i färgen? För kompisar säger att de kör med nickelfri färg. Men man vill ju liksom vara säker på det innan man gaddar sig.

Tacksam för svar från folk som KAN detta. inte från folk som tror.

(Wtf... min avatar har försvunnit. suck...)
Senast redigerat av ErskPersk (7 september 2008)

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
7 september 2008
skulle nog krypa in hos en tattuerare och fråga det..

jag har nickelallergi med kom jag på men jag är gaddad och har inga problem
Senast redigerat av azid (7 september 2008)

2slow

Mollllgan
7 september 2008
azid skrev:

samma här har nickelallergi, pollen, Damm, Päls, Nöt, Äpple osv osv allergi är helt enkelt överkänslig...
får ducsha med natusans baby shampo=)

Men men gaddad lite här och där och har inte märkt av detta alls...

Men som sagt kolla med en tatuerare..

2 668 Inlägg
7 september 2008
_S40_ skrev:
azid skrev:

samma här har nickelallergi, pollen, Damm, Päls, Nöt, Äpple osv osv allergi är helt enkelt överkänslig...

hårda bud att vara hypokondriker som vissa kallar allergiska människor

2slow

Mollllgan
7 september 2008
azid skrev:
_S40_ skrev:
azid skrev:

Vad snackar du om?

2 668 Inlägg
7 september 2008
_S40_ skrev:
azid skrev:
_S40_ skrev:

Vad snackar du om?

folk som inte vet bättre tycker allergier är hypokondri.... tänker inte förklara närmare

2slow

4 506 Inlägg
7 september 2008
Fråga Pain940 han är ju tattuerare o har egen shop.!

Kan du andas kan du dö.

Mollllgan
7 september 2008
azid skrev:
_S40_ skrev:
azid skrev:

Vad snackar du om?

folk som inte vet bättre tycker allergier är hypokondri.... tänker inte förklara närmare

Fint det

Bilbyggare!!!
595 Inlägg
7 september 2008
Är med allergisk mot det mesta men mina tatueringar har aldrig visat någon reaktion....! Men kolla upp det till 100% innan där du ska göra din gadd....!

16 197 Inlägg
7 september 2008
färg som användes för ett antal år sen innehöll nickel men nu kör alla seriösa tatuerare me miljövänlig färg som inte innehåller nickel.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Svindåre
1 433 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Henrik Elg skrev:
Men kolla upp det till 100% innan där du ska göra din gadd....!

Jo jag menar det big_smile

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
7 september 2008
evilaudio skrev:
färg som användes för ett antal år sen innehöll nickel men nu kör alla seriösa tatuerare me miljövänlig färg som inte innehåller nickel.

Gött att höra för jag e allergisk mot de mesta men då borde jag inte oroa mej ? smile

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

2 103 Inlägg
8 september 2008
jag har jobbar som tatuerare (aktiv fortafarande med 14 års erfarenhet ) i hökarängen sthlm och dom seriösa firmorna som tatuerar använder sig inte av färger med nickel i wink
bara miljö vänlig ämnen å ej djur testade smile

är du osäker på om färgerna innehåller nickel kan du be tatueraren att visa innehållsförteckning på varje specifik färg...det kom en lag juli 2007 att alla färger inom seriös tatuering i sverige måste kunna deklarera till miljö & hälsoskyddsnämnden att färgerna inte innhåller förbjudna ämnen som nickel,chrome kobolt etc. mm

även nålarna är i rostfritt stål om ej hellelr dom får innehålla nickel i lödtennet som nålarna e monterade med wink

jag e själv nickel allergiker å de är inga problem allas..många av mina kunder har även dom nickel bekymmer men vi kan tatuera utan problem då vi följer dom lagar å stadgar som finns.

men som sagt en seriös studio kan visa certifikat med innehållsförteckning över sina färger mm...bara fråga om du är osäker...vill dom inte visa...gå till någon annan wink

keep sweden colored  ...get inked
//Mvh Matte
House of pain tatoo Hökarängen Sthlm
Senast redigerat av Pain940 (8 september 2008)

274 Inlägg
8 september 2008
Nu fick du ju nyss de bästa svaret du kunde få av en som är insatt.
Jag är tatuerad och har nickel allergi och jag har inte heller haft några prob.
Senast redigerat av MissMotor_ (8 september 2008)

Körv
3 535 Inlägg
8 september 2008
Jag är tatuerad.. Dock ej nickelallergiker. Men kollade upp det i samband med att jag gjorde det. Och det är som Pain940 säger smile Lagar!

Truckdriving Man

Svindåre
1 433 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
ok, då vet jag! tack föra alla svar! big_smile

2 103 Inlägg
8 september 2008
ErskPersk skrev:
ok, då vet jag! tack föra alla svar! big_smile

vassegoo ...lycka till med din tattoo nu cool
//Mvh

1 Inlägg
9 april 2009
Hej!
Hmmmm, vill fråga om var man kan läsa om lagar , förstod jag rätt att det är LAG på att använda nickelfria färger och nickelfria nål när man tatuerar eller? En vän från Spanien kom till sverige och har eu-licens för tatuering och får tatuera andra i eu-länder och han frågade mig om jag var nickelallergisk o det är jag så då kunde han ej tatuera mig sa han?
Stämmer det?
Bettyboop

2 103 Inlägg
10 april 2009
bettyboop74 skrev:
Hej!
Hmmmm, vill fråga om var man kan läsa om lagar , förstod jag rätt att det är LAG på att använda nickelfria färger och nickelfria nål när man tatuerar eller? En vän från Spanien kom till sverige och har eu-licens för tatuering och får tatuera andra i eu-länder och han frågade mig om jag var nickelallergisk o det är jag så då kunde han ej tatuera mig sa han?
Stämmer det?
Bettyboop

jag e tatuerare sen 15 år tilbaka ..men har aaaaaaaldrig hört talas om EU-licens för tatuerare ?
lätt ju rätt lustigt tongue
...jag har jobbat i olika länder med tattoos men aldrig behövt mer än pass å visum samt påläsning noga vad som gäller i respektive land wink

ett papper ger ju ingen säkerhet att man är en bra utförare av yrket...mer parten av dessa intyg som finns kommer å kan man tanka hem på internet eller göra själv med ps ...tyvärr.

men ja man får inte jobba med nickel produkter i sverige...alla produkter ska enligt svensk lag innehålla ett datasäkerthetsblad över alla kemikalier man jobbar med.

jag e själv nickel allergiker å har *endel* tattoos smile vilka varit problem fria smile
så den som utövar tatuerings konst som följer lagar mm bör ju kolla sånt innan man tatuerar i sverige roll

.....speciellt om man har * EU- licens* då borde han ju som seriös verkare veta att det är förbjudet med nickel produkter i svergie wink

men gå du till en duktig å seriös utövare så kan du du med glädje göra din tatuering....men tänk att trots lagar å regler är det först DU som kund som ska veta å känna att den som utför din tatuering är kunning samt godkännd,kan visa sin sterilutrustning, mm  läs gärna på miljö & hälsoskyddsnämnde vad som gäller hos tatuerings studios ....så kan du känna dig lite tryggare iallafall å veta vad du ska fråga efter i deras studio mm.

Lycka till smile
//Mvh Matte House of pain tattoo Hökarängen Stockholm
Senast redigerat av PAIN (10 april 2009)

945 Inlägg
10 april 2009
Jag har också diverse allergier och grymt överkänslig.
Ritar jag med en bläckpenna på mig så svullnar linjerna upp.

Även tatuerad, jag var svullen i några veckor samt så ville det inte riktigt läka.
Men sen löste allt sig med tiden men jag måste säga att det kliade något enormt!

Idag är allt normalt, men om jag rör vid tatueringen så börjar den Fortfarande klia.
Drar jag med naglarna rakt över den engång så är hela tatueringen svullen, igen.

3år efter även.

Sök