Lite funderingar då jag funderat på att köpa en Nissan 200sx.
Många har rekomenderat 200sx till mig även dem som kan mecka osv, men jag har hört att 200:ans smörjsystem för stakar och kolvar etc är väldigt dåligt. Och de som är ganska hårt körda närmre 20.000mil börja rasa. Så jag är lite orolig då när det gäller att köpa en sådan. Att meka me bilen är inget hinder för mig då jag mekar bilar och lastbilar men kan vara bra att veta. Så min fråga lyder; Är det sant att de har dåligt smörjsystem och vad bör man byta för att få det bra igen om det är så?
Om du tänker på s13 modellen så jobbar 1.8 liters motorn med väldigt liten oljemängd ca:3L om jag inte missminner mig, sedan kan man ju lägga till slarv med oljebyten samt avsaknaden av oljekylare i hårt körda bilar bidrar till att oljan åldras väldigt snabbt och haveriet är inte långt borta.
edit: Så en oljekylare bör vara det första man investerar i innan man börjar köpa fräsiga dump-ventiler och ställer upp laddtrycket till max. + att motorn får lite mer olja att arbeta med.
Senast redigerat av Ghost_Face (10 september 2008)
De är så att de sitter ingen oljekyl orginal och de brukar kunna gå varmt vilket resulterar i ras. Sen är de väll 89:orna har jag för mig som har lite krångel med oljan till eller om de är ifrån turbon där rören är för snävt dragna så de blir dåligt med kylning där med.
Lite funderingar då jag funderat på att köpa en Nissan 200sx.
Många har rekomenderat 200sx till mig även dem som kan mecka osv, men jag har hört att 200:ans smörjsystem för stakar och kolvar etc är väldigt dåligt. Och de som är ganska hårt körda närmre 20.000mil börja rasa. Så jag är lite orolig då när det gäller att köpa en sådan. Att meka me bilen är inget hinder för mig då jag mekar bilar och lastbilar men kan vara bra att veta. Så min fråga lyder; Är det sant att de har dåligt smörjsystem och vad bör man byta för att få det bra igen om det är så?
Tack!
Vilka bilar rasar inte med dom förutsättningarna? Jag tror att skulden för de flesta rasen kan läggas på ägarna. Helre gasa än sköta om grejorna.
Som sagt är det relativt liten oljemängd i s13, 3.6L om man ska vara exakt. Det sitter en liten oljekyl (värmeväxlare) original ovanför oljefiltret, den räcker inte till när man börjar trimma. En 19rad eller större extern kyl är att rekommendera. Som "Camaro67" säger hade första årsmodellen ett felkonstruerat rör till oljereturen från turbon, bör vara utbytt på alla bilar vid det här laget.
Som svar på din fråga: Nej, 200:ans smörjsystem är inte dåligt, men det är ingen nackdel att köpa en extern oljekyl. Soppapump och IC är också en bra investering.
problemet ligger nog i som många nämn.. lite mängd olja.. (även oljan står för en del av kylningen i en motor) kombinerat med lite tasig kylning orginal gör att oljan gärna går för varm och lagerna tar stryk..
och jadu.. värmen kommer nog väldigt ofta ifrån att dom blir trimmade utan extra kylning.
beror på... risken är väll att du sätter den i en stolpe pga att du inte kört tillräckligt samt överskattar din och bilens förmåga. å andra sidan så är det en rolig bil som när du fått ihop lite pengar ganska billigt kan uppgradera
Hehe, hade inte tänkt och gasa så mkt då jag garanterat har en prövotid på minst 2år Men å andra sidan så jag hyffsat van vid banrace men aa... du har nog lite rätt i det du säger me stolpen där! men parkeringar é bra grejor