Om det är högt när du börja få ont i öronen då har jag ju rätt. 140 db är för högt. Högt för mig är musik på hög volym som jag kan lyssna på i flera timmar o njuta av att det är hög volyme och ren återgivning. Du får hörselskador redan om du lyssnar på 130db längre tid.
Du skrev att du spelat 147db med 3100watt. Var inte lådan peakad efter resonansen i kupen då?? Om svaret är ja har din anläggning bara spelat kanske 132db resten är resonanser.
För ljudåtergivning gäller det väl att dämpa resonanserna i plåten och ha en korrekt avstämd låda eller sluten. Då kanske min enkla watt tabell stämmer bättre, för det gäller utan resonanser o peakning av lådan. Men visst teori o praktik stämmer inte alltid.
Jo jag vet vad jag pratar om, vet du det? Menar du att k1mm0 spelar 147db med framsystemet mellan 150-20000hz +/-3db ??? Det tror jag knappast. Du skulle ju spela musik i 150db inte bara bas.
Tänk efter nu alla som skryter om sina db värden. Låter erat framsystem lika högt som basen, det ligger nog 15-35db lägre än basen. När ni spelar 140db 30-20000hz +/- 3db då spelar ni hööög musik inte bara baaaaaas.
Thulle1 du siktar på 150db musik (30-20000hz +/-3db utan pa grejer.
Lycka till jag kommer att följa ditt projekt.