3529
Sök

Varför har alla ungomar börjat med droger?

blacken
12 september 2008
baaki skrev:
Sushikocken skrev:
Skulle vara kul att få se källor på er som tror braj är så bra och ofarligt. Röker man ett paket majja om dagen istället för 1pkt cigaretter så vill jag se vem som är mest beng i huvvet efter 20 år. Ni som förespråkar drågor vad har ni för källor förutom era egna erfarenheter som brajjat i 2 år och säger sig inte fått några mén

Har skrivits tidigare i tråden, har någon dött av braj är det någon enstaka (du kan räkna det på dina fingrar) som ev skulle ha dött genom kvävning av sina egna spyor.
Medans bara i usa, för 7år sedan så siffran är än högre nu:
"In addition, data from HHS' Centers for Disease Control and Prevention (CDC) indicates that more than 430,000 deaths in the United States are attributable to tobacco use, making tobacco the leading preventable cause of death and disease in the country."

Så ja, jämfört med tobak är ganja jäkligt hälsosamt, tar men sen i beaktning att man inte ens behöver röka ganja utan kan äta det genom kakor osv så skadar man inte luftvägarna alls.
Hur många hundra tusen som dör av alkohol varje år orkar jag inte leta upp, men nu lever vi ju i ett land där man är oskyldig tills motsatsen är bevisad, så då kan DU leta upp hur många som avlidit av ganja så kan du vara tyst sen.

Vad du ska ta i beaktande av sådan statistik är hur många röker brass, hur många som röker tobak i relation till befolkningsmängden, samt hur många av dom gör både och?.
Vad du inte tar med i dina "beräkningar" och glorifiering av "lyckoplantan" är hur många som röker brass och tar livet av sig?. Brass är en "psykedelisk" drog glöm inte det.
Hur många som omkommer i singelolyckor har THC i sig?..

804 Inlägg
12 september 2008
blacken skrev:
Vad du ska ta i beaktande av sådan statistik är hur många röker brass, hur många som röker tobak i relation till befolkningsmängden, samt hur många av dom gör både och?.
Vad du inte tar med i dina "beräkningar" och glorifiering av "lyckoplantan" är hur många som röker brass och tar livet av sig?. Brass är en "psykedelisk" drog glöm inte det.

Med tanke på att 1/3 av tobaksrökarna som börjar röka när de är unga kommer att dö av tobaksrelaterade sjukdomar (hämtat från samma sida som jag fick siffran om antalet dödsfall) så borde vi ha flera tusen dödsfall av cannabissjukdomar med för att det skulle vara i närheten, vilket vi inte har.
Att folk skulle vilja ta livet av sig under cannabispåverkan hade varit väldigt otroligt, finns värre lagliga droger då, datura/änglatrumpet t.ex. som är mycket starkare än LSD och som växer hos varenda tant över 40bast.
Brass är semipsykedeliskt, javisst, men jag anser att även alkohol i milda doser har liknande effekter på det planet.

Jag har även läst om riskerna med bilkörning. Cannabispåverkad så löper man ungefär dubbelt så stor risk att råka ut i en bilolycka, medans om man druckit alkohol löper man 18gånger så stor risk. Alkohol försämrar omdöme och reaktioner mycket mer än cannabis.

Nu gick jag och la mig, jobb imorgon så fler svar från mig blir det inte ikväll.

Meister
6 763 Inlägg
12 september 2008
baaki skrev:
blacken skrev:

Med tanke på att 1/3 av tobaksrökarna som börjar röka när de är unga kommer att dö av tobaksrelaterade sjukdomar (hämtat från samma sida som jag fick siffran om antalet dödsfall) så borde vi ha flera tusen dödsfall av cannabissjukdomar med för att det skulle vara i närheten, vilket vi inte har.
Att folk skulle vilja ta livet av sig under cannabispåverkan hade varit väldigt otroligt, finns värre lagliga droger då, datura/änglatrumpet t.ex. som är mycket starkare än LSD och som växer hos varenda tant över 40bast.
Brass är semipsykedeliskt, javisst, men jag anser att även alkohol i milda doser har liknande effekter på det planet.

Jag har även läst om riskerna med bilkörning. Cannabispåverkad så löper man ungefär dubbelt så stor risk att råka ut i en bilolycka, medans om man druckit alkohol löper man 18gånger så stor risk. Alkohol försämrar omdöme och reaktioner mycket mer än cannabis.

Nu gick jag och la mig, jobb imorgon så fler svar från mig blir det inte ikväll.

När började man göra undersökningar om tobak och när började man med narkotika? Tror inte att de är många 70-80 åringar som har rökt t.ex hasch sen de var 15 varje dag. Lite svårt att få fram några siffror då. Men kom igen om 40-50 år så ska du nog se att vi har saker som visar att man blir sjuk av knark åxo

208 Inlägg
12 september 2008
fy fan va lack man blir på vissa personer va?...

If you can't convince them, confuse them!

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
12 september 2008
Jag bor i bergsjön...jag tror inte jag behöver säga mer va? här så håller en 14 åring på med extasy(om det stavas så)..på ravefester som ja har vart så var de tnågra vänner som tar marihuana och mina föräldrar såg en liten tonåring röka hash bakom huset..

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

208 Inlägg
12 september 2008
Supratok skrev:
vild skrev:
Folk som inte tänker igenom sina argument
Eller inte tänker längre än snoken räcker.

Alkoholkulturen är förvisso mer och mer sne, men det är något som ligger i kulturen. Det finns många fler sätt att dricka alkohol än att gå ut och supa och slåss... (Vin till maten tex, nått större delen av er kanske inte utöver ännu dock..... en iskall öl till sommargrillningen, grogg efter maten, champagne på nyår, snaps på midsommar... ni vet, de där traditionella vardagliga eller högtidliga stunderna, där målet inte är att bli helt medvetslösa) Jag skulle iaf INTE vilja se det försvinna... Och man kan ju inte förbjuda bara viss sorts alkoholkonsumption..

Jag är helt på det klara ang marijuana och dess (o)farlighet. Jag tänker inte säga emot, dock inte heller argumentera för. Däremot så är det klassat som drog, förbjudet. Anlednigen till att jag skulle vilja ha det förbjudet fortfarande är för det simpla faktumet att det är en inkörsport för tyngre droger (inte för alla.. of course not, många ser det nog bara som ciggen) Men en heel del kids och unga, kanske äldre också, kommer gå vidare från marijuana till värre saker, och genom ett förbud, genom att inte legalisera det, så kommer vi hålla mängden folk som går vidare lägre.

Ang cigg får man för MIN del gärna förbjuda det (nu kanske jag låter lite hypocrit, men jag gillar inte direkt ciggrök) Däremot tror jag inte det skulle funka, alltid mkt svårare att få något accepterat att bli oaccepterat.

(Samma sak som 20årsgräns på systemet, varför 18 på krogen men 20 på systemet. HELT vettigt! svårt att köpa ut på krogen, däremot kommer i regel en 20åring köpa ut dricka åt äldre personer än en 18åring skulle göra, typ 20åring köper ut åt 17åringar, 18åringar köper ut åt 15åringar)

Edit, ang våldtäkter, en tjej ska kunna se ut PRECIS som hon vill.... ha på sig, eller inte på sig precis vad hon känner för, utan att bli våldtagen... DÄREMOT tycker jag att vissas attityd är för jävligt kass, och kan säkert leda till våldtäkter.. och där borde man kanske försöka ändra sig lite....

Aja, mina små åsikter smile

Du är klok...     
Tyvärr är det inkörsport för många till tyngre saker..
Mycket hänger på uppfostran och umgänge, ni kanske skulle pröva och arbete med missbruk och inom LVU, så lär man sig en hel del om varför ungdomar börjar med det..

Tack tack
Jadu... folk borde få se hur en gammal knarkare många gånger mår
De stora delar av sitt liv de offrat för sitt beroende, vänner, nära och kära
Karriärer och framtid. Tur det finns folk som kan vända om, och berätta
om vad de gjort fel i livet. LVU, KRIS, BRÅ, nattvandring etc etc

Hur mycket våld följer inte i spåren av folk som ska få tag i sina droger?

208 Inlägg
12 september 2008
zijaa skrev:
Jag bor i bergsjön...jag tror inte jag behöver säga mer va? här så håller en 14 åring på med extasy(om det stavas så)..på ravefester som ja har vart så var de tnågra vänner som tar marihuana och mina föräldrar såg en liten tonåring röka hash bakom huset..

Nu ska du inte dra Bergsjön i smutsen helt... Du borde veta statistiken på brått i typ vasastan haga centrum etc, mot bergsjön, angered, kortedala, länsmansgården

Men visst FAN är det trist att det ens finns tillgängligt, även om jag inte tror det har så mkt med stadsdel att göra... folk väljer att se var det händer där det är bekvämt det händer..

DFFL
9 020 Inlägg
12 september 2008
vild skrev:
Supratok skrev:
vild skrev:
Folk som inte tänker igenom sina argument
Eller inte tänker längre än snoken räcker.

Alkoholkulturen är förvisso mer och mer sne, men det är något som ligger i kulturen. Det finns många fler sätt att dricka alkohol än att gå ut och supa och slåss... (Vin till maten tex, nått större delen av er kanske inte utöver ännu dock..... en iskall öl till sommargrillningen, grogg efter maten, champagne på nyår, snaps på midsommar... ni vet, de där traditionella vardagliga eller högtidliga stunderna, där målet inte är att bli helt medvetslösa) Jag skulle iaf INTE vilja se det försvinna... Och man kan ju inte förbjuda bara viss sorts alkoholkonsumption..

Jag är helt på det klara ang marijuana och dess (o)farlighet. Jag tänker inte säga emot, dock inte heller argumentera för. Däremot så är det klassat som drog, förbjudet. Anlednigen till att jag skulle vilja ha det förbjudet fortfarande är för det simpla faktumet att det är en inkörsport för tyngre droger (inte för alla.. of course not, många ser det nog bara som ciggen) Men en heel del kids och unga, kanske äldre också, kommer gå vidare från marijuana till värre saker, och genom ett förbud, genom att inte legalisera det, så kommer vi hålla mängden folk som går vidare lägre.

Ang cigg får man för MIN del gärna förbjuda det (nu kanske jag låter lite hypocrit, men jag gillar inte direkt ciggrök) Däremot tror jag inte det skulle funka, alltid mkt svårare att få något accepterat att bli oaccepterat.

(Samma sak som 20årsgräns på systemet, varför 18 på krogen men 20 på systemet. HELT vettigt! svårt att köpa ut på krogen, däremot kommer i regel en 20åring köpa ut dricka åt äldre personer än en 18åring skulle göra, typ 20åring köper ut åt 17åringar, 18åringar köper ut åt 15åringar)

Edit, ang våldtäkter, en tjej ska kunna se ut PRECIS som hon vill.... ha på sig, eller inte på sig precis vad hon känner för, utan att bli våldtagen... DÄREMOT tycker jag att vissas attityd är för jävligt kass, och kan säkert leda till våldtäkter.. och där borde man kanske försöka ändra sig lite....

Aja, mina små åsikter smile

Du är klok...     
Mycket hänger på uppfostran och umgänge, ni kanske skulle pröva och arbete med missbruk och inom LVU, så lär man sig en hel del om varför ungdomar börjar med det..

Tack tack

Cannabis är inte en inkörsport till tunga droger.
Alkohol är första steget för (Ja, jag vågar dra till med en påhittad siffra) 99.9%.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

blacken
12 september 2008

gosse du vet inte vad du pladdrar om. Snedojjan på braj är skyhög över den som man kan få på alkohol plus att få en snetändning på braj är MYCKET lättare, än att få en på sponken.
och vilken "grupp" tror du har flest "utövare", dom som kör på lyset, eller dom som klipper en såg och sedan sätter sig och kör iväg?..

400 Inlägg
12 september 2008
blacken skrev:

gosse du vet inte vad du pladdrar om. Snedojjan på braj är skyhög över den som man kan få på alkohol plus att få en snetändning på braj är MYCKET lättare, än att få en på sponken.

Kan jag inte hålla med om smile

Ride Like You´ve Never Been Hurt

blacken
12 september 2008

Där så har "lite" fel, som tidigare nämnts så har kranen som kränger brasset i regel 99;99% (inte en påhittad siffra) av dom andra "förnödenheterna än "Cannabiola asterioider" på sitt lager, och där så har du en "dörr"..

blacken
12 september 2008
CroZZeN skrev:
blacken skrev:

Kan jag inte hålla med om smile

Har du haft det på något av dom, alltså en RIKTIG snedojja på något av dom..?
Senast redigerat av blacken (12 september 2008)

208 Inlägg
12 september 2008
FireTraXX skrev:
vild skrev:
Supratok skrev:

Du är klok...     

Tack tack

Alkohol är första steget för (Ja, jag vågar dra till med en påhittad siffra) 99.9%.

Finns många sätt att dricka alkohol. Alkohol är dock inte en olaglig handling, du går inte över den där gränsen för vad du får och inte får göra. Jag säger inte att alkohol inte påverkar människors liv... shit, ALLTING påverkar människors liv... men att påstå att cannabis INTE är en inkörsport till tyngre droger, och alkohol är orsaken till att 99,9% av våra knarkare började är väl lite naivt..

Avstängd
962 Inlägg
12 september 2008
Svaret på frågan är enkel, ungdomar är dumma i huvudet smile

173 Inlägg
12 september 2008
Lätt att du skulle köra bättre efter du puffat jämnför med efter du supit. Dock kanske du finner dig själv köra lite för sakta. : P Rekomenderar dock ingen utav dom..

4 571 Inlägg
12 september 2008
prodrive skrev:
Svaret på frågan är enkel, ungdomar är dumma i huvudet smile

Ja det var bättre förr när en annan var ung wink

OT: Jag tror det mesta faktiskt handlar om tillgänglighet samt grupptryck.

När jag gick i högstadiet var det aldrig någon man visste om som knarkade, och dem som gjorde det var mkt äldre 20+ bodde i sjaskiga lägenheter och umgicks med andra knarkare och var allmänt hatade i bygden pga småbrott osv.

Nu bara 6 år senare är allt helt annorlunda kan jag räkna upp ett tiotal på en gång i högstadiet som tagit droger mer än 2ggr och nu är det inte längre "dom där skumma pundarna som snodde farsans bilstereo".
Utan relativt vanliga undomar som faller djupare och djupare ner i träsket och får fler och fler av sina tidigare vänner att också prova på droger.

Det är som att acceptansen bland ungdomar har ändrats helt och detta är ändå i en väldigt liten ort.

1 963 Inlägg
12 september 2008
blacken skrev:

Varför har vi inte fått se EN ENDA källa till nåt av allt skitsnack du skrivit ?? Du rör ju ihop allt o snackar en massa dynga ja blir asså tokig. Du vet tametusan lika lite om majja som jag vet om hästar... o ja skriver inte emot hästflickor om sånt!

Vild: Jag måste bara fråga varför du ens skriver? Va vill du komma fram till? Du hatar någon eh ? va ?

Men are not born - Men are made

1 217 Inlägg
12 september 2008
blacken skrev:

Röka är ganska lätt att snea på faktiskt, förutsatt att man sitter på helt fel ställe med helt fel folk och är på mysko humör innan.
Annars är det more or less omöjligt vad jag har märkt (inte för att jag strävat efter det direkt, missförstå mig rätt)

Alkohol har aldrig gjort att det slagit slint för min del, dock har man ju sett x antal fyllebråk och även fått en del smällar p g a att en del folk som borde hålla sig till vatten varit på flarran.

Ska vi snacka snetrippar kan vi ju nämna toppisar, det är extremt lätt att få fatt i och t o m gratis.
Dessutom är det extremt lätt att det slår slint av dom små äckliga j*vlarna, dock aldrig dödligt (finns endast ETT dokumenterat dödsfall och det var en fransk snubbe som käkat mängder, druckit te mm)

Min åsikt är att låta folk få göra vad dom själva vill sålänge det inte drabbar någon annan negativt (Utom möjligen mr Usch i staterna).

N/A
141 Inlägg
12 september 2008
alltså jag har suttit å skrattat en stund nu.. alltså ni som påstår att hash inte är en inkörsport till tyngre droger får nog tänka om. Alltså jag har haft kompisar (observera haft), som började med hash. Visst de va väl rätt lugnt ett tag och dom höll sig till hashet med. En grej med hash, framför allt, är att det påverkar minnet. Sen så finns det chanser för psykoser, vilket du inte får av sprit eller cigg. Sen så när mina "bekanta" hållt på med hashet ett tag ville dom ha starkare grejer. Varför? FÖR ATT DET INTE GAV LIKA MYCKET EFFEKT EFTER ETT TAGS RÖKANDE!!!!

Jag har sett vad sånt gör med folk. Men för all del, jag skiter väl i om de sitter folk som vill punda ner sig. Låt dom göra det herregud..

HASH ÄR FARLIGARE ÄN NIKOTIN.. Bara ren goja om nån påstår annat. Kanske inte påverkar lungorna lika mycket.. Men man har fan inte mycket kvar i bölden som sitter mellan axlarna..

Men för er egen skull.. Börja inte med hash..

1 217 Inlägg
13 september 2008
xenopsy skrev:
Dravvel

Bullshit, du vet inte vad du pratar om och saknar belägg för dravvlet du skrev.

Sök