Jo ja har lite frågor vad gäller verktyg, priser och sen självklart lite tips och en och annan förklaring vore bra.
Toppen gick ju för 1.5mån sen ungefär varpå kylarvattnet fått sig en stänk med olja så i o med detta så tänkte ja att de hade varit intressant att börja hålla på själv för en gång skull. Hade inga problem att få tag på schysta bilder och beskrivningar på nätet (pelicanparts.com) men ja beställde hem Bentley Publishers's tjocka manual också som täcker 92-98 års modeller.
Hittils har ja kopplat bort insug, grenrör och därefter kommit ner till kamaxlarna men nu är de stop då ja är i behov av lite TDC-verktyg förstås innan man kan fortsätta och montera av toppen. Men nu blir man ju väldigt fundersam för ja hittar verkligen inga kit eller nån av dom specialverktyg som krävs för att ex lossa kammarna, linjeringskitet samt TDC-pinen som ska låsa svänghjulet och sen verktyget som man spänner kedjan med i slutet. Ja hittar en massa olika i USA men sökning inom sverige så har man inte fått så mycket, har man väl hittat nåt så kostar de skjortan.
Verkyget ja tänker på i första hand är just detta:
http://www.pelicanparts.com/bmw/techart … /pic36.jpg + tillhörande TDC-pinne.
Som ja fattat de så verkar många gör olika. Antingen BMW's verktyg eller så är de bara ren manuell nollning av motorn på egen hand som gäller. Fast då kvarstår ändå frågan hur man lossar kamaxlarna på smidigaste sett, förstått att dom kan brytas av ganska lätt om man inte gör rätt.
Helt ny på området då ja vanligtvis är dator och hårdvaru-nisse men tycker de är riktigt kul och intressant att meka bil.
/Mvh