2844
Sök

Är tyskimport så farligt som alla verkar tro ?

Norrlänning
1 453 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#1
Är lite sugen på att köpa nån värre bil från tyskland nu framöver, men alla verkar livrädda för tyskimporterade bilar..  ett exempel bara, en Audi Rs6 -03 som gått 16000 mil... Det borde väl vara mycket bil kvar av den? eller är dom helt slut efter ett par år i tyskland.. ?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

904 Inlägg
16 september 2008
#2
Spelar nog ingen roll om dom är importerade eller svensksålda... de är väldigt dyra bilar från början å driftkostnaden sjunker ju inte direkt bara för att bilens värde gör de.
En RS6a är relativt dyr att försäkra, å kostar en hel del att underhålla. Ring en lokal VAG verkstad å hör på kamremsbyte tillexempel. eller vad en vanlig service går på så ser du snabbt varför de sjunker i värde så som de gör.

De ska va gött å leva

Norrlänning
1 453 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#3
MrVain skrev:
Spelar nog ingen roll om dom är importerade eller svensksålda... de är väldigt dyra bilar från början å driftkostnaden sjunker ju inte direkt bara för att bilens värde gör de.
En RS6a är relativt dyr att försäkra, å kostar en hel del att underhålla. Ring en lokal VAG verkstad å hör på kamremsbyte tillexempel. eller vad en vanlig service går på så ser du snabbt varför de sjunker i värde så som de gör.

joo iofs.. men eftersom marknadspriset i tyskland ligger ca 90-100K under det svenska, så tänkte ja bara ha den ett år, sen sälja den och gå +- 0 smile och eftersom mitt företag skulle stå som ägare för denn s skulle ja få ner försäkringen bra mkt i månaden... Men de är som du säger, de är ingen billig bil.. hmm

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

DFFL
9 020 Inlägg
16 september 2008
#4
me_like_golf skrev:
Det beror ju på... en del är rädda för att man meckat med mätarna, det kan vara gamla krockskador på bilen.. alla försäkringsbolag tar inte emot importerade bilar.. Sedan.. ska man mecka själv och ska ha reservdelar så kan det vara lite kruxigt. Så hade jag med en golf som va importerad från Tyskland..

Alla försäkringsbolag tar emot importerade bilar.
Försäkringsbolag får inte neka kunder, de kan däremot höja kostnaden skyhögt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

76 Inlägg
16 september 2008
#5
Jag tycker att man ska undvika import bilar. Vi ska ju gynna våra svensksålda bilar och de ska givetvis ha högre värde, som dom tydligen inte har :S.

Men det var nån artikel i en bil tidning ( tror de va "vi bilar") där dom nämnde att importerade bilar från tyskland har oftast fiffel med årsmodell, mätare eller dolda fel. Ser du en rätt så gammal bil med några år i naken och har under 20.000mil så bli skeptisk och backa ett steg tillbaka.

1 703 Inlägg
16 september 2008
#6
Frantz3n skrev:
Jag tycker att man ska undvika import bilar. Vi ska ju gynna våra svensksålda bilar och de ska givetvis ha högre värde, som dom tydligen inte har :S.

Men det var nån artikel i en bil tidning ( tror de va "vi bilar") där dom nämnde att importerade bilar från tyskland har oftast fiffel med årsmodell, mätare eller dolda fel. Ser du en rätt så gammal bil med några år i naken och har under 20.000mil så bli skeptisk och backa ett steg tillbaka.

Ööh jaha?! Dom finaste bilarna jag ägt har varit tyskimporterade!
Svensksålda bilar, vad är det som skulle vara så bra med dom? En audi är en audi på vilken kontinent som helst?

Fiffel med mätarna? 90talet ringde och ville ha tillbaks sin myt. Dolda fel? Visst ja, svensksålda bilar brukar inte gå sönder.. tänkte inte på det.
Är man ute efter en viss bilmodell vet man naturligtvis vad och vilka fel man ska titta efter, import som svensksåld.


449 Inlägg
16 september 2008
#7
Hej, jag har en importerad evo 8.
Det var en firma i sverige som hade importerat den och jag ser inte meningen med att folk blir anti när de ser en importerad bil? Visst kan det vara viss fuffens med mätare mm men om allt är klockrent och alla service papper stämmer så är det bara att köra på! Kan ju t.o.m. vara fuffens med svensksålda bilar, det är ingen säkerhet bara för att den är svensksåld!
Det är ju fortfarande samma bil, finns inget som skiljer bilen från en svensksåld och import. Vissa förstår inte sånt!!
Gå på din magkänsla, importera bilen om du känner för det eller så lägger du ut x mycket mer pengar och köper en svenskåld. Tänk på mellanskillnaden, om du köper en import så får du pengar över till trim;)
Lycka till!
Mvh Alex

1 703 Inlägg
16 september 2008
#8
Utbudet i ex. tyskland är ju enormt, så att hitta många fina exemplar av en modell som det finns få av i sverige är ju en stor fördel.


Dä ä bare o åk
798 Inlägg
16 september 2008
#9
Mätarfiffel på tyskimport? Det är ju bara olagligt i Tyskland men dock inte i sverige. Köper du bara från en något välkänd handlare så kommer du säkert att bli nöjd. Även fast du är ute efter en audi så kan du ju läsa importguiden på www.autopower.se där du får väldigt mkt bra tips att tänka på! Lycka till

German Engineering
9 083 Inlägg
16 september 2008
#10
Bilen jag brukar låna av styvfarsan är tyskimport. Styvfarsan trivs med den men det enda som är tråkigt är att lacken är slut på motorhuven och förardörren men den rullar iallafall smile

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

2 283 Inlägg
16 september 2008
#11
Ellertz skrev:
eller är dom helt slut efter ett par år i tyskland.. ?

Den fråga har jag diskuterat många gånger, liksom varför skulle tyskar köra hårdare än svenskar?
Skulle du fråga en kille som säljer bilen om han kört hårt med den svarar 99% nej för att de vill ha sålt bilen.

Det är ju samma jävla svar i Sverige... Sen frågan många ställer sig, du vet inte hur den har gått i Tyskland.

NÄÄÄÄÄ Du vet inte hur din bil som kommer från Sverige har gått.
Har själv svensksåld men vafan spela roll....

R.I.P. Michael Jackson!

1 814 Inlägg
16 september 2008
#12
Kontrollera bilden nogrannt och ha tur är vad som krävs tongue

3 059 Inlägg
16 september 2008
#13
Gäller ju inte bara tyskland.. samma överallt var du än plockar hem bilar ifrån..
Kanske man hör mest om tyskland om det nu är det vanligaste stället att ta bilar från..


385 Inlägg
16 september 2008
#14
henkebenke skrev:
Fiffel med mätarna? 90talet ringde och ville ha tillbaks sin myt.

Fiffel med mätare är ju knappast en myt... Aldrig tänkt på så många imporerade BMW's (t.ex) det finns som av någon konstig anledning gått betydligt mindre än de svenska? lol ...

VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 september 2008
#15
Kan väl få andra sorters garantier i Sverige än importbilar hos bilhandlarna? Viss utrustning skiljer mellan import och svensksåld.
Rostskyddet är väl olika på samma bilmodell men olika marknader? De måste ju komplettera såna som skall säljas i norden har jag hört iaf (vissa tillverkare)


121 Inlägg
16 september 2008
#16
Ellertz skrev:
MrVain skrev:
Spelar nog ingen roll om dom är importerade eller svensksålda... de är väldigt dyra bilar från början å driftkostnaden sjunker ju inte direkt bara för att bilens värde gör de.
En RS6a är relativt dyr att försäkra, å kostar en hel del att underhålla. Ring en lokal VAG verkstad å hör på kamremsbyte tillexempel. eller vad en vanlig service går på så ser du snabbt varför de sjunker i värde så som de gör.

joo iofs.. men eftersom marknadspriset i tyskland ligger ca 90-100K under det svenska, så tänkte ja bara ha den ett år, sen sälja den och gå +- 0 smile och eftersom mitt företag skulle stå som ägare för denn s skulle ja få ner försäkringen bra mkt i månaden... Men de är som du säger, de är ingen billig bil.. hmm

Tror du verkligen på den kalkylen, köpa en bil i Tyskland för 90-100 kkr billigare än en svensksåld, äga den ett år och sen få ut det du har gett för den? Väldigt optimistigt i så fall. En importerad bil är billigare som begagnad än en svensksåld, ev köpare kommer då att jämföra med vad en importbil kostar just då. Det är klart, det finns väl alltid köpare som inte är så upplysta och kanske betalar överpriser men gäller det en dyr bil håller nog många hårt i plånboken och undersöker aktuella marknadspriser. Till och med försäkringsbolagen betalar mindre för en importbil vid inlösen efter en krock, aktuellt marknadspris på en importbil gäller som riktlinje. Maskinskadeförsäkringen kan också ha sämre villkor när det gäller importbilar, kan variera mellan bolagen. Finns inte dokumentation om att mätarställningen stämmer gäller i vissa fall inte masinskadeförsäkringen, kan bli dyrt om motor eller växellåda pajar.
Att sen importbilar är sämre än en svensksåld det håller jag inte med om, oftast är det likvärdiga bilar.
(Det jag menar med importbilar är privatimporterade beg. bilar)


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
16 september 2008
#17
en nackdel i sverige:salt och rost
fördel till tyskland:ingen salt,ingen rost


Avstängd
168 Inlägg
16 september 2008
#18
Man kan köpa importerade bilar från bland annat USA. Dollarn är låg så köp nu!

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
16 september 2008
#19
janz0rz skrev:
Man kan köpa importerade bilar från bland annat USA. Dollarn är låg så köp nu!

ja men hur billig är frakten då?..
blir ju något billgare att köra hem bilen själv från tyskland


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
17 september 2008
#20
Men bmw är svensksåld TYVÄRR jävla rostlik! tacka vet jag tyskimporterade rostfria bmws! hade en bmw förut som var importerad 01... hade gått 30,000mil på mätaren och inte ens lite ytrost.. men när dom rullat i sverige 10-20 år så är dom lik av allt salt... tyskarna tvättar iaf sina bilar.. o välservade brukar dom också vara.. svennar skiter ju bara i sina bilar... personligen föredrar jag tyskimport men visst fan finns det "import lik" men ja det fuskas minst lika mycket i sverige som i tyskland med lagningar o fiffel ..


Bmw osv..


Sök