2818
Sök

Är tyskimport så farligt som alla verkar tro ?

7 100 Inlägg
17 september 2008
#21
min mazda är import!och den är fin och går bra!
och som alla säger att dom är sönderkörda tror ja fan inte på!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

120 Inlägg
17 september 2008
#22
expect1991 skrev:
Kontrollera bilden nogrannt och ha tur är vad som krävs tongue

Samma gäller väl endå för en svensksåld vagn!?

Min BMW är import och är lika fin (om inte finare) än många svensksålda av samma kaliber. Mina tidigare BMW-bilar var också importerade och någon skillnad på skick gentemot en sv-såld var (och är) det då rakt inte! Import är inget man ska vara rädd för enligt min mening och den enda nackdelen jag har erfarat är att svenska bilhandlare inte är så värst förtjusta i tyskimport, men det kan man ju leva utan. Och varför skulle just tyska bilar vara hårt körda!? Löjligt.


ElectroRaggare
885 Inlägg
17 september 2008
#23
Jag importerade en E30 från tyskland, en 87:a, helt rostfri, inga tickningar i motorn, knappt 16.000 mil.

Kalasbil, men dock väldigt inrökt, så det tog lite jobb.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

70 Inlägg
17 september 2008
#24
vad väljer man en tysk rs6  som gått på autobahn eller en  rs6 som gått i stockholm? jag väljer den tyska direkt jag är allergisk mot bilar som gått i storstäder jag menar en bil som gått 10,000 mil i stockholm fine men hur många timmar har den ej stått på då i alla trafik köer det är mycket bromsa växla koppla det. Man får tänka längre än näsan räcker och mycket fiffel görs i mellan länderna före sverige innan den ska inregistreras.

Pain is temporary glory last forever

Knegare
718 Inlägg
17 september 2008
#25
Evo_Alex skrev:
Hej, jag har en importerad evo 8.
Det var en firma i sverige som hade importerat den och jag ser inte meningen med att folk blir anti när de ser en importerad bil? Visst kan det vara viss fuffens med mätare mm men om allt är klockrent och alla service papper stämmer så är det bara att köra på! Kan ju t.o.m. vara fuffens med svensksålda bilar, det är ingen säkerhet bara för att den är svensksåld!
Det är ju fortfarande samma bil, finns inget som skiljer bilen från en svensksåld och import. Vissa förstår inte sånt!!
Gå på din magkänsla, importera bilen om du känner för det eller så lägger du ut x mycket mer pengar och köper en svenskåld. Tänk på mellanskillnaden, om du köper en import så får du pengar över till trim;)
Lycka till!
Mvh Alex

Vissa bilmodeller skiljer, faktiskt.. Men då är det så lite som värmepaketet vilket inte är så jobbigt att fixa ett  "nordiskt" sådant smile

William 2009-02-20

Eliminator
1 441 Inlägg
17 september 2008
#26
Hmm korrekt ifylld servicebok betyder inte automatiskt välservad bil, snarare tvärtom,,,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
17 september 2008
#27
Sen förstår jag inte varför folk är så rädda för mätarfiffel? hellre en välservad tysk mätarfifflad bil än en ärlig men skitdåligt skött svennebil. Det är som sagt en jävla skillnad mellan 15k i snöslask och eftersatta oljebyten och 30k på autobahn fast med fullservice.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 Inlägg
17 september 2008
#28
Lite av en regel när man imorterar en vart den än kommer i från usa/tyskland/england/japan så är det bilens skick som styr. oftas jätte billig bil och lika dan bil till högre pris.Så måste det oftast vara något med bilen. Så man oftast får man vad man betalar för. En seriös handlare eller privat person som säljer en bra bil är en bra bil .Oserösa bilhandlare och privat personer finns här hemma ochså.. Man tilverkar ju inte speciellt hållbara bilar bara för sverige? Köp import bil ! använd hjärnan när man köper.

Lycka till
Senast redigerat av meganice (17 september 2008)


804 Inlägg
17 september 2008
#29
Tyskimport är inte så illa. Värre är det med bilarna som kommer från italien. Varenda italienimport jag kollat på med 12-14k mil på mätaren har varit i uselt skick, mindre än 10år gamla bilar med klädsel som ser ut att varit med om 40k+mil osv. Ush för dom.

Norrlänning
1 453 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
#30
LAE skrev:
Ellertz skrev:
MrVain skrev:
Spelar nog ingen roll om dom är importerade eller svensksålda... de är väldigt dyra bilar från början å driftkostnaden sjunker ju inte direkt bara för att bilens värde gör de.
En RS6a är relativt dyr att försäkra, å kostar en hel del att underhålla. Ring en lokal VAG verkstad å hör på kamremsbyte tillexempel. eller vad en vanlig service går på så ser du snabbt varför de sjunker i värde så som de gör.

joo iofs.. men eftersom marknadspriset i tyskland ligger ca 90-100K under det svenska, så tänkte ja bara ha den ett år, sen sälja den och gå +- 0 smile och eftersom mitt företag skulle stå som ägare för denn s skulle ja få ner försäkringen bra mkt i månaden... Men de är som du säger, de är ingen billig bil.. hmm

Tror du verkligen på den kalkylen, köpa en bil i Tyskland för 90-100 kkr billigare än en svensksåld, äga den ett år och sen få ut det du har gett för den? Väldigt optimistigt i så fall. En importerad bil är billigare som begagnad än en svensksåld, ev köpare kommer då att jämföra med vad en importbil kostar just då. Det är klart, det finns väl alltid köpare som inte är så upplysta och kanske betalar överpriser men gäller det en dyr bil håller nog många hårt i plånboken och undersöker aktuella marknadspriser. Till och med försäkringsbolagen betalar mindre för en importbil vid inlösen efter en krock, aktuellt marknadspris på en importbil gäller som riktlinje. Maskinskadeförsäkringen kan också ha sämre villkor när det gäller importbilar, kan variera mellan bolagen. Finns inte dokumentation om att mätarställningen stämmer gäller i vissa fall inte masinskadeförsäkringen, kan bli dyrt om motor eller växellåda pajar.
Att sen importbilar är sämre än en svensksåld det håller jag inte med om, oftast är det likvärdiga bilar.
(Det jag menar med importbilar är privatimporterade beg. bilar)

ja glömde en sak. De svensksålda RS6 orna ligger ungefär 130K över det pris du får i tyskland. 90-100K är på tyskimport som gått i sverige några år. Så ja har svårt att tro att en rs6:a sjunker 90K på ett år om man servar den och sköter om den som man ska. Den är ju inte ny precis...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Byfåne
368 Inlägg
17 september 2008
#31
Köpte min bruksbil i Tyskland. 7 år och 20k mil senare går den fortfarande som en klocka. Jag har börjat titta neråt för att ta hem min nästa bruksbil också.


121 Inlägg
17 september 2008
#32
Ellertz skrev:
LAE skrev:
Ellertz skrev:

joo iofs.. men eftersom marknadspriset i tyskland ligger ca 90-100K under det svenska, så tänkte ja bara ha den ett år, sen sälja den och gå +- 0 smile och eftersom mitt företag skulle stå som ägare för denn s skulle ja få ner försäkringen bra mkt i månaden... Men de är som du säger, de är ingen billig bil.. hmm

Tror du verkligen på den kalkylen, köpa en bil i Tyskland för 90-100 kkr billigare än en svensksåld, äga den ett år och sen få ut det du har gett för den? Väldigt optimistigt i så fall. En importerad bil är billigare som begagnad än en svensksåld, ev köpare kommer då att jämföra med vad en importbil kostar just då. Det är klart, det finns väl alltid köpare som inte är så upplysta och kanske betalar överpriser men gäller det en dyr bil håller nog många hårt i plånboken och undersöker aktuella marknadspriser. Till och med försäkringsbolagen betalar mindre för en importbil vid inlösen efter en krock, aktuellt marknadspris på en importbil gäller som riktlinje. Maskinskadeförsäkringen kan också ha sämre villkor när det gäller importbilar, kan variera mellan bolagen. Finns inte dokumentation om att mätarställningen stämmer gäller i vissa fall inte masinskadeförsäkringen, kan bli dyrt om motor eller växellåda pajar.
Att sen importbilar är sämre än en svensksåld det håller jag inte med om, oftast är det likvärdiga bilar.
(Det jag menar med importbilar är privatimporterade beg. bilar)

ja glömde en sak. De svensksålda RS6 orna ligger ungefär 130K över det pris du får i tyskland. 90-100K är på tyskimport som gått i sverige några år. Så ja har svårt att tro att en rs6:a sjunker 90K på ett år om man servar den och sköter om den som man ska. Den är ju inte ny precis...

Jag är inte kunnig på dessa bilar men du verkar fortfarande tro på att om du köper en beg RS6 i Tyskland för runt 100 kkr billigare än en svensksåld, brukar den ett år, sen sälja den och få tillbaka pengarna eller t.o.m gå med vinst. Din beg. RS6 är naturligtvis då klassad som tysklandsimport och har ett lägre värde än en svensksåld. En bilhandlare betalar inte lika mycket för en tysklandsimport, en privatperson tänker samma o.sv. Att sen bilen är lika bra som en svensksåld det är en annan sak men marknadsvärdet är olika. Titta på Blocket oavsett bilmärke, hittar du en bil som är billigare än alla andra motsvarande modeller då är det garanterat en importbil. Nu är det inget säljaren direkt skyltar med i annonsen men frågar köparen så går det knappast neka, det hela kan ju enkelt kollas upp hos vägverket offenliga register, där framgår det om bilen är privatimporterad.
Vad tror ni andra som läser det här? Håller kalkylen, köpa en bil 100 kkr billigare i Tyskland, köra med den ett år och sen sälja den med vinst?


Reservdansk
6 271 Inlägg
17 september 2008
#33
Bilens värde följer ju marknadsvärdet. Är bilen 100kkr billigare i år är den lika mycket billigare nästa år jämfört med en svensksåld, speciellt om förre ägaren får reda på vad du gav för bilen. wink
Om du nu inte lägger ner 100 000 på att rusta upp den, men det är inte säkert att det hjälper, en originalbil är nog mest lättsåld...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

VW-nörd?
4 332 Inlägg
17 september 2008
#34
baaki skrev:
Tyskimport är inte så illa. Värre är det med bilarna som kommer från italien. Varenda italienimport jag kollat på med 12-14k mil på mätaren har varit i uselt skick, mindre än 10år gamla bilar med klädsel som ser ut att varit med om 40k+mil osv. Ush för dom.

Alla italienimport e långt från slitna...känner en som plockat hem mängder med Volvos från motsvarande Bilia i Italien (tidigare tjänstebilar) och visst har några inte varit superbra skick, men många riktigt fina.
Farsan köpte en av honom och har haft den i 4 år nu utan några direkta problem.
Det man får vara beredd på med Italienska bilar e lite parkeringsskador hehe


12 086 Inlägg
17 september 2008
#35
Importerade bhilar älurigt, varän de kommer från.
Milfiffling och karosslagningar är svåra att spåra vid importen, alltså dokumenterade handlingar och sånt.

Det brukar va lite rost på tyska bilar, dock har jag hört att dom har en annan syn lackens betydelse.
Den brukar generellt sätt va dålig (de är vad jag förstått/läst)

133 Inlägg
17 september 2008
#36
Mortalis skrev:
baaki skrev:
Tyskimport är inte så illa. Värre är det med bilarna som kommer från italien. Varenda italienimport jag kollat på med 12-14k mil på mätaren har varit i uselt skick, mindre än 10år gamla bilar med klädsel som ser ut att varit med om 40k+mil osv. Ush för dom.

Alla italienimport e långt från slitna...känner en som plockat hem mängder med Volvos från motsvarande Bilia i Italien (tidigare tjänstebilar) och visst har några inte varit superbra skick, men många riktigt fina.
Farsan köpte en av honom och har haft den i 4 år nu utan några direkta problem.
Det man får vara beredd på med Italienska bilar e lite parkeringsskador hehe

Det farliga med italienimport är att även om det står T5 så är det bara en 2,0 liters istället för 2,3 liters så jag får lite ont i magen av italienimport.
Funderar dock på att ta hem både hoj och bil från tyskland.. Suzuki sv 650 s och bmw e36 325 eller 328...

If you don't live for something, you'll die for nothing

Norrlänning
1 453 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
#37
LAE skrev:
Ellertz skrev:
LAE skrev:

Tror du verkligen på den kalkylen, köpa en bil i Tyskland för 90-100 kkr billigare än en svensksåld, äga den ett år och sen få ut det du har gett för den? Väldigt optimistigt i så fall. En importerad bil är billigare som begagnad än en svensksåld, ev köpare kommer då att jämföra med vad en importbil kostar just då. Det är klart, det finns väl alltid köpare som inte är så upplysta och kanske betalar överpriser men gäller det en dyr bil håller nog många hårt i plånboken och undersöker aktuella marknadspriser. Till och med försäkringsbolagen betalar mindre för en importbil vid inlösen efter en krock, aktuellt marknadspris på en importbil gäller som riktlinje. Maskinskadeförsäkringen kan också ha sämre villkor när det gäller importbilar, kan variera mellan bolagen. Finns inte dokumentation om att mätarställningen stämmer gäller i vissa fall inte masinskadeförsäkringen, kan bli dyrt om motor eller växellåda pajar.
Att sen importbilar är sämre än en svensksåld det håller jag inte med om, oftast är det likvärdiga bilar.
(Det jag menar med importbilar är privatimporterade beg. bilar)

ja glömde en sak. De svensksålda RS6 orna ligger ungefär 130K över det pris du får i tyskland. 90-100K är på tyskimport som gått i sverige några år. Så ja har svårt att tro att en rs6:a sjunker 90K på ett år om man servar den och sköter om den som man ska. Den är ju inte ny precis...

Jag är inte kunnig på dessa bilar men du verkar fortfarande tro på att om du köper en beg RS6 i Tyskland för runt 100 kkr billigare än en svensksåld, brukar den ett år, sen sälja den och få tillbaka pengarna eller t.o.m gå med vinst. Din beg. RS6 är naturligtvis då klassad som tysklandsimport och har ett lägre värde än en svensksåld. En bilhandlare betalar inte lika mycket för en tysklandsimport, en privatperson tänker samma o.sv. Att sen bilen är lika bra som en svensksåld det är en annan sak men marknadsvärdet är olika. Titta på Blocket oavsett bilmärke, hittar du en bil som är billigare än alla andra motsvarande modeller då är det garanterat en importbil. Nu är det inget säljaren direkt skyltar med i annonsen men frågar köparen så går det knappast neka, det hela kan ju enkelt kollas upp hos vägverket offenliga register, där framgår det om bilen är privatimporterad.
Vad tror ni andra som läser det här? Håller kalkylen, köpa en bil 100 kkr billigare i Tyskland, köra med den ett år och sen sälja den med vinst?

Vi kan ju sluta jämföra den med svensksålda. För svensksåld blir den aldrig.
Men eftersom dom är 100K billigare än andra importerade tror ja på min kalkyl. ja har svårt att tro på att en bil som i dagsläget ligger kring 300 000Kr är billigare än 200 000kr på ett år. Den är ju inte ny, så största värdeminskningen är redan gjord, och visst, ja kan sälja den efter 8-10 månader också, de är ju bara att ha koll på blocket vad dom importerade går för. och nästan alla RS6 or är importerade, vare sig det står det i annonsen eller inte.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

121 Inlägg
17 september 2008
#38
Ellertz skrev:
Vi kan ju sluta jämföra den med svensksålda. För svensksåld blir den aldrig.
Men eftersom dom är 100K billigare än andra importerade tror ja på min kalkyl. ja har svårt att tro på att en bil som i dagsläget ligger kring 300 000Kr är billigare än 200 000kr på ett år. Den är ju inte ny, så största värdeminskningen är redan gjord, och visst, ja kan sälja den efter 8-10 månader också, de är ju bara att ha koll på blocket vad dom importerade går för. och nästan alla RS6 or är importerade, vare sig det står det i annonsen eller inte.

Du får alltså tag i en bil i Tyskland som är 100 kkr billigare än andra importbilar, det låter ju bra. Vad jämför du med andra bilar i Tyskland eller vad man begär för likvärdiga bilar i Sverge? Du kanske har bra kontakter och tror du på din kalkyl så låter det som en bra affär. Samtidigt ska man komma ihåg att "man får det man betalar för", billig bil, många mil på mätaren, sämre skick. Dyr bil, bättre skick, mindre mil på mätaren. Samtidigt vill jag påstå att det är svårt att sälja en bil privat i prisklassen 200-300 kkr. Måste köparen ta lån då blir det banklån och då krävs säkerhet eller borgen. Däremot är det lättare att köpa en bil av en bilfirma, bilhandlarlån med bilen som säkerhet. Kan man inte betala tar finansbolaget tillbaka bilen och man förlorar det man har betalat in. Därför säljs de flesta dyrare bilar via bilhandeln, där gäller normalt också en form att trygghet efter köpet med garantier och reklamationer även på begagnat. Köper man av en privat gäller normalt inga garantier.
Tror du på din kalkyl så lycka till med bilaffärerna, jag har ingenting emot att det går vägen, jag ville bara belysa vad jag har för åsikter i frågan.


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
17 september 2008
#39
Hoegwall skrev:
Mortalis skrev:
baaki skrev:
Tyskimport är inte så illa. Värre är det med bilarna som kommer från italien. Varenda italienimport jag kollat på med 12-14k mil på mätaren har varit i uselt skick, mindre än 10år gamla bilar med klädsel som ser ut att varit med om 40k+mil osv. Ush för dom.

Alla italienimport e långt från slitna...känner en som plockat hem mängder med Volvos från motsvarande Bilia i Italien (tidigare tjänstebilar) och visst har några inte varit superbra skick, men många riktigt fina.
Farsan köpte en av honom och har haft den i 4 år nu utan några direkta problem.
Det man får vara beredd på med Italienska bilar e lite parkeringsskador hehe

Det farliga med italienimport är att även om det står T5 så är det bara en 2,0 liters istället för 2,3 liters så jag får lite ont i magen av italienimport.
Funderar dock på att ta hem både hoj och bil från tyskland.. Suzuki sv 650 s och bmw e36 325 eller 328...

2,0 ska tydligen vara bättre i dom flesta avsenden.. sen 3dl vad fan spelar det för roll? att bilen kanske går lite lite billigare nej det vill man ju inte få en volvo att göra....

du hasplar ur dig nonsens överallt
Senast redigerat av azid (17 september 2008)

2slow

2 283 Inlägg
17 september 2008
#40
Hoegwall skrev:
Mortalis skrev:
baaki skrev:
Tyskimport är inte så illa. Värre är det med bilarna som kommer från italien. Varenda italienimport jag kollat på med 12-14k mil på mätaren har varit i uselt skick, mindre än 10år gamla bilar med klädsel som ser ut att varit med om 40k+mil osv. Ush för dom.

Alla italienimport e långt från slitna...känner en som plockat hem mängder med Volvos från motsvarande Bilia i Italien (tidigare tjänstebilar) och visst har några inte varit superbra skick, men många riktigt fina.
Farsan köpte en av honom och har haft den i 4 år nu utan några direkta problem.
Det man får vara beredd på med Italienska bilar e lite parkeringsskador hehe

Det farliga med italienimport är att även om det står T5 så är det bara en 2,0 liters istället för 2,3 liters så jag får lite ont i magen av italienimport.
Funderar dock på att ta hem både hoj och bil från tyskland.. Suzuki sv 650 s och bmw e36 325 eller 328...

Sparar du såpass mycket pengar på att ta hem en hoj och en gammal BMW från Italien med tanke på frakt etc?

R.I.P. Michael Jackson!


Sök