3873
Sök

Bas-slutsteg Batteriavskiljare till gammal Cadillac

17 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
#1
Hej,
en fråga från en gammal man. Har en gammal cadillac som det är en Kenwood  cd/radio mp3 200W med två högtalare fram MDS 5,25" KOAX. Jag skulle vilja ha lite bättre bas så mina gamla MP3 rocklåtar dunkar på lite bättre.

Tacksam för lite tips (lättförståeliga) om vad som kan vara lämpligt. OBS! inga "inbyggnadsoperationer" Kan tänka att det går att sätta in något under framsätet om det är tillräckligt tunt.

Bilen har 12 v och har en likströmsgenerator.
Senast redigerat av MinCaddy (19 september 2008)


17 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#2
Hallå, är det ingen som har några kloka tankar.?


Gödseldräng
4 529 Inlägg
18 september 2008
#3
vi körde på ett billigt gas steg i våran gammla camaro funkade prima
hade mds 5.25 fram och 2st gas 6.5 i hatthyllan på den


5 852 Inlägg
18 september 2008
#4
Blaupunkt har ju en tunn sub som låter bra som fasen om du ska ha den fram men det är ju verkligen inte nån värsting sub på nått vis.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

782 Inlägg
18 september 2008
#5
Art nr. 24-797 på biltema är troligtvis en smidig lösning med inte allt för mycket kabeldragning, Troligtvis blir det inget speciellt tryck men lite mer bas borde det bli.

Oftast har man en baslåda i bagaget med ett separat slutsteg men troligtvis blir det svårt att få in basljudet i en cadillac då det troligtvis är en coupe el cab. Prova att stänga in någon i bagaget som får skrika som en stucken gris och hörs det bra vad den i bagaget gapar om så skulle jag rekomendera en separat baslåda och slutsteg. Återkom efter bagage testet så kan vi rekomendera lite produkter då.


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
18 september 2008
#6
patrik79 skrev:
Art nr. 24-797 på biltema är troligtvis en smidig lösning med inte allt för mycket kabeldragning, Troligtvis blir det inget speciellt tryck men lite mer bas borde det bli.

Oftast har man en baslåda i bagaget med ett separat slutsteg men troligtvis blir det svårt att få in basljudet i en cadillac då det troligtvis är en coupe el cab. Prova att stänga in någon i bagaget som får skrika som en stucken gris och hörs det bra vad den i bagaget gapar om så skulle jag rekomendera en separat baslåda och slutsteg. Återkom efter bagage testet så kan vi rekomendera lite produkter då.
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH Du har just skapat "Patriks Bilbyggarbaslådetest" Grattis!

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

782 Inlägg
18 september 2008
#7
Det var väl lättbegripligt och jag tror faktiskt många med bmw, merca och volvo sedaner skulle behöva prova "Patriks Bilbyggarbaslådetest" istället för att åka runt med vibrerande bagagelucka och ingen bas i kupen.


17 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#8
Hallå grabbar!

tack för glada tillrop. Ett förtydligande. Det är en 4 door sedan. Jag hade tänkt att prylarna skulle sitta under framsätet. Det är bästa platsen, då slipper jag skada bilen. Det är som ni förstår en raritet -54.

Är inte på jakt efter något värstingljud bara lite mera tyngd.

Är fullständigt novis på detta område. Så tala inte "fikonspråk". Har inte en susning om kanaler etc. Har i 45 år klarat mig med en gammal blaupunkt, fabriksmonterad. roll


782 Inlägg
18 september 2008
#9
Art nr 103617 på netonnet tror jag är den basen som TUJBO menar och troligtvis behöver du lågnivåutgångar på stereon för att koppla in den och det borde du ha men kolla det för säkerhetsskull.

Har du stängt in någon i bagaget än som kan skrika lite?

Du förstör inget med en baslåda i bagaget och strömkabel får du dra i vilket fall som hellst från batteriet.
Det är mycket möjligt att det skulle funka bäst med baslådan i bagaget och den tar lika mycket plats som 3 plattor öl ungefär och det får ju lätt plats i en cadillac.


17 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#10
patrik79 skrev:
Art nr 103617 på netonnet tror jag är den basen som TUJBO menar och troligtvis behöver du lågnivåutgångar på stereon för att koppla in den och det borde du ha men kolla det för säkerhetsskull.

Har du stängt in någon i bagaget än som kan skrika lite?

Du förstör inget med en baslåda i bagaget och strömkabel får du dra i vilket fall som hellst från batteriet.
Det är mycket möjligt att det skulle funka bäst med baslådan i bagaget och den tar lika mycket plats som 3 plattor öl ungefär och det får ju lätt plats i en cadillac.
Provade stänga in tanten i bagaget men när jag öppnade efter några mil så var det tyst.sad Så tätt är bagaget. Sen är det ju en annan sak som stör det hela, jag förlorar 3 plattor öl.roll

Allt skämt åsido. Lutar till en kompakt GAS under framsätet. Tror att det räcker till för det behov jag eftersöker. Det blir minsta åverkan. Allt ska ju vara i originalskick på veteranfordon.

Radion har alla ingångar/utgångar.


782 Inlägg
19 september 2008
#11
Gör inte samma misstag som många och koppla in dej på cigguttaget utan dra en separat +kabel från batteriet men det är bara fråga dom på brl vad du behöver för grejer så hjälper dom dej.


17 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#12
patrik79 skrev:
Gör inte samma misstag som många och koppla in dej på cigguttaget utan dra en separat +kabel från batteriet men det är bara fråga dom på brl vad du behöver för grejer så hjälper dom dej.
Tack. smile


17 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#13
Ett nytt problem: för att försäkring skall gälla så måste det finnas en batteriavskiljare. Det har jag och den är kopplad på -bat. Det betyder att när jag slår ifrån den så raderas alla inställningar i radion. Jag vill ha  radion kopplad så att den har hållström för kanalerna även när jag kopplat in batteriavskiljaren. Någon som kan hjälpa?

BTW det blev en GAS som jag kopplar in under framsätet.


2 024 Inlägg
19 september 2008
#14
För att behålla radiokanalerna så byglar man över batteriavskiljaren med en säkringshållare med en liten säkring på max 1A.
Finns färdigt på en del avskiljare.
Det räcker för ett radiominne men skyddar fortfarande bilen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

17 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#15
Expoze skrev:
För att behålla radiokanalerna så byglar man över batteriavskiljaren med en säkringshållare med en liten säkring på max 1A.
Finns färdigt på en del avskiljare.
Det räcker för ett radiominne men skyddar fortfarande bilen.
Tack för det Expoze. Men förlåt en novis. Hur gör jag det lämpligast?  Avskiljaren jag har är en liten ratt som jag skruvar på så att det inte blir någon kontakt. Om jag byglar över då kommer ju strömmen att gå igenom, eller????


Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 september 2008
#16
Strömmen kommer ju gå igenom den då ja, men vitsen med batteriavskiljaren är ju att se till att brand i bilen inte kan ske pga ett elfel när den står parkerad (pga kortslutning). Har du då en klen säkring på bygelkabeln så kommer den ju bara gå sönder vid eventuell kortis. och batteriet blir då frånkopplat. Normalt sett när bilen är parkerad så ska det ju endast vara småsaker som klocka o radiominne som drar ström, därfär fungerar det med en klen säkring.

Hmm kanske blev en komplicerad förklaring men hoppas du förstår...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

17 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#17
henke_99 skrev:
Strömmen kommer ju gå igenom den då ja, men vitsen med batteriavskiljaren är ju att se till att brand i bilen inte kan ske pga ett elfel när den står parkerad (pga kortslutning). Har du då en klen säkring på bygelkabeln så kommer den ju bara gå sönder vid eventuell kortis. och batteriet blir då frånkopplat. Normalt sett när bilen är parkerad så ska det ju endast vara småsaker som klocka o radiominne som drar ström, därfär fungerar det med en klen säkring.

Hmm kanske blev en komplicerad förklaring men hoppas du förstår...
F-n va ni är duktiga. Jag gör alltså en liknande kabel som finns på bild (avskiljare). Lätt som en plätt.

http://www.tradera.com/Ny_Huvudbrytare_ … n-71294882


17 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#18
Swedenrockers skrev:
Om jag tolkar ditt inlägg rätt så har du batterifrånskiljaren på batteriets minuspol? Flytta avskiljaren till pluspolen. Du riskerar att bränna steg och eller stereo om du bryter minussidan.
MinCaddy skrev:
Ett nytt problem: för att försäkring skall gälla så måste det finnas en batteriavskiljare. Det har jag och den är kopplad på -bat. Det betyder att när jag slår ifrån den så raderas alla inställningar i radion. Jag vill ha  radion kopplad så att den har hållström för kanalerna även när jag kopplat in batteriavskiljaren. Någon som kan hjälpa?

BTW det blev en GAS som jag kopplar in under framsätet.
>Swedenrockers.  Rätt tolkat. Enl rekommendation skulle avskiljaren sitta på -polen. Om jag flyttar den till +polen, ska det vara lika byglat då? Verka bli mer invecklat det hela.


21 761 Inlägg
19 september 2008
#19
Swedenrockers skrev:
eftersom "arbetsströmmen" till apparaten med största sannolikhet går via minnespluskabeln.
Är det så på i princip alla stereoapparater?

Jag tror nog att många brukar sätta en "grov" kabel som matar den röda kabeln och en "tunnare" som matar den gula, eftersom man kanske tar för givet att den röda tar hand om all ström och den gula bara sköter om strömmen till minnet. smile

Det kan vara bra att reda ut det där litegrann.
Senast redigerat av Drönirettab (19 september 2008)

2 024 Inlägg
19 september 2008
#20
Swedenrockers skrev:
Ja, det ska kopplas parallellt. Du måste antagligen ha minst en 10 Ampère säkring, eftersom "arbetsströmmen" till apparaten med största sannolikhet går via minnespluskabeln.
MinCaddy skrev:
>Swedenrockers.  Rätt tolkat. Enl rekommendation skulle avskiljaren sitta på -polen. Om jag flyttar den till +polen, ska det vara lika byglat då? Verka bli mer invecklat det hela.
10A?
Näe, den där säkringen kopplar man bara rakt över frånskiljaren, det är alltså inte så att man ska koppla stereon direkt på den där säkringen.
Lägger man bara med en liten säkring rakt över så funkar allt precis som vanligt, inga omkopplingar,ingenting.
Och frånskiljaren ska sitta på -polen ja, det är ofta krav från försäkringsbolagen, att man skulle riskera att förstöra nåt bara för att den sitter där är bullshit!

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom


Sök