3833
Sök

Bas-slutsteg Batteriavskiljare till gammal Cadillac

2 024 Inlägg
19 september 2008
#21
Gjorde en snabb ful skiss hur säkringen ska sitta.
Sen det här med minuspol, det är ju som så oxå att dessa frånskiljare är byggda för minuspoler, polerna är ju olika stora så att försöka sätta den på + är ingen bra idé.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/42270/464866_xju5vv.jpg

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 september 2008
#22
Huruvida apparaten drivs av minneskabeln eller tändningskabeln har ju ingen betydelse i detta fallet, han ska ju bygla över en batterifrånskiljare för att radion ska kunna behålla minnet. När han sedan ska lyssna på radion/starta bilen så kommer han ju slå på batterifrånskiljaren och den lilla "bygelkabeln" med säkring kommer inte ha nån funktion. Det är ju endast strömmen radion behöver för att behålla minnet i avstängt läge som kommer passera där.

Swedenrockers skrev:
Jag har mätt på ett flertal tillverkares apparater och hittills så har alla de apparaterna sin interna säkring (10-15A) hopkopplad med minnesplusen. Mäter man mellan tändningsplusen och säkringen så får man ett högt motståndsvärde.
Drönirettab skrev:
Swedenrockers skrev:
eftersom "arbetsströmmen" till apparaten med största sannolikhet går via minnespluskabeln.
Är det så på i princip alla stereoapparater?

Jag tror nog att många brukar sätta en "grov" kabel som matar den röda kabeln och en "tunnare" som matar den gula, eftersom man kanske tar för givet att den röda tar hand om all ström och den gula bara sköter om strömmen till minnet. smile

Det kan vara bra att reda ut det där litegrann.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

782 Inlägg
19 september 2008
#23
Om man kopplar som expoze har ritat så kommer bara minnesströmmen att gå igenom den lilla säkringen och så länge man inte försöker sätta på stereon när minus polen är av så kommer allt att funka perfekt.
Sen kvittar det om stereon drar 50amp för jorden kommer gå genom stora kabeln när den är ansluten.

Btw har du kollat upp vad en vanlig försäkring kostar för det är inte helt ovanligt att den är lika billig och man slipper allt krångel.


17 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#24
Hej igen. Nu börjar det bli rörigt. Som vanligt finns det flera bud och för den novise så ställer det bara till osäkerhet. Vi börjar från början.
1. Radion är kopplad över tändningslåset.
2. När jag ställer ifrån mig bilen för natten kopplar jag bort strömmnen med avskiljaren.
3. När jag så ska åka iväg skruvar jag på batteriavskiljaren. Då har alla inställningar i radion försvunnit och det blir att ställa in på nytt. Jag vill därför kunna koppla strömmen så att det finns en "hållström " för radion.

Då är vi vid de olika råd/tips som getts. Ska jag bygla som EXPOZE ritat och hur stor säkring i så fall?


Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 september 2008
#25
Du ska strunta i en massa olika saker som är beskrivna här, bara koppla som expoze hade ritat (orh även jag förklarade första gången) Det ska räcka med en säkring på 1 amp, ska ju inte vara nåt annat än minnet på radion o nån eventuell klocka eller liknande som drar ström.

Det som har gjort den sista diskussionen här är att nån inte har fattat att du bara ska göra en bygel över battrifrånskiljaren för att kunna ge radion minnesström, utan den/dom har trott att du skulle driva stereon med den kabeln även när den är påslagen och därför tyckte att du behövde en starkare säkring. Det kommer ju inte vara så eftersom du har slagit till batterifrånskiljaren när du ska lyssna på stereon, och strömmen då går den vanliga vägen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
20 september 2008
#26
Ja, mitt inlägg var ju lite OT och kanske också orsakade lite förvirring. Det var inte meningen i så fall.

Jag säger som de andra, koppla som expoze och henke_99 beskriver. smile

17 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#27
Ok, tack alla hjälpsamma. Har nu gjort som sagts.

En annan fråga ang GAS kompakt. Har kopplat in den under framsätet och det funkar bra men när jag slår av tändningen lyser den lilla blåa lampan ett par minuter innan den slocknar, ska det vara så?

Har kopplat gula strömkabeln direkt på batteriets + och slutstegets jordkabel till en karosseribult. Ska jag jorda i radion istället så att jordpunkten bryts när jag slår ifrån batteriavskiljaren. Som jag kopplat nu ligger ju strömmen på när jag brutit avskiljaren.
Senast redigerat av MinCaddy (20 september 2008)


2 024 Inlägg
20 september 2008
#28
Du har ingen ström när du har brutit avskiljaren förutom det lilla som passerar genom säkringen.
När du bryter med avskiljaren så har du inte kvar någon jord i karossen längre eftersom du ju bryter kontakten ända uppe vid batteriet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

17 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#29
Expoze skrev:
Du har ingen ström när du har brutit avskiljaren förutom det lilla som passerar genom säkringen.
När du bryter med avskiljaren så har du inte kvar någon jord i karossen längre eftersom du ju bryter kontakten ända uppe vid batteriet.
Tack för det. Har kopplat allt och det funkar jättebra. Jag är helt nöjd med den ljudutfyllnad som den där lilla GAS.en åstadkommer. Mycket trevligare att lyssna på gammal rock.

Nu stänger vi tråden.smilesmile


17 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#30
Problem uppstått.sad

Helt plötsligt tystnade basen, kom tillbaks och tystnade. Ny låt och full bas. Fungerade i 30 min sedan tyst.

Undersökte allt, inga glapp eller så. Kom fram till att om inspelningsljudet var för lågt då blev basen tyst.

Frågan kommer: måste det vara en viss volym för att basen/slutsteget ska arbeta ? Då det blir tyst slocknar lampan på slutsteget.

Kablar dragna enl följande. Gul ström till batt +. Lågutgång kablar från radion till slutsteg. Jord i chassiet.


782 Inlägg
21 september 2008
#31
Kolla remoten (kabeln som går från stereon till slutsteget som gör så steget startar).


Offroad Racing
3 122 Inlägg
21 september 2008
#32
hmm du har alltså bara plus, minus och lågnivåkablar från stereon (höger + vänster)? eftersom du inte nämner nåt om nån remotekabel (en kabel som matas med 12v för att starta "vanliga" slutsteg) antar jag att den startas av lågnivåsignalen från stereon. Finns det nån ratt du kan vrida på för att justera känsligheten på startsignalen? du kan ju även åka in till firman där du löpte lådan, så borde dom hjälpa dig att kolla vad som är fel.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök