Nå, en del av er såg kanske tråden jag hade uppe i början av sommaren om mitt lilla motorras.
Lagret på 3ans vevstake hade liksom totalkraschat, därvid jag bytte både vevaxel och vevstakar.
Nu under Vallåkra-träffen började det knacka igen, 200 mil efter renoveringen!
Nu tog vi tag i saken, rev ur motorn (se bilder i galleriet.) och vände upp och ner på skiten när den väl stod på motorstativet. Det första som mötte min syn var ett blåanlöpt överfall på 3ans vevstake...
Blåanlöpt överfall.Min bil kan för övrigt trolla.
När vi tog bort överfallet, så var det helt tomt. Inte ett spår av vevstakslagret syntes.
Men här är ett bevis på bra smörjning eller bra olja - vevaxeln hade klarat sig undan helskinnad! Trots vevstaken låg direkt mot vevaxeln utan lager!
Simsalabim, borttrollat vevstakslager Efter lite letande och rotande fann vi detta bevis på att vevstakslager faktiskt existerat.
Vevstakslagret...Nu till mina funderingar:
Förra gången motorn rasade, var det exakt samma ställe som vevstakslagret rasade, på ungefär samma sätt.
Oljekanalen i vevaxeln är fri - vi har kollat. Både före ihopmontering och nu efter.
Vevhusventilationen är renoverad - rengjord oljefälla och utbytta slangar till densamma.
Men det var ändå högt vevhustryck - pressade upp duktigt med olja ur oljestickan samt rök ur både oljesticksröret och oljepåfyllningen efter 100 mil.
Men det var helt ok precis när vi satt ihop motorn.
Alla de andra vevstakarna ser bra ut lagermässigt, även om de fått stryk nu p.g.a metallspånet.
Jag kan inte fatta varför det är samma vevstake, tvättade blocket om och om och om igen, flera gånger, spolade igenom kanaler och höll på... och smörjning finns, och vi fyllde vevaxeln med olja i kanalerna innan ihopmontering.
I just don't get it!
Någon som har några teorier?