2791
Sök

Vevhustryck och ständig problematik med 3ans vevstake på 855 T-5R.

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
The_Mechanic skrev:
hur kommer oljan till själva  lagret?, om den ska droppa ner på lagret genom ett litet hål från kolven, så kan de vara kolven som är boven i fallet, att de är nå fel på kolven så den droppar inte av oljan på rätt ställe, för så är de iaf på många andra motorer vet nu inte om de är så på 850is 5or smile

Det är kanaler i själva vevaxeln som puttar ut olja mellan vevaxel-tappen och lagret. Det matas från pumpen, i yttersta vevaxelspåret.

Har provat trycka där, och känner att det är helt fritt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 072 Inlägg
18 september 2008
TurbOla skrev:
sik skrev:
Du har alltså haft 2 ras i samma block på samma ställe? Du har kanske tillgång till en vettig heningsmaskin. Om inte så har du om inte annat märkt att noggranhet lönar sig smile

Och kolven har inte lämnat märken häller?

Hening? Du menar honing?
Det är klart, tänkte ju komma undan så billigt som möjligt i somras, kalaset var dyrt nog ändå tyckte jag, men nu i efterhand blir det ju bara dyrare. tongue

Kolven har inte lämnat märken i cylinderloppet, vad jag kan se, vi har inte tagit ut vevaxeln än.
Däremot har den ju gått emot toppen, det är ju det som man reagerar mest på, hörs tydligt när man kör. wink
Hände likadant sist också. Ska kolla ventilerna och kolvtoppen.

Får se hur mycket pengar till jag lägger ner på motorn, eller köper en annan begagnad och puttar i. Tycker kalaset är dyrt nog som det är. tongue

Heter både hening/honing wink Beror väll lite på vart och i vilka kretsar man prater med

Hur som helst. Nu vet jag inte vilket kolvspel du ska ha men låt säga att din hening inte är ok så behövs inte många 0,01 för att det ska börja ge problem.
Senast redigerat av sik (18 september 2008)

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
sik skrev:
Heter både hening/honing wink Beror väll lite på vart och i vilka kretsar man prater med

Hur som helst. Nu vet jag inte vilket kolvspel du ska ha men låt säga att din hening inte är ok så behövs inte många 0,01 för att det ska börja ge problem.

Du går i en tankebana som jag också fastnat i - att kompression och explosion läcker igenom kolvringarna och värmer vevstake/lager, som jag tror Kolvas nämnde förut?
Antingen p.g.a spel, ovalhet, eller otillräcklig honing, hörde med en annan, som sa att man bör hona ganska duktigt på just 5orna, så att kolvringarna sliter in sig bra.

1 072 Inlägg
18 september 2008
Jag kan inte ett skit om volvo, men just 3é cylinder är ju i mitten och blir troligtvis varmast/varmare än de andra så att hona upp lite till gör kanske biffen.
Det finns ju hur många som helst här inne som skruvar 5ór som borde ha mer kunskap om vilket spel du bör ha.
Hur som helst så är det väll bättre att köpa ett nytt block och göra rätt från början..

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
18 september 2008
TurbOla skrev:
The_Mechanic skrev:
hur kommer oljan till själva  lagret?, om den ska droppa ner på lagret genom ett litet hål från kolven, så kan de vara kolven som är boven i fallet, att de är nå fel på kolven så den droppar inte av oljan på rätt ställe, för så är de iaf på många andra motorer vet nu inte om de är så på 850is 5or smile

Det är kanaler i själva vevaxeln som puttar ut olja mellan vevaxel-tappen och lagret. Det matas från pumpen, i yttersta vevaxelspåret.

Har provat trycka där, och känner att det är helt fritt.

ah okejokej dåvet jag de smile, men har också funderingar kring att de läcker avgaser och komp genom ringarna men har den gått varm nångång?, är de vattenkylda foder på dom där motorerna?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

1 004 Inlägg
18 september 2008
mät upp storänden på vevstaken.... vet att många billigare h-profilstaker har varit ovala... typ parner med mera.. mvh jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
sik skrev:
Jag kan inte ett skit om volvo, men just 3é cylinder är ju i mitten och blir troligtvis varmast/varmare än de andra så att hona upp lite till gör kanske biffen.
Det finns ju hur många som helst här inne som skruvar 5ór som borde ha mer kunskap om vilket spel du bör ha.
Hur som helst så är det väll bättre att köpa ett nytt block och göra rätt från början..

Ja, kan man få tag i ett bättre begagnat block vore det nog det bästa. smile
Jag tror felet sitter där faktiskt.
Får se om fler har något att säga om saken.

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
262turbo skrev:
mät upp storänden på vevstaken.... vet att många billigare h-profilstaker har varit ovala... typ parner med mera.. mvh jimmy

Jo, har också hört mycket dåligt om Parner.

Men LG Speed har bara gott rykte vad jag vet, samt att flera andra jag känner kör med samma stakar från honom, i mycket effekstarkare maskiner, utan att ha mätt, hade förstått om de också haft problem, men det har de inte, och det var ju samma problem med originalvevstaken så jag tror inte felet ligger där.

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
The_Mechanic skrev:
ah okejokej dåvet jag de smile, men har också funderingar kring att de läcker avgaser och komp genom ringarna men har den gått varm nångång?, är de vattenkylda foder på dom där motorerna?

Slänger upp en bild på foderna.
Det är fasta foder.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/464392_epw554.jpg

Det cirkulerar gott om vatten mellan foderna och blocket. smile
Senast redigerat av TurbOla (18 september 2008)

2 252 Inlägg
19 september 2008
ah okej de var som jag trodde då altså, inga separata foder i sig och fasta då löper dom större risk att bli ovala vid kokning har jag hört någon säga smile men den kanske inte har de?

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
The_Mechanic skrev:
ah okej de var som jag trodde då altså, inga separata foder i sig och fasta då löper dom större risk att bli ovala vid kokning har jag hört någon säga smile men den kanske inte har de?

Tyvärr är det inte så enkelt som att motorn har kokat eller något sånt.
Inte vad jag vet åtminstone, har aldrig sett temperaturmätaren stiga över halva strecket. smile

761 Inlägg
19 september 2008
Kollat spridare till den cylindern? Kanske kan vara så att just den går magert och vill spika...

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

2 252 Inlägg
19 september 2008
Markus_MR2 skrev:
Kollat spridare till den cylindern? Kanske kan vara så att just den går magert och vill spika...

har den spikat så borde ju de synas på kolven bl.a s och de har han inte nämnt nånting om så tvivlar på att de kan vara de som orsakat det, men man vet ju aldrig smile

119 Inlägg
19 september 2008
nu är jag inte säker.men pumpar inte oljan in från 2håll? typ framifrån/bakiifrån,eller sköljer den rakt igenom,om ni förstår vad jag menar.. om det är som i första fallet,så kan det förklara att det är 3an(mitten)om oljan på något sätt inte når dit

det var bättre förr.. ju förr ju bättre

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
The_Mechanic skrev:
Markus_MR2 skrev:

har den spikat så borde ju de synas på kolven bl.a s och de har han inte nämnt nånting om så tvivlar på att de kan vara de som orsakat det, men man vet ju aldrig smile

Det är snarare tvärtom, den går lite fett och kolvarna får en sotig beläggning. Det är nog chipet som gör det, för att ha lite säkerhetsmarginal.

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
kalimero skrev:
nu är jag inte säker.men pumpar inte oljan in från 2håll? typ framifrån/bakiifrån,eller sköljer den rakt igenom,om ni förstår vad jag menar.. om det är som i första fallet,så kan det förklara att det är 3an(mitten)om oljan på något sätt inte når dit

Pumpar in oljan vart från två håll? I vevaxeln?
Det tror jag knappast, då matningen till vevaxeln kommer direkt från oljepumpen ju, i lagerspåret.
En kille på Nordic R trodde det var ett sammanträffande:

Eric Hjelte skrev:
Sist jag var med om ett blåanlöpt vevlageröverfall var i en EVO motor som var byggd med eaglestakar där firman som monterat ihop motorn gjort fel vid monteringen (sen om det var mänskligt fel eller fel på eagle staken vet vi inte), men den motorn gick inte längre än uppstart så börja den knacka och ägaren rev isär för att hitta ett blåanlöpt vevstaksöverfall.

Har du kollat så att alla stakar gått fritt i blocket, i vissa fall så måste man ju karva lite i blocket vid montering av H-stakar?

Att det är samma stake som tidigare tror jag bara är en tillfällighet eftersom du bytt vevaxeln, såvida du inte har övernaturligt högt cylindertryck på 3'ans cylle men det är nog väldigt långsökt smile

Och mitt svar:

Ola Eliasson skrev:
Ja, alla vevstakarna gick fritt vid ihopmontering, det gick ju att dra runt vevaxeln med stakar och kolvar för handkraft, om man vred på svänghjulet.

Och allihop verkade fina nu, när vi kollade ev. spel på vevstakarna. Däremot får alla vevstakslager bytas, eller borde iaf bytas, för de har fått stryk av metallspånet som kommit till i oljan.

Nej, jag tycker det är väldigt märkligt att det är på just samma vevstake som lagret bara försvunnit.
Men jag är så jävligt glad för att vevaxeln klarat sig att jag inte vet vad jag ska göra.
Än kanske det är värt att rädda motorn. smile
Senast redigerat av TurbOla (19 september 2008)

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
Har Volvo blueprints på oljekanalerna/oljeflödet till T5orna, som dom ger ut? Eller det är kanske policy att inte ge ut sånt?

Isåfall får man väl åka och höra med dom på måndag.

The real Swede
56 Inlägg
19 september 2008
Du rengjord väl oljekylaren ordentligt efter förra haveriet (om du har en)? Annars finns ju risken att metallspån i oljekylaren har åkt in i motorn igen.
Senast redigerat av _swede_ (19 september 2008)

Mvh,
Eric Hjelte

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 september 2008
Står det vilka lager du skall använda på veven/blocket på 850? det står instansat på s40 iaf, så parar man ihop rätt lagerdimension med rätt säte... mekonomens sats är standard och tar ine hänsyn till detta dex...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
_swede_ skrev:
Du rengjord väl oljekylaren ordentligt efter förra haveriet (om du har en)? Annars finns ju risken att metallspån i oljekylaren har åkt in i motorn igen.

Nej, vi kom på det i efterhand, att det tänkte vi inte på, hade ju rätt bråttom att få ihop bilen, fick ihop den på fredagen, och skulle ut på en 80mila tur på lördagen. tongue

Men varför drabbar det exakt samma vevstake som förra raset?
Nja, har svårt att tro att det beror på metallspån i oljekylaren.
Ska ändå göras ordentligt den här gången i varje fall.

Sök