2001
Sök

vilken ska jag välja, rx-7 eller skyline?

674 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#21
MickeMys skrev:
Visst Coilovers gör ju sitt de med för att bidra till grepp i kurvorna,är det verkligen en GTS-S

Se listan: Klippt ur Skyline forumet.

Nissan Skyline Serial Numbers
R32
FR32 Nissan Skyline GXi, GXi X (CA18I engine 1800 cc, FR)
HR32 Nissan Skyline GTE,GTE X, GTE X V (RB20E engine 2000 cc, FR)
RR32 Nissan Skyline GTS, GTS X, GTS J (RB20DE engine 2000 cc, FR)

RCR32 Nissan Skyline GTS S (RB20DE engine 2000 cc, FR), GTS-t, GTS-t M (RB20DET engine 2000 cc, FR)

ER Nissan Skyline GTS25 X (RB25DE engine 2000 cc, FR)
ECR Nissan Skyline GTS25 S, GTS25 X (RB25DE engine 2000 cc, FR)
RNR32 Nissan Skyline GTS-4 (RB20DET engine 2000 cc, 4WD)
BNR32 Nissan Skyline GT-R, GT-R V-Spec, GT-R V-Spec II (RB26DETT engine 2600 cc, 4WD)

Om så är fallet KÖP RX7:an

Micke

nej förlåt jag skrev fel.
gts-t ska de va

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

539 Inlägg
19 september 2008
#22
tänkt att resursen på wankel är inte den största smile men jag skulle valt Mazdan ändå...

539 Inlägg
19 september 2008
#23
FLindgren skrev:
rx7:an är sönderkörd med det trimmet(varför annars trimmar man sin bil) och  skylinen har kört lugn för han vågar inte repa sin fina lack och kör troligtvis inte mycket för han kan inte visa sina fräcka lambo-dörrar om bilen rullar....

så vill du ha en rolig busbil med troligtvis mycket mek tar du rx7an. vill du ha en showbil som alla ser så tar du skylinen smile

om jag fattar rätt så är skyline bara "showoff" här smile och mazda en riktig sportbil, eller? smile) jag tror att man väljer bil för sig själv för att köra och njuta, inte för att visa upp den... annars kan man köra en audi a4 1.9tdi med väääärsta styling

5 089 Inlägg
19 september 2008
#24
Garic skrev:
FLindgren skrev:
rx7:an är sönderkörd med det trimmet(varför annars trimmar man sin bil) och  skylinen har kört lugn för han vågar inte repa sin fina lack och kör troligtvis inte mycket för han kan inte visa sina fräcka lambo-dörrar om bilen rullar....

så vill du ha en rolig busbil med troligtvis mycket mek tar du rx7an. vill du ha en showbil som alla ser så tar du skylinen smile

om jag fattar rätt så är skyline bara "showoff" här smile och mazda en riktig sportbil, eller? smile) jag tror att man väljer bil för sig själv för att köra och njuta, inte för att visa upp den... annars kan man köra en audi a4 1.9tdi med väääärsta styling

skylinen har en skrikig färg och lambodörrar och har trim som bara låter fräckt(utställning).... rx7an är härrejössestrimmad med väghållning och ett stilrent yttre med normal färg så småskavankerna inte syns(race)..

Och nu pratar jag om dom två bilarna han visade upp där.. sen vad skyline och rx7 är för bilar överlag som du verkar prata om är inget att diskutera här.

\Lindgren

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
19 september 2008
#25
Garic skrev:
om jag fattar rätt så är skyline bara "showoff" här smile och mazda en riktig sportbil, eller? smile) jag tror att man väljer bil för sig själv för att köra och njuta, inte för att visa upp den... annars kan man köra en audi a4 1.9tdi med väääärsta styling

Nejdå, en Skyline GT-R är mer race och kul, likadant med RX7'an, men eftersom det där är en GTS-25T. Alltså med bakhjulsdrift, 2.5 liter, sämre bromsar/stötdämpare och diverse saker så är den inte alls lika rolig som en GT-R.

@Lindgren, RX7'an är inte herrejösses trimmad. Hyfsat lätt att nå 400häst med lite intelligens och kunskap, men det känns desto mer med tanke på att tjänstevikten på en RX7'a ligger från 1100 - 1250 kilo beroende på årsmodell så jadu. smile
Senast redigerat av Siarnaq (19 september 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
19 september 2008
#26
RX7 kräver en hel del kunskap! Men är annars riktigt grym, men känns lite onödigt me wankel... låter gött absolut men varför liksom? Drar bara mer soppa, å så viktfördelningen då givetvis, men palla trimmad hårfön? Angående RB26DETT Dyrkandet så kan jag lova dig att RB25DET pallar nog me ös för att få de flesta att göra i byxan om de skulle vara så!

Sky´s the limit...

674 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#27
FLindgren skrev:
Garic skrev:
FLindgren skrev:
rx7:an är sönderkörd med det trimmet(varför annars trimmar man sin bil) och  skylinen har kört lugn för han vågar inte repa sin fina lack och kör troligtvis inte mycket för han kan inte visa sina fräcka lambo-dörrar om bilen rullar....

så vill du ha en rolig busbil med troligtvis mycket mek tar du rx7an. vill du ha en showbil som alla ser så tar du skylinen smile

om jag fattar rätt så är skyline bara "showoff" här smile och mazda en riktig sportbil, eller? smile) jag tror att man väljer bil för sig själv för att köra och njuta, inte för att visa upp den... annars kan man köra en audi a4 1.9tdi med väääärsta styling

skylinen har en skrikig färg och lambodörrar och har trim som bara låter fräckt(utställning).... rx7an är härrejössestrimmad med väghållning och ett stilrent yttre med normal färg så småskavankerna inte syns(race)..

Och nu pratar jag om dom två bilarna han visade upp där.. sen vad skyline och rx7 är för bilar överlag som du verkar prata om är inget att diskutera här.

herrejösses tongue
fria luftvägar och uppställt ladd är ju inte så mycket

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
19 september 2008
#28
Rushman skrev:
RX7 kräver en hel del kunskap! Men är annars riktigt grym, men känns lite onödigt me wankel... låter gött absolut men varför liksom? Drar bara mer soppa, å så viktfördelningen då givetvis, men palla trimmad hårfön? Angående RB26DETT Dyrkandet så kan jag lova dig att RB25DET pallar nog me ös för att få de flesta att göra i byxan om de skulle vara så!

Det är sant som det är sagt, men RB26DETT motorn är fortfarande mer känd för dess pålitlighet. Finns ju nissar som har plockat ut 1600+ häst ur såna och kör lågar 8'or på strippen. Så det inger respekt.

Jag har inget emot 25'an, men om jag köper en Skyline så är jag ute efter både 26'an och det oslagbara fyrhjulsdrift-systemet. smile Sen så är GT-R bodykittet sjukt mysigt, inte för mycket men fortfarande aggressivt utseende. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

terazzi
19 september 2008
#29
Håller med Siarnaq på det wink najs se du hittat tillbaka till ditt japs-träsk igen smile

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
19 september 2008
#30
terazzi skrev:
Håller med Siarnaq på det wink najs se du hittat tillbaka till ditt japs-träsk igen smile

Om du menar mig så har jag alltid funnits i japs träsket. Jag gillar bara lite av allt så att säga. smile

Har alltid varit sugen på en Skyline/RX7'a/Supra. Men dom kostar ju blod, svett och tårar. >_<

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Wankeltok!
39 Inlägg
20 september 2008
#31
MickeMys skrev:
Det är ett svårt väl tycker jag. Lite att tänka på för ett framtida köp:

1.De är båda Japs, vilket borgar för kvalitet,ser lite klent ut kanske men det håller.
2.De är båda helrätta i stilen och fantastiska körmaskiner.
3.Gillar du varva och varva ur, välj Rx7:an dra till 8000 sen lite till, närma dig 9500 vänta 1-3 sek,slå i nästa kugge, mumsigt eller?
4.Skyline är ruggigt snabba banbilar/landsvägs röjare. Om det är din passion välj Skyline

Eller så spara och köp bägge ;-)

Är det rally = Subaru eller Evo.

Lycka Till.
Mvh.Micke

1. Håller med.
2. Förmodligen.
3. Ditt förslag på varvning är totalt förkastligt, funkar på RX-8 och dess 13B Renesismotor. 13B REW och ifall den har original apextätningar får avsevärt kortare livslängd på det viset. Rekommenderar eftermarknads Apextätningar, finns en massa alternativ som är smartare än Mazdas original och tål tuffare körning.
4. Inte den blekaste.


Wankeltok!
39 Inlägg
20 september 2008
#32
Garic skrev:
tänkt att resursen på wankel är inte den största smile men jag skulle valt Mazdan ändå...

Vad menar du, kompetens gällande motortypen i detta avlånga land eller motorns möjligheter att leverera pulver?

I skåne finns det en wankelskruvare som jag kan gå i god för till 100%.
I Stockholmstrakten finns det väl 2 som får betydligt lägre betyg men bättre än inget.

Att plocka ut 300++hk ur 1,3 liters 13B utan överladdning, enkelt och driftsäkert.
Turbowanklarna är fruktansvärt tacksamma att trimma, många i Sverige har genom åren gjort alla tänkbara fel med ras som följd. På senare år har folk tagit till sig kunskaper och effekterna klättrar uppåt allt snabbare och framförallt så HÅLLER motorerna, främst de som är blåmålade;).
Senast redigerat av combat (20 september 2008)


WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
162 Inlägg
20 september 2008
#33
combat skrev:
MickeMys skrev:
Det är ett svårt väl tycker jag. Lite att tänka på för ett framtida köp:

1.De är båda Japs, vilket borgar för kvalitet,ser lite klent ut kanske men det håller.
2.De är båda helrätta i stilen och fantastiska körmaskiner.
3.Gillar du varva och varva ur, välj Rx7:an dra till 8000 sen lite till, närma dig 9500 vänta 1-3 sek,slå i nästa kugge, mumsigt eller?
4.Skyline är ruggigt snabba banbilar/landsvägs röjare. Om det är din passion välj Skyline

Eller så spara och köp bägge ;-)

Är det rally = Subaru eller Evo.

Lycka Till.
Mvh.Micke

1. Håller med.
2. Förmodligen.
3. Ditt förslag på varvning är totalt förkastligt, funkar på RX-8 och dess 13B Renesismotor. 13B REW och ifall den har original apextätningar får avsevärt kortare livslängd på det viset. Rekommenderar eftermarknads Apextätningar, finns en massa alternativ som är smartare än Mazdas original och tål tuffare körning.
4. Inte den blekaste.

OK då, jag menar inte att alla Wankel håller att idiotvarvas, men eftersom det inte handlar om en massa som skall ändra färdriktning så är en Wankel väldigt varvtålig,rent generellt, inte sagt att man skall tokvarva alltid.

Hur är det med sista generationen av RX-7:an hur låg den strykmäsigt?
Mvh.Micke

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689

Wankeltok!
39 Inlägg
21 september 2008
#34
Sista generationen är stryktålig generellt.
Sköter man byte av olja, tändstift och har glykol i kylarvattnet så ska det rulla på. Det är trots allt en sportbil och det vet vi alla att en sportbil är lite mer krävande än en vanlig dailydriver.

Svaga punkter som inte är direkt livshotande men tänkvärda.
Främre vevlagret brukar ta stryk på grund av all kringutrustning som drivs med remmar.
Vakumeländet under insuget är ingen kul historia, lätt att byta slangarna och solenoiderna om man är metodisk, alltså byter en slang innan man tar sig an nästa. De senaste årsmodellerna av FD är tydligen befriade ifrån vakumeländet, tydligen insåg Mazda att det finns andra vägar att gå;)


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
21 september 2008
#35
Alla jag känner som har skyline (läs 3 st) skruvar jämt på sina bilar det e alltid nått som inte håller kanske e dom klåpare eller så e det helt enkelt ingen jättebra motor om man skall trimma vill säga

Och personligen så tycker jag RX-7an e fan så mkt snyggare wankel motor e sketfränt me dom får väll också renoveras ganska ofta men jag har fått för mig att det inte e så jättedyrt

Vi har förövritg en kille i sverige som e en höjdare på wankel Jörgen Blennow heter han (kan va felstavat)

å varva för guds skull inte en standard wankel 10.00rpm du rasar den garanterat 8.000 går bra

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

terazzi
21 september 2008
#36
Skylinen hade jag tagit smile

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
21 september 2008
#37
ta den som är normal styrd

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

1 585 Inlägg
21 september 2008
#38
Skyline hade jag tagit iallafall:P

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
21 september 2008
#39
rx7 fast jag själv kör nissan


757 Inlägg
21 september 2008
#40
kan säga att oron över wanklarna är en grej som hänger kvar sen första generationen wankel som såldes i sverige. vist alla motorer kan köras sönder det är självklart.

Om du inte är nöjd med stolarna kan jag iaf kanske offra mig wink

väghållningen är kanon big_smile sen så även röda motorer håller combat wink

jag hade tagit sjuan då kompetens finns i sverige samt att det är en jävligt rolig bil. olja drar dom lite av då jag iaf tankar olja i tanken big_smile, grannen på jobbet kommer utspringandes varje gång jag startar min och bara luktar (han är licksom nära 40 och håller på med veteranmopeder) lika kul varje gång.


Sök