2850
Sök

vilken ska jag välja, rx-7 eller skyline?

674 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/archive/61/60881/90814/90814-865668.jpg
rx:7:an
info: 8000mil -93:a
Ic bytt, filter (hks style), greddy elbow, greddy pulleykit, greddy torque damper,Blitz dump, 3" HKS avgassystem, Ny bytt koppling ska hålla för 550-600hk 6 puckad lamell och fc commander 
HKS Drag coilovers ställ bara i hårdhet och höjd.
Mazdaspeed stolar(nypris 11 000 kr/st), DVD spelare 2skärmar var av en är inbyggd,
Sparco mockaratt, momo bältespads, drifting knob, lambdalink mätare, RX-7 alu instegslister,
BOSS 6/9" högtalare, slutsteg
ca 350hk

https://www1.garaget.org/archive/13/12611/94809/94809-1048785.jpg
Skylinen
info: 6000mil -94:a
FMIC (Autobahn88), 3" Från turbo, Blitz dump, Öppet filter
Greddy E01 Elektronisk laddtryckstyrning/mätare.
Greddy turbotimer
ca 310hk

mazdan har ju väghållningen och kraften iaf.
skylinen är ju något snyggare och mer praktisk.

hjälp mej! vilken ska jag välja?
motivera gärna...
Senast redigerat av vaughn (19 september 2008)

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

Japan Quality
670 Inlägg
19 september 2008
#2
Jag skulle valt Skylinen.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
19 september 2008
#4
Skulle ENDAST välja Skylinen om det är en GT-R med RB26DETT motorn, annars så blir det Mazdan.

Tycker att RX7'an är ganska rejält snyggare, och roligare att köra pga den väger ju inte ett skit.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Toyaddict
241 Inlägg
19 september 2008
#5
Har nyligen köpt en RX7 Turbo av äldre modell och måste säga att väghållningen är grym! 50/50 i viktfördelning big_smile

Wankel låter redigt gött oxå wink

Skylinen är så vanlig nu för tiden och väghållningen på en gts är dålig, mer lämpad för drifting kanske big_smile

Mazda RX7 Turbo II -88
Toyota Corolla Tsport -05
Toyota Supra turbo mkIII -89 R.I.P

Avstängd
41 Inlägg
19 september 2008
#6
Skyline ! men lacka om den ..

Yngst på Garaget ?

Audifil.
123 Inlägg
19 september 2008
#7
Jag är en frälst RX7-FD fan, men på nått skumt sätt blev jag mer sugen på Skylinen hmm Men ta bort lambodörrarna isf tongue

674 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#8
uLLved skrev:
Jag är en frälst RX7-FD fan, men på nått skumt sätt blev jag mer sugen på Skylinen hmm Men ta bort lambodörrarna isf tongue

jag tycker också att de är lite för mycket helt enkelt

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

1 814 Inlägg
19 september 2008
#9
Som det tidigare nämnts: skyline om den har en RB26DETT motor ananrs RX7an.

Den motorn är sjukt pålitlig o bra, även trimmad wink

674 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#10
expect1991 skrev:
Som det tidigare nämnts: skyline om den har en RB26DETT motor ananrs RX7an.

Den motorn är sjukt pålitlig o bra, även trimmad wink

det är tyvärr en 2,5t

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
162 Inlägg
19 september 2008
#11
Det är ett svårt väl tycker jag. Lite att tänka på för ett framtida köp:

1.De är båda Japs, vilket borgar för kvalitet,ser lite klent ut kanske men det håller.
2.De är båda helrätta i stilen och fantastiska körmaskiner.
3.Gillar du varva och varva ur, välj Rx7:an dra till 8000 sen lite till, närma dig 9500 vänta 1-3 sek,slå i nästa kugge, mumsigt eller?
4.Skyline är ruggigt snabba banbilar/landsvägs röjare. Om det är din passion välj Skyline

Eller så spara och köp bägge ;-)

Är det rally = Subaru eller Evo.

Lycka Till.
Mvh.Micke

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689

136 Inlägg
19 september 2008
#12
I detta fall hade jag valt RX7an, då den är relativt ovanlig och ser bättre ut. smile

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92

terazzi
19 september 2008
#13
Skylinen wink snyggare o mer praktisk sen tror jag inte du vill ha bränsleförbrukningen på wankeln e inte nådig wink
Sen är jag ju nissanfrälst så e ganska partisk, gillar RX7orna som fan men samtidigt börjat tröttna smile
Visst det finns många skylines nu o dem rasar mer o mer för varje dag i pris men eftersom dem är sjukt hållbara med så wink
SKYLINE it is smile testkör båda bara så!

674 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#14
MickeMys skrev:
Det är ett svårt väl tycker jag. Lite att tänka på för ett framtida köp:

1.De är båda Japs, vilket borgar för kvalitet,ser lite klent ut kanske men det håller.
2.De är båda helrätta i stilen och fantastiska körmaskiner.
3.Gillar du varva och varva ur, välj Rx7:an dra till 8000 sen lite till, närma dig 9500 vänta 1-3 sek,slå i nästa kugge, mumsigt eller?
4.Skyline är ruggigt snabba banbilar/landsvägs röjare. Om det är din passion välj Skyline

Eller så spara och köp bägge ;-)

Är det rally = Subaru eller Evo.

Lycka Till.
Mvh.Micke

men tror du inte att rx:en är bättre på bana med tanke på de coilovers som sitter på?
skylinen är ju en vanlig gts-t
Senast redigerat av vaughn (19 september 2008)

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

Toker
491 Inlägg
19 september 2008
#15
Tufft val, men vad är gjort åt motorerna?
RX7 är ingen billig historia om man måste renovera, vilket jag hört att man kan råka ut för, men vet inte om det är helt sant..

Toker Jr 081102

5 089 Inlägg
19 september 2008
#16
rx7:an är sönderkörd med det trimmet(varför annars trimmar man sin bil) och  skylinen har kört lugn för han vågar inte repa sin fina lack och kör troligtvis inte mycket för han kan inte visa sina fräcka lambo-dörrar om bilen rullar....

så vill du ha en rolig busbil med troligtvis mycket mek tar du rx7an. vill du ha en showbil som alla ser så tar du skylinen smile

\Lindgren

Think Better Cars
447 Inlägg
19 september 2008
#17
FLindgren skrev:
rx7:an är sönderkörd med det trimmet(varför annars trimmar man sin bil) och  skylinen har kört lugn för han vågar inte repa sin fina lack och kör troligtvis inte mycket för han kan inte visa sina fräcka lambo-dörrar om bilen rullar....

så vill du ha en rolig busbil med troligtvis mycket mek tar du rx7an. vill du ha en showbil som alla ser så tar du skylinen smile

håller nog me dig där big_smile

Mvh // Djem

333 Inlägg
19 september 2008
#18
Svårt val. Jag hade tidigare en R33GTS-T och har nu en RX-7 FD istället. Båda dom med endast catback avgas, resten original så det är svårt att relatera till dom du länkat till. (RX7an har coilovers också)

RX-7an är enligt mig snyggare. Men samtidigt så kostar den mer att använda än R33an.
RX7an drar mer sås och motorn är designad för att dra olja (vilket dock är billigt eftersom det är mineral-olja i dom).

Men om jag jämför min gamla 33a och min nuvarande 7a med lika effektmods så är RX7an den roligare bilen. Går bättre och man märker att bilen är ett par hundra kg lättare.

R33an känns dock som en driftsäkrare bil. Jag är fortfarande lite rädd för Wankeln trots att den jag har inte strulat någonting.
R33an dricker mindre soppa och har ett baksäte som går att använda. Inte speciellt bekvämt, men RX7ans baksäte duger knappt åt ett marsvin.

Så igentligen så vart man kanske inte så mycket klokare av det här inlägget. Det enda jag kan säga är att S15 är roligare än  bägge smile

Om du prioriterar prestandan så är RX7 bättre.
R33an är en mer användbar bil dock och drar några deciliter soppa mindre per mil.

Båda går att trimma rätt bra och då kan historien se helt annorlunda ut.


WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
162 Inlägg
19 september 2008
#19
Visst Coilovers gör ju sitt de med för att bidra till grepp i kurvorna,är det verkligen en GTS-S

Se listan: Klippt ur Skyline forumet.

Nissan Skyline Serial Numbers
R32
FR32 Nissan Skyline GXi, GXi X (CA18I engine 1800 cc, FR)
HR32 Nissan Skyline GTE,GTE X, GTE X V (RB20E engine 2000 cc, FR)
RR32 Nissan Skyline GTS, GTS X, GTS J (RB20DE engine 2000 cc, FR)

RCR32 Nissan Skyline GTS S (RB20DE engine 2000 cc, FR), GTS-t, GTS-t M (RB20DET engine 2000 cc, FR)

ER Nissan Skyline GTS25 X (RB25DE engine 2000 cc, FR)
ECR Nissan Skyline GTS25 S, GTS25 X (RB25DE engine 2000 cc, FR)
RNR32 Nissan Skyline GTS-4 (RB20DET engine 2000 cc, 4WD)
BNR32 Nissan Skyline GT-R, GT-R V-Spec, GT-R V-Spec II (RB26DETT engine 2600 cc, 4WD)

Om så är fallet KÖP RX7:an

Micke

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689

318 Inlägg
19 september 2008
#20
För mig skulle det vara ganska givet, skylinen får jag plats i med lite till godo (194cm) + att man kan sitta i bak - medans jag får sitta lite snett med huvudet i en rx7:a  tongue

Men tror därimot att rx7:an kan vara en roligare bil att leka med samt köra bana om man har längden inne dvs...

Testkör båda och se hur du gillar dom... är väll mycket upp till vad du ska ha bilen till, pressa eller showa...

Om jag var en decimeter mindre så hade jag nog tagit rx7:an över en r33... men aldrig för en r32:a   smile



Sök