Ny update igen...
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Gick inte att tvångsmata pumpen med olja genom oljekylaren, dels pga att det sitter en termostat som stänger när oljan är kall, så den inte ska gå via kylaren.
Oljan returnerades direkt till oljefiltret.
Dessutom sitter pumpen högt (på vevaxeln), så det var väl ganska omöjligt.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/508326_7q0fgz.jpg]()
Och palla vänta på att motorbyggaren ska komma...
Så vi tryckte i 15liter motorolja i motorn.
Oljenivån var då mycket högre än pumpen och sugsilen, och så var det bara att kirra lite på startmotorn, och plötsligt hade jag oljetryck, tack vare Newtons lag.
Tappade ur all oljan, och i med rätt mängd olja igen.
Happ, då kom vi till nästa problem.
Så fort vi försökte hälla på kylarvatten pissade det ur nedre anslutningen som går till kupén, bakom turbon.
Försökte byta alla o-ringar, men funkade inte.
Provade med blå silikon som fick sitta över natten.
Fortfarande läcka...
Plockade loss mattor och paneler inne i bilen tills man kom åt slanganslutningarna inifrån kupén, och slog sönder Volvos jävla plast-adapterhistoria.
![sad](img/smilies/sad.png)
Ersatte plastadaptrarna med rejäl värmeslang och slangklämmor, som passade rakt på aluminiumrören till värmeelementet.
Sen var det bara till att kolla olja och vatten ett par gånger, kolla så att inget läckte, och så drog vi igång bilen, och den startade nästan direkt, efter ett halvår utan motor.
Koppling tog direkt, bromsar fungerade precis som de ska, bara servopumpen som gnällde lite.
Så har idag kört 26km samt haft bilen på tomgång kanske totalt 20-30minuter och gått över alla oljedroppar och vattendroppar, samt fyllt på kylarvatten efter behov.
Dock tickar lyftarna duktigt som fan (mina gamla lyftare från förra sommaren, 200 mil gamla) så blir väl ev. en tur ner till Pacman, så får han väl kolla på dem.
Blir otroligt nervös av tick-ljudet, tror konstant att det är lagerknack...
Slanggenomföring i torpedväggen.
Översiktsbild på slanggenomföringen.
Det börjar ordna upp sig...
Något dammig? ![smile](img/smilies/smile.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/631345_957v0a.jpg]()
![smile](img/smilies/smile.png)
Min servicebuss. ![wink](img/smilies/wink.png)
Nu rullar den igen. ![smile](img/smilies/smile.png)