Tänkte göra en liten tråd om min lilla röda och de mods jag hittils hunnit med / haft råd att göra.
Såhär ser bilen ut idag iaf och jag tycker man börjar få lite stil på den rackaren.
När jag köpte bilen så var den helt orginal och jag tyckte den var tuff och "färdigstylad" redan med vinge och 15" BBS fälgar med lågprofildäck. Lite TT stuk över instrumenteringen med blåa tavlor o.s.v
Detta höll ju inte så länge utan man började smågreja lite ganska omgående.
Såhär såg den ut innan jag sabbade den
Bilen hade redan ett Eibach väghållningkit med 40mm sänkning och kändes "lagom" så den biten var redan avklarad.
Började med en Rieger Infinty frontläpp och sen gjorde jag en liten regskylt fram.
Emblemet "mörkade" jag med fejkfiber alá vinyl Inte många som ser det men en del som skrattar o kommenterar det faktiskt o tycker det ser kul ut
Bilen ser iaf argare ut med mörkt emblem fram.
Sen var det dags för andningen och jag ville ha lite ljud iaf. Polon är tyst som en mus orginal o man hör knappt motorn.
Hittade ett litet BMC direktfilter och vi byggde om lufteriet och passade samtidigt på o göra en liten avskärmning mot motorn.
Något roligt ljud fick jag inte direkt men däremot så blev motorn betydligt mer varv-villig och segade inte på högre varv som innan.
Ville ha mer sound och det fick jag verkligen efter att ha mixtrat med avgassystemet. Främst var det slutburken som orginal är extremt stor och ett litet sugrör som sticker neråt asfalten.
Inhandlade en OTTO Racing 2x3" DTM slutburk och pulade dit. Nu märkte jag en rejäl skillnad och bilen blev ännu piggare.
Orginalburken bak är nog väldigt restriktiv och "bromsar upp" mkt av flödet. 17" fälgarna här hade jag bara till låns en tid av en kompis för o testa hur bilen betedde sig med så stora fälgar.
Visst sopade det i härovar men jag grät floder typ när jag var tvungen o lämna tillbaks dom och pula dit de små ynkliga 15":arna igen.
Jag var bara tvungen till att ha 17":are och letade o letade efter fälgarna jag ville ha.
Tillslut beslöt jag mig för Ace Dino i 7x17" och jag tänkte lacka dom direkt i en vit pärlemokulör. Det hade blivit kalasfint tror jag mot det röda samtidigt som man bryter av från alla andra som har Dinona.
Glad i hågen så beställde jag dom men si det gick inte det. De fanns inte i det ET och bultcirkel jag behövde så hela idén sprack.
Halvknäckt och småsur blev man ju men efter några dar ringer däckhandlaren och han har hittat OZ som skall passa. Inte samma prisklass direkt men rätt mått och en sjukt fin fälg tyckte jag. Fick en bra deal och beställde
Detta är inget jag ångrar idag, tyckte dom passade kanon på bilen och ser "lagom" ut. GY Eagle F1 205/40/17 inhandlades också efter att jag haft fälgarna inne i rummet över vintern och suttit o dreglat på Jag la jag ner lackplanerna efter att ha sett OZ fälgarna. Känns som lite "helgerån" o lacka om dom direkt iom att de hade så fint lyster i lacken.
Rattade dit fälgarna och var kanon-nöjd
Eftersom jag jobbar som skylt/dekaltillverkare så tog det inte så lång stund innan jag ville ha något skoj på bilen.
Klurade en stund och sen kom jag på att svart reflex har jag inte sett på så många bilar.
Gjorde tribalerna i svart reflex men det ligger en silvrig botten som är lite större och bildar kontur runt.
Då får man en snygg "dageffekt" där dom ser typ svarta ut men skiftar över i silver i vissa ljus.
Denna bilden tog jag med blixten så dekoren skiftar färg. Streamern här på bilden har jag inte kvar längre. Tyckte det blev för mkt med tribaler både uppe och nere så jag skall göra en cleanare inom kort.
Effekten är snyggast när det är mörkt för då skimrar den snyggt. Svårt o få det bra på bild men här ser man lite av det hela iaf.
Dekoren har jag lagt lågt ner av div skäl. Dels så tar inte solen lika hårt under listen och samtidigt så lurar man ögat lite och man tänker inte lika mkt på att jag har bakdörrar på polon
Sen ser bilen lägre och lite längre ut också. Detta förstärkte jag genom att klä B-Stolparna med mattsvart vinyl också och trollade in dom lite mer i "rutpartiet"
**********************
Sen var det dags för lite ljudbygge. Inga värstingprylar men jag hade en jättelåda med 2 st 10" basar i som tog upp hela bagaget innan.
Vid en tillställning på en bilstereobutik i bygden så hittade jag en lite pimpig chromad Ultimatebas som jag bara var tvungen o ha
Knep den direkt o han hade bara fått hem en på lite "demo" typ.
Handlade ett "lite" kraftigare framsystem av märket CDT och det var på håret att det fick plats. Grym skillnad efter lite inspelning iaf.
Monterade basen med magneten utåt och spenderade några timmar med o pilla bort limrester från packningen som egentligen skall täta mot lådan om man monterar den på "rätt" håll.
Nu byggde vi efter bilen och tog inte hänsyn till lådvolymer och grejer utan det var en chansning helt enkelt. Efter lite test så var jag väldigt överraskad iaf. Dunkade på väldigt fint och betydligt bättre än de dubbla 10":arna jag hade tidigare.
Steget monterade vi under en 10mm plexiskiva och 2 kylfläktar monterades för kylning. Lite neon o så för stämningens skull
Lite neon på baseriet också.
Blev iaf helnöjd med ljudet för den summa det kostade och nu har jag halva bagaget till förfogande om jag vill lasta en drickaback nån gång
*********************
Sen måste jag tacka min trogne vän och vapendragare Björn "BMTech" som hjälpt mig med det mesta. Jag har ingen direkt mekplats eller verktyg ens så utan hans hjälp så hade jag nog fortfarande legat där med DTM slutburken och kliat mig i skallen Håller mig hellre till dekalernas värld jag
***********
Nya bakljus inhandlade och monterade
Ger bilen lite "modernare" stuk bak och jag gillar dom. Inte så mkt för de chromade lexusljusen som man brukar se lite överallt.
Såhär ser bilen ut idag iaf och jag tycker man börjar få lite stil på den rackaren.
När jag köpte bilen så var den helt orginal och jag tyckte den var tuff och "färdigstylad" redan med vinge och 15" BBS fälgar med lågprofildäck. Lite TT stuk över instrumenteringen med blåa tavlor o.s.v
Detta höll ju inte så länge utan man började smågreja lite ganska omgående.
Såhär såg den ut innan jag sabbade den
Bilen hade redan ett Eibach väghållningkit med 40mm sänkning och kändes "lagom" så den biten var redan avklarad.
Började med en Rieger Infinty frontläpp och sen gjorde jag en liten regskylt fram.
Emblemet "mörkade" jag med fejkfiber alá vinyl Inte många som ser det men en del som skrattar o kommenterar det faktiskt o tycker det ser kul ut
Bilen ser iaf argare ut med mörkt emblem fram.
Sen var det dags för andningen och jag ville ha lite ljud iaf. Polon är tyst som en mus orginal o man hör knappt motorn.
Hittade ett litet BMC direktfilter och vi byggde om lufteriet och passade samtidigt på o göra en liten avskärmning mot motorn.
Något roligt ljud fick jag inte direkt men däremot så blev motorn betydligt mer varv-villig och segade inte på högre varv som innan.
Ville ha mer sound och det fick jag verkligen efter att ha mixtrat med avgassystemet. Främst var det slutburken som orginal är extremt stor och ett litet sugrör som sticker neråt asfalten.
Inhandlade en OTTO Racing 2x3" DTM slutburk och pulade dit. Nu märkte jag en rejäl skillnad och bilen blev ännu piggare.
Orginalburken bak är nog väldigt restriktiv och "bromsar upp" mkt av flödet. 17" fälgarna här hade jag bara till låns en tid av en kompis för o testa hur bilen betedde sig med så stora fälgar.
Visst sopade det i härovar men jag grät floder typ när jag var tvungen o lämna tillbaks dom och pula dit de små ynkliga 15":arna igen.
Jag var bara tvungen till att ha 17":are och letade o letade efter fälgarna jag ville ha.
Tillslut beslöt jag mig för Ace Dino i 7x17" och jag tänkte lacka dom direkt i en vit pärlemokulör. Det hade blivit kalasfint tror jag mot det röda samtidigt som man bryter av från alla andra som har Dinona.
Glad i hågen så beställde jag dom men si det gick inte det. De fanns inte i det ET och bultcirkel jag behövde så hela idén sprack.
Halvknäckt och småsur blev man ju men efter några dar ringer däckhandlaren och han har hittat OZ som skall passa. Inte samma prisklass direkt men rätt mått och en sjukt fin fälg tyckte jag. Fick en bra deal och beställde
Detta är inget jag ångrar idag, tyckte dom passade kanon på bilen och ser "lagom" ut. GY Eagle F1 205/40/17 inhandlades också efter att jag haft fälgarna inne i rummet över vintern och suttit o dreglat på Jag la jag ner lackplanerna efter att ha sett OZ fälgarna. Känns som lite "helgerån" o lacka om dom direkt iom att de hade så fint lyster i lacken.
Rattade dit fälgarna och var kanon-nöjd
Eftersom jag jobbar som skylt/dekaltillverkare så tog det inte så lång stund innan jag ville ha något skoj på bilen.
Klurade en stund och sen kom jag på att svart reflex har jag inte sett på så många bilar.
Gjorde tribalerna i svart reflex men det ligger en silvrig botten som är lite större och bildar kontur runt.
Då får man en snygg "dageffekt" där dom ser typ svarta ut men skiftar över i silver i vissa ljus.
Denna bilden tog jag med blixten så dekoren skiftar färg. Streamern här på bilden har jag inte kvar längre. Tyckte det blev för mkt med tribaler både uppe och nere så jag skall göra en cleanare inom kort.
Effekten är snyggast när det är mörkt för då skimrar den snyggt. Svårt o få det bra på bild men här ser man lite av det hela iaf.
Dekoren har jag lagt lågt ner av div skäl. Dels så tar inte solen lika hårt under listen och samtidigt så lurar man ögat lite och man tänker inte lika mkt på att jag har bakdörrar på polon
Sen ser bilen lägre och lite längre ut också. Detta förstärkte jag genom att klä B-Stolparna med mattsvart vinyl också och trollade in dom lite mer i "rutpartiet"
**********************
Sen var det dags för lite ljudbygge. Inga värstingprylar men jag hade en jättelåda med 2 st 10" basar i som tog upp hela bagaget innan.
Vid en tillställning på en bilstereobutik i bygden så hittade jag en lite pimpig chromad Ultimatebas som jag bara var tvungen o ha
Knep den direkt o han hade bara fått hem en på lite "demo" typ.
Handlade ett "lite" kraftigare framsystem av märket CDT och det var på håret att det fick plats. Grym skillnad efter lite inspelning iaf.
Monterade basen med magneten utåt och spenderade några timmar med o pilla bort limrester från packningen som egentligen skall täta mot lådan om man monterar den på "rätt" håll.
Nu byggde vi efter bilen och tog inte hänsyn till lådvolymer och grejer utan det var en chansning helt enkelt. Efter lite test så var jag väldigt överraskad iaf. Dunkade på väldigt fint och betydligt bättre än de dubbla 10":arna jag hade tidigare.
Steget monterade vi under en 10mm plexiskiva och 2 kylfläktar monterades för kylning. Lite neon o så för stämningens skull
Lite neon på baseriet också.
Blev iaf helnöjd med ljudet för den summa det kostade och nu har jag halva bagaget till förfogande om jag vill lasta en drickaback nån gång
*********************
Sen måste jag tacka min trogne vän och vapendragare Björn "BMTech" som hjälpt mig med det mesta. Jag har ingen direkt mekplats eller verktyg ens så utan hans hjälp så hade jag nog fortfarande legat där med DTM slutburken och kliat mig i skallen Håller mig hellre till dekalernas värld jag
***********
Nya bakljus inhandlade och monterade
Ger bilen lite "modernare" stuk bak och jag gillar dom. Inte så mkt för de chromade lexusljusen som man brukar se lite överallt.
Senast redigerat av Pitzon (16 februari 2006)
Man nog att våga köra en tjejbil :)
0
0
0
0