2297
Sök

Skillnad på Volvo's 16v topp och 531 toppen.

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#1
Tja..

Är lite fundersam på vad jag ha ska för topp i bilen efter turbo konverteringen.
vad är smidigast när det gäller toppar.

Vad bör jag byta ut i blocket om jag vill ha 16v toppen på ett vanligt FK block? Är det bara kolvarna jag jag får byta ut.

??

Mvh Robban

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

plattsättare!
804 Inlägg
24 september 2008
#2
forum/sök/ 16vent topp volvo 740 finns nog.........

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#3
Blomsterberg skrev:
forum/sök/ 16vent topp volvo 740 finns nog.........

hmm de var typ inget svar på min fråga men kan söka lite..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

3 714 Inlägg
25 september 2008
#4
jag skulle tagit 531 toppen eftersom den är mer hållbar ?

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Volvo-Beroende
289 Inlägg
25 september 2008
#5
Är den verkligen så pass mer hållbar? Man lär väl upp bra högt i effekt om jag har förstått det rätt.

Men jo kolvarna lär ju bytas eller får du fixa svarva ur kolvarna för ventilerna. Men det är mer grejor som behövs göras som jag är ganska säker på att jag har läst här på garaget.

Volvo 760 TIC -84 B23ET

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 september 2008
#6
XeptiQ skrev:
Blomsterberg skrev:
forum/sök/ 16vent topp volvo 740 finns nog.........

hmm de var typ inget svar på min fråga men kan söka lite..

Ställ en bättre fråga.  Fattar inte varför det är så svårt att skriva dit lite bakgrund, mål och generella ramar  tex vilken bil det gäller.

effektmål?
tänkt besiktiga med motorn?
ändamål, stripp/bana/väg??
budget?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 785 Inlägg
25 september 2008
#7
XeptiQ skrev:
Tja..

Är lite fundersam på vad jag ha ska för topp i bilen efter turbo konverteringen.
vad är smidigast när det gäller toppar.

Vad bör jag byta ut i blocket om jag vill ha 16v toppen på ett vanligt FK block? Är det bara kolvarna jag jag får byta ut.

??

Mvh Robban

Smidigast! Ja det är ju 8ventiler, betydligt mindre jobb och lägre kostnad. Fördelen med 16V toppen är ju att den andas fan så mycket bättre på höga varv än en 8V.

Om du siktar på lite högre siffror så lär du byta till både smidda kolvar, stakar osv. Mycket annat i bilen som ska klara effekten, koppling, drivaxel, hjulupphängning, bromsar m m.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Whatever :)
1 652 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#8
de jag menar med FK blocket är att där har jag redan en f.d turbo motor. men vill ha på 16v toppen.


hade inte tänkt att gå skyhigh i effekt utan vill ligga stadigt runt 3-400 hk.
ja de är kalrt man vill besiktiga bilen..
ända målet är väg kanska bana.. funder fof på de. men brode ändå räcka lågnt med 3-400hk på en bana
budget finns. men inte tiden hmm

Ställ en bättre fråga.  Fattar inte varför det är så svårt att skriva dit lite bakgrund, mål och generella ramar  tex vilken bil det gäller.

effektmål?
tänkt besiktiga med motorn?
ändamål, stripp/bana/väg??
budget?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
25 september 2008
#9
3-400hk så får du garanterat byta kolvar, stakar, lmm,spridare, bränslepump, btr, grenrör, turbo m.m.
är bilen nyare än -75 så kan du glömma 16v toppen å besiktning med en gång.. man måste ha avgascertifierad motor på nyare bilar än -75 d.v.s att volvo har typat motorn med dom grejerna å volvo ha inte gjort nån 2.3 16v turbo.. bara 2.0 16v turbo men har du en äldre bil än -75 så får du ha en sån motor.. varför tror du alla 240 med konstiga motorer är 75or.. smile en ja delar garage med satsar på 1000hk i B234FT så hållbarheten finns där.. finns flera som åker mer än de å.. 16v och 8v kan du inte jämföra nästan för de e sån otrolig effektökning med 16v för den "andas" såpass mkt bättre..
Senast redigerat av Karlsson_1988 (25 september 2008)

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
25 september 2008
#10
www.SFRO.se dom har koll på allt de där om du har några frågor..

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

Whatever :)
1 652 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#11
Karlsson_1988 skrev:
3-400hk så får du garanterat byta kolvar, stakar, lmm,spridare, bränslepump, btr, grenrör, turbo m.m.
är bilen nyare än -75 så kan du glömma 16v toppen å besiktning med en gång.. man måste ha avgascertifierad motor på nyare bilar än -75 d.v.s att volvo har typat motorn med dom grejerna å volvo ha inte gjort nån 2.3 16v turbo.. bara 2.0 16v turbo men har du en äldre bil än -75 så får du ha en sån motor.. varför tror du alla 240 med konstiga motorer är 75or.. smile en ja delar garage med satsar på 1000hk i B234FT så hållbarheten finns där.. finns flera som åker mer än de å.. 16v och 8v kan du inte jämföra nästan för de e sån otrolig effektökning med 16v för den "andas" såpass mkt bättre..

hmm okej.. mkt hopp fram och till baka i texten men om jag nu har förstått det riktigt;

ja den är mkt nyare än -75 de är en -88.. jag känner till många som har konverterat 16v motorer och fått igenom bes..

" varför tror du alla 240 med konstiga motorer är 75or.. " jag har inte sagt n ågot om 75 ?
jo jag vet allt att det är en bra stor skillnad på 8v och 16v
men jag vill underlätta arbetet lite för mig. för att jag har inte så mkt tid över.. för jag jobbar 5 skift så att göra det enkelt för mig är att hitta en sliten tic och byta ut kolvar ( special för 16v ) och på med toppen..

toppen ska klara 300 hk utan prob... utan modifieringar. och de med 1000hk och över.. jo de vet jag att de finns har pratat med en kille som trimmar dessa toppar man han vet och hur man tar betalt med tongue

SFRO (Svenska Flottans Reservofficersförbund) hmm okaj.. blir man ju en aning mer förvirrad...
Senast redigerat av XeptiQ (25 september 2008)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

10 287 Inlägg
26 september 2008
#12
Reglerna är glasklara:

"Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor."

Jag känner ocskå flera som har tagit sig genom en besiktningshall med trimmade och ombyggda motorer (jag själv tex), men det blir inte lagligare för det....roll

Hur mycket effekt skall du ha XepioQ? Skall du "bara" ha 300Hkr skulle jag ge dig rådet att skita i 16V topp såvida du inte ser utmaningen som ett måste. (Du ville ju underlätta arbetet. 16V topp och ordet "underlätta" matchar inte).
Att det kostar att rota i en 16V topp är inget konstigt. 16 fjädersatser, 16 lätta tryckare, 16 ventiler, 16 säten, portning av insug, ställbara kamdrev och speicalsplipade kammar - det börjar kosta lite då.


Och det skall vara www.sfro.com

/Göran


XeptiQ skrev:
ja den är mkt nyare än -75 de är en -88.. jag känner till många som har konverterat 16v motorer och fått igenom bes..

" varför tror du alla 240 med konstiga motorer är 75or.. " jag har inte sagt n ågot om 75 ?
jo jag vet allt att det är en bra stor skillnad på 8v och 16v
men jag vill underlätta arbetet lite för mig. för att jag har inte så mkt tid över.. för jag jobbar 5 skift så att göra det enkelt för mig är att hitta en sliten tic och byta ut kolvar ( special för 16v ) och på med toppen..

toppen ska klara 300 hk utan prob... utan modifieringar. och de med 1000hk och över.. jo de vet jag att de finns har pratat med en kille som trimmar dessa toppar man han vet och hur man tar betalt med tongue

SFRO (Svenska Flottans Reservofficersförbund) hmm okaj.. blir man ju en aning mer förvirrad...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
26 september 2008
#13
om dom fått dom genom bes med 16v turbo och 2,3L är de för att besiktningen inte orkat bry sig lr brist på kunskap om de..

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#14
Sharky skrev:
Reglerna är glasklara:

"Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor."

Jag känner ocskå flera som har tagit sig genom en besiktningshall med trimmade och ombyggda motorer (jag själv tex), men det blir inte lagligare för det....roll

Hur mycket effekt skall du ha XepioQ? Skall du "bara" ha 300Hkr skulle jag ge dig rådet att skita i 16V topp såvida du inte ser utmaningen som ett måste. (Du ville ju underlätta arbetet. 16V topp och ordet "underlätta" matchar inte).
Att det kostar att rota i en 16V topp är inget konstigt. 16 fjädersatser, 16 lätta tryckare, 16 ventiler, 16 säten, portning av insug, ställbara kamdrev och speicalsplipade kammar - det börjar kosta lite då.


Och det skall vara www.sfro.com

/Göran

Jo att allt blir dubbelt så dyrt de har jag räknat ut.. Men som sagt effekten som jag skrev 3-400 hk duger fint för min del. Jag ser de mer som en utmaning ett projekt med den toppen. men de verkar som ingen har testat att flyttat över 16v toppen på en rasad tic. utan konverterat den rakt av med allting nytt..   möjligheten måste ju redan finnas att man kan göra de? blocken är ju de samma förutom vissa delar..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

10 287 Inlägg
26 september 2008
#15
Det är inget magiskt med att flytta över toppen. Och för "ynka" 400Hkr behöver man inte göra ett dugg åt toppen. Kamdrivningen har jag inte koll på exakt vad man använder tex för rem etc men i övrigt så är det inga konstigheter alls. Bara att snickra ett grenrör eller köpa ett B204 grenrör, fixa /kapa ett B234 insug och anpassa downpipe och tryckrör samt hitta någon med en vinkelhylla till sin fräs som kan fräsa ventilurtag.

/Göran

P.S Vad en orginal bottendel från en tic tycker om 400Hkr är en annan historia.

XeptiQ skrev:
Jo att allt blir dubbelt så dyrt de har jag räknat ut.. Men som sagt effekten som jag skrev 3-400 hk duger fint för min del. Jag ser de mer som en utmaning ett projekt med den toppen. men de verkar som ingen har testat att flyttat över 16v toppen på en rasad tic. utan konverterat den rakt av med allting nytt..   möjligheten måste ju redan finnas att man kan göra de? blocken är ju de samma förutom vissa delar..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#16
Ringde till SFRO och fick pratat med en kille och han sa:

Att min 740 GLT 16v -88 med kat, så får jag byta ut motor ( OM!!! )
jag kan intyga på att allt som rör den " nya " motorn, att det är kat på den med.
att jag kan intyga på effekt värden och vridmoment..
men är det inte kat på den " nya " motorn så kan de bli lite problem med värden, men de finns kat för turbobyggen i dag.


Sen ställde jag samma fråga som jag ahr gjort till er killar. ang ta ett block från en rasad tic och sedan lyfta över toppen till de blocket och de kan jag göra OM jag inte ändrar något i styrboxar osv. Då går bilen genom besiktningen. Men som han sa skulle den inte gå igenom så får man gå till Volvo själva och få intyg om " amatörbygget " som de kallar de, och luska ut ett. om jag kan intyga på att altl som finns under huven till hör den toppen.
Så jag får byta toppen i bilen.
Så länge man inte pillar med styrboxar etc etc och att lambavärdet håller värdet efter bygget så ska de inte vara något problem. 

men hade bilen varit nyare än 93 så hade de inte fungerat. men min är en 88 så de ska inte vara något problem, annars finns bana som han sa. De är lika kul att leka på bana som väg enligt honom smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

10 287 Inlägg
26 september 2008
#17
Vem i hela helsefyr pratade du med då..

Detta är reglerna:

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.


Du får inte röra motorn. Absolut inte byta till en 16V topp. Då har du byggt en helt ny motor som måste avgascertifieras.

Jag skickar ditt påstående nedan vidare till The Real Pinto så ska vi se vad han säger.

/Göran



XeptiQ skrev:
Ringde till SFRO och fick pratat med en kille och han sa:

Att min 740 GLT 16v -88 med kat, så får jag byta ut motor ( OM!!! )
jag kan intyga på att allt som rör den " nya " motorn, att det är kat på den med.
att jag kan intyga på effekt värden och vridmoment..
men är det inte kat på den " nya " motorn så kan de bli lite problem med värden, men de finns kat för turbobyggen i dag.


Sen ställde jag samma fråga som jag ahr gjort till er killar. ang ta ett block från en rasad tic och sedan lyfta över toppen till de blocket och de kan jag göra OM jag inte ändrar något i styrboxar osv. Då går bilen genom besiktningen. Men som han sa skulle den inte gå igenom så får man gå till Volvo själva och få intyg om " amatörbygget " som de kallar de, och luska ut ett. om jag kan intyga på att altl som finns under huven till hör den toppen.
Så jag får byta toppen i bilen.
Så länge man inte pillar med styrboxar etc etc och att lambavärdet håller värdet efter bygget så ska de inte vara något problem. 

men hade bilen varit nyare än 93 så hade de inte fungerat. men min är en 88 så de ska inte vara något problem, annars finns bana som han sa. De är lika kul att leka på bana som väg enligt honom smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#18
Sharky skrev:
Vem i hela helsefyr pratade du med då..

Detta är reglerna:

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.


Du får inte röra motorn. Absolut inte byta till en 16V topp. Då har du byggt en helt ny motor som måste avgascertifieras.

Jag skickar ditt påstående nedan vidare till The Real Pinto så ska vi se vad han säger.

/Göran



XeptiQ skrev:
Ringde till SFRO och fick pratat med en kille och han sa:

Att min 740 GLT 16v -88 med kat, så får jag byta ut motor ( OM!!! )
jag kan intyga på att allt som rör den " nya " motorn, att det är kat på den med.
att jag kan intyga på effekt värden och vridmoment..
men är det inte kat på den " nya " motorn så kan de bli lite problem med värden, men de finns kat för turbobyggen i dag.


Sen ställde jag samma fråga som jag ahr gjort till er killar. ang ta ett block från en rasad tic och sedan lyfta över toppen till de blocket och de kan jag göra OM jag inte ändrar något i styrboxar osv. Då går bilen genom besiktningen. Men som han sa skulle den inte gå igenom så får man gå till Volvo själva och få intyg om " amatörbygget " som de kallar de, och luska ut ett. om jag kan intyga på att altl som finns under huven till hör den toppen.
Så jag får byta toppen i bilen.
Så länge man inte pillar med styrboxar etc etc och att lambavärdet håller värdet efter bygget så ska de inte vara något problem. 

men hade bilen varit nyare än 93 så hade de inte fungerat. men min är en 88 så de ska inte vara något problem, annars finns bana som han sa. De är lika kul att leka på bana som väg enligt honom smile


Jaja visst, det kan du få göra. Inget mig emot för de var de killen sa till mig i luren. Så länge jag inte pillar med styrbox och något annat så ska de inte vara något problem.

Jo att det blir en helt ny motor de vet jag, Och att den måste avgascertifieras.
Men skulle den som sagt inte gå igenom men att jag har lyckats med bygget att det fungerar så är jag glad.
Sen sa han att de ska vara komplett motor om det är med kat. om min bil är reggad med kat.
åter till bygget så är det som att " blanda äpple med päron " så det är inte 100% att allt går igenom.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
26 september 2008
#19
ja ha försökt med allt när de gäller 2,3 16v turbo i en 760 å de e omöjligt! sen får du inte gå över 238hk å 310nm utan att regga till ombyggt fordon/amatörbyggt fordon..
Gustaf Ulander på SFRO sa såhär när ja presentera bygget för han: "För att kunna regga bygget måste du använda en motor med katalysator, i ORGINALSKICK! (orginalskick=så motorn va när den kom från fabrik) Du får alltså INTE bygga en egen 16v turbo-hybrid. vill du åka 16v turbo så är det B204FT som gäller, den som såldes i italien." Eller en bil äldre än -75 då du inte behöver nån avgascertifiering. Tänk på att få en bil registrerad som ombyggt fordon så krävs det att du byter motor, låda, bakaxel och HELA bromssystemet. Men för att kunna tillåta mer effekt måste karossen förstärkas och man bör också bygga om hela bakvagnen, antingen en fyrlänk eller en helt ny individuell bakvagn eller kanske nått i stil med bilsports "Turbocontainern"
Senast redigerat av Karlsson_1988 (26 september 2008)

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

10 287 Inlägg
26 september 2008
#20
Gustaf = The Real Pinto. Det är han som är rikslikaren när det gäller detta.

/Göran

Karlsson_1988 skrev:
Gustaf Ulander på SFRO sa såhär "

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök