2439
Sök

Skillnad på Volvo's 16v topp och 531 toppen.

tuningservice.se
91 Inlägg
26 september 2008
#21
vad alla är omständiga. om du ska ha 16v toppen på ett block som hadde 8v topp från början så får du fixa kamdrivningen. många gör på olika sätt såg en som körde med golf spännrulle, vevaxeldrev från klracing sen opel kamdrev tror jag det var. sen såklart insug och grenrör(nog det som tar mest tid)

DU hadde ont om tid sa du. köp enb21- b23et k27 turbo på 940turbogrenrör med megasquirt sen lite värre koppling och intercooler. då har du över 300hk med en bra mapp

bilen startar obesiktigad:P


Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
26 september 2008
#22
jo, ja vet.. han är väldigt bra att ha å göra med..

Sharky skrev:
Gustaf = The Real Pinto. Det är han som är rikslikaren när det gäller detta.

/Göran

Karlsson_1988 skrev:
Gustaf Ulander på SFRO sa såhär "

Senast redigerat av Karlsson_1988 (26 september 2008)

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#23
Karlsson_1988 skrev:
ja ha försökt med allt när de gäller 2,3 16v turbo i en 760 å de e omöjligt! sen får du inte gå över 238hk å 310nm utan att regga till ombyggt fordon/amatörbyggt fordon..
Gustaf Ulander på SFRO sa såhär när ja presentera bygget för han: "För att kunna regga bygget måste du använda en motor med katalysator, i ORGINALSKICK! (orginalskick=så motorn va när den kom från fabrik) Du får alltså INTE bygga en egen 16v turbo-hybrid. vill du åka 16v turbo så är det B204FT som gäller, den som såldes i italien." Eller en bil äldre än -75 då du inte behöver nån avgascertifiering. Tänk på att få en bil registrerad som ombyggt fordon så krävs det att du byter motor, låda, bakaxel och HELA bromssystemet. Men för att kunna tillåta mer effekt måste karossen förstärkas och man bör också bygga om hela bakvagnen, antingen en fyrlänk eller en helt ny individuell bakvagn eller kanske nått i stil med bilsports "Turbocontainern"

jaja, de kanske må va sagt. men inget hindrar mig till att bygga exprimentera. annars hade vi ju inte haft motorer i dagens läge om ingen hade testat?

hur kommer det sig då att de som har turbo konverterat en 16v har klarat sig då? du får ju inte trimma motor, bara de är förbjudet säger dom ju. men ändå så släpper bes igenom bilarna. för att de har nätt och jämt klarat värderna.


är det någon som har nr till Gustaf Ulander så får jag prata med han själv. Tror de blir lite lättare verkar som att allt inte stämmer de som har kommit fram till honom då om ni har pratat med han.
Senast redigerat av XeptiQ (26 september 2008)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

10 287 Inlägg
26 september 2008
#24
Maila honom. Du hittar honom på www.sfro.com.

Om du har läst denna: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245 så kanske du inser att det är Gustafs text. Och Karlsson_1988:s inlägg kl 17:16 idag var ju glasklart:

"För att kunna regga bygget måste du använda en motor med katalysator, i ORGINALSKICK! (orginalskick=så motorn va när den kom från fabrik) Du får alltså INTE bygga en egen 16v turbo-hybrid. vill du åka 16v turbo så är det B204FT som gäller, den som såldes i italien." Eller en bil äldre än -75 då du inte behöver nån avgascertifiering. Tänk på att få en bil registrerad som ombyggt fordon så krävs det att du byter motor, låda, bakaxel och HELA bromssystemet. Men för att kunna tillåta mer effekt måste karossen förstärkas och man bör också bygga om hela bakvagnen, antingen en fyrlänk eller en helt ny individuell bakvagn eller kanske nått i stil med bilsports "Turbocontainern"

/Göran

XeptiQ skrev:
är det någon som har nr till Gustaf Ulander så får jag prata med han själv. Tror de blir lite lättare verkar som att allt inte stämmer de som har kommit fram till honom då om ni har pratat med han.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#25
Sharky skrev:
Maila honom. Du hittar honom på www.sfro.com.

Om du har läst denna: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245 så kanske du inser att det är Gustafs text. Och Karlsson_1988:s inlägg kl 17:16 idag var ju glasklart:

"För att kunna regga bygget måste du använda en motor med katalysator, i ORGINALSKICK! (orginalskick=så motorn va när den kom från fabrik) Du får alltså INTE bygga en egen 16v turbo-hybrid. vill du åka 16v turbo så är det B204FT som gäller, den som såldes i italien." Eller en bil äldre än -75 då du inte behöver nån avgascertifiering. Tänk på att få en bil registrerad som ombyggt fordon så krävs det att du byter motor, låda, bakaxel och HELA bromssystemet. Men för att kunna tillåta mer effekt måste karossen förstärkas och man bör också bygga om hela bakvagnen, antingen en fyrlänk eller en helt ny individuell bakvagn eller kanske nått i stil med bilsports "Turbocontainern"

/Göran

XeptiQ skrev:
är det någon som har nr till Gustaf Ulander så får jag prata med han själv. Tror de blir lite lättare verkar som att allt inte stämmer de som har kommit fram till honom då om ni har pratat med han.


jo jag har allt läst de. men vill prata med han så jag själv får höra de. eller få det på papper eller vad som hellt.. Tycker du kanske att jag låter som en trottsig tonåring men vill ha det klart för mig för en del säg så och en del säger si.. om du hänger med.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

10 287 Inlägg
29 september 2008
#26
Här är Gustafs svar:

--------------------------------------------------------

Grunden är ju att man får byta motor om nya motorn är i originalskick. Dvs har man en 16v GLT kan man byta till en komplett 8v turbomotor med kat.

När det gäller att kombinera olika toppar och block så är det ju normalt stopp. Men i vissa fall kan liknande saker ändå tillåtas, det är i de fall samma block (eller likvärdiga block) använts till flera motorfamiljer. Men man får inte "konstruera" en motortyp som inte fanns från fabrik. Att ta ett B230 8v turboblock, och montera en B234 16v-topp och turbo är alltså inte okej.

Däremot kan man till exempel tänka sig att ersätta ett Calibra turboblock (C20LET) med ett vanligt Kadett/Calibra 16v-block (C20-vad-den-nu-heter), att ersätta ett B230 turboblock med ett sugmotorblock eller ett Sierra Cosworth 205-block med ett vanligt Sierra 205-block - om innanmätena är likvärdiga (samma kompression etc).

Problemet med att ställa den här typen av frågor är att den som ställer frågan måste vara ganska pedagogisk och tydlig för att vi
(SFRO) ska kunna svara rätt. Alla besiktningsmän kan ju inte Volvos motortyper utantill...

Hälsningar

Gustaf

---------------------------------------

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök