Här är Gustafs svar:
--------------------------------------------------------
Grunden är ju att man får byta motor om nya motorn är i originalskick. Dvs har man en 16v GLT kan man byta till en komplett 8v turbomotor med kat.
När det gäller att kombinera olika toppar och block så är det ju normalt stopp. Men i vissa fall kan liknande saker ändå tillåtas, det är i de fall samma block (eller likvärdiga block) använts till flera motorfamiljer. Men man får inte "konstruera" en motortyp som inte fanns från fabrik. Att ta ett B230 8v turboblock, och montera en B234 16v-topp och turbo är alltså inte okej.
Däremot kan man till exempel tänka sig att ersätta ett Calibra turboblock (C20LET) med ett vanligt Kadett/Calibra 16v-block (C20-vad-den-nu-heter), att ersätta ett B230 turboblock med ett sugmotorblock eller ett Sierra Cosworth 205-block med ett vanligt Sierra 205-block - om innanmätena är likvärdiga (samma kompression etc).
Problemet med att ställa den här typen av frågor är att den som ställer frågan måste vara ganska pedagogisk och tydlig för att vi
(SFRO) ska kunna svara rätt. Alla besiktningsmän kan ju inte Volvos motortyper utantill...
Hälsningar
Gustaf
---------------------------------------
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI