2378
Sök

saab 9000 med dåligt ladd å inge dump.

31 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#1
"regeringen" hemma har börjat å klaga på att bilen går dåligt å att den inte dumpar.
Undertrycket ligger på -0,3 har legat på -0,6....övertrycket ligger endast på 0,7 har legat på 1,2-1,4.
Och som sagt den dumpar inte när man släpper på gasen. (öppen dump)
Felsökte lite idag ,insuget till turbon satt löst,(drog åt)men problemet kvarstår.

Vad kan vara fel?  SPJÄLLHUSET????

ps: orginal laddtrycksmätaren har lagt av.troligtvis slangen som lossnat!?

Tacksam för hjälp av dom som kan.
Senast redigerat av arnold_85 (26 september 2008)


med lem
1 925 Inlägg
26 september 2008
#2
arnold_85 skrev:
"regeringen" hemma har börjat å klaga på att bilen går dåligt å att den inte dumpar.
Undertrycket ligger på -0,3 har legat på -0,6....övertrycket ligger endast på 0,7 har legat på 1,2-1,4.
Och som sagt den dumpar inte när man släpper på gasen. (öppen dump)
Felsökte lite idag ,insuget till turbon satt löst,(drog åt)men problemet kvarstår.

Vad kan vara fel?  SPJÄLLHUSET????

ps: orginal laddtrycksmätaren har lagt av.troligtvis slangen som lossnat!?

Tacksam för hjälp av dom som kan.

felet ligger hos org mätaren,, troligtvis slangen som lossnat eller gått av.

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

31 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#3
???? därför den går så dåligt å inget psyccccccchhh
svårt att tro att den tappar 100hk på grund av orginal mätaren
Senast redigerat av arnold_85 (26 september 2008)


4 670 Inlägg
26 september 2008
#4
pyser det i bilen eller liknande när ni kör med bilen? vaccium måste ju vara tätt för o funka läcker de så släpper den ju ut luften som ska bygga upp tryck?

Ta o felsök ifall någon slang eller liknande inte är hel o läcker, o som sagt har orgmätaren pajjat så ligger nog problemet där


med lem
1 925 Inlägg
26 september 2008
#5
prova får du se wink

hänger slangen löst så är det så..

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

31 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#6
biltema laddmätaren funkar ju! hände en gång förut att slangen lossnade bakom orginal mätaren efter jag hade varit där å monterat cromringarna på instrumenten,levde om som fan då,låter inget nu!


med lem
1 925 Inlägg
26 september 2008
#7
arnold_85 skrev:
biltema laddmätaren funkar ju! hände en gång förut att slangen lossnade bakom orginal mätaren efter jag hade varit där å monterat cromringarna på instrumenten,levde om som fan då,låter inget nu!

kolla vacumslangen på dumpventilen också då ? bara till att krypa ner under huven och glo.

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

31 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#8
det har jag gjort .ingen trasig.kan kanske vara magnetventilen som inte fungerar som den ska


tuningservice.se
91 Inlägg
26 september 2008
#9
Börja med att fixa slangen som går till original laddmätare sen kan du kolla megnetventilen. låna någon som du vet fungerar eventuellt testa at ta bort säkringen eller sladden till magnetventilen och kolla om det blir någon skillnad.
slangen till dumpventilen brukar vara dålig. Min såg bra ut men när jag kollade längre in på slangen så var den rutten.
Biltema laddmätare brukar oftast visa lite för mycket. ca 0.1-0.2 bar (egna erfarenheter)
Senast redigerat av sebben (26 september 2008)


1 019 Inlägg
26 september 2008
#10
Slangen som går till turbomätaren är i 99% av alla fall kopplad med ett T-kors på slangen till dumpen. Detta leder till att trycket som ska hålla dumpen stängd vid laddtryck smiter ut och dumpen öppnar när inte fjädern orkar hålla emot mer. Brukar klara runt 0,5 bar med original avlastningsventil.

Alltså, gör som de andra säger och fixa orignalmätaren först. Hjälper inte det så gå vidare där ifrån.


tuningservice.se
91 Inlägg
26 september 2008
#11
originalmätaren är kopplad till insuget.


1 019 Inlägg
26 september 2008
#12
För att förtydliga då. Original så är det kopplat som på bilderna i denna trådan. Alltså, slangen från insuget delar upp sig i två via ett T-kors där den ena går till mätaren och den andra till avlastningsventilen.


351 Inlägg
26 september 2008
#13
när killen fick de problemet så var intercoolern pajj

Våga Köra Sänkt

31 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#14
ingenting är felkopplat.har fungerat i minst 3000mil utan problem å har alltid laddat ca1,3 enligt biltema mätaren... (270hk)nu går den som en 2,0t sad.....ska lossa på instrumentpanelen imorrn å kolla om slangen har lossnat,men svårt att tro det..

Ska prova med att lossa säkringen också

Tack för hjälpen

lämnar in den på felsök till veckan om det inte ordnar sig



Sök