3411
Sök

Hur mycket fel är det på bilarna?

1 414 Inlägg
18 februari 2006
Trådstartare
Hittade en intressant sammanställning av bilprovningens resultat, det här visar ju verkligen vilka bilar som har mycket problem. Med tanke på att det är just bilprovningen som gjort sammanställningen är ganska intressant eftersom dom i första hand letar efter grövre funktionsfel...

Sen att det gick så bra för samma märken som toppar JD Powers tester är ju ännu en bekräftelse på att vissa tester faktiskt stämmer...

Tabellen visar hur många bilar som fick en anmärkning av bilprovningen under en fast tidsperiod. Den tar dock inte hänsyn till vilka typer av fel det är frågan om, det kan vara en så simpel grej som att ljusinställningen är fel.Den tar dock hänsyn till att lika många bilar av varje variant som presenteras ska vara representerade...

http://www.saabsverige.com/main/SE/image/vadandrasageromsaab.gif

Källa Svensk Bilprovning, se länken nedan för mer info:
http://www.saabsverige.com/main/SE/sv/k … kant.shtml
Senast redigerat av Founder (18 februari 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Direktör
305 Inlägg
18 februari 2006
Founder skrev:
Hittade en intressant sammanställning av bilprovningens resultat, det här visar ju verkligen vilka bilar som har mycket problem. Med tanke på att det är just bilprovningen som gjort sammanställningen är ganska intressant eftersom dom i första hand letar efter grövre funktionsfel...

Sen att det gick så bra för samma märken som toppar JD Powers tester är ju ännu en bekräftelse på att vissa tester faktiskt stämmer...

Tabellen visar hur många bilar som fick en anmärkning av bilprovningen under en fast tidsperiod. Den tar dock inte hänsyn till vilka typer av fel det är frågan om, det kan vara en så simpel grej som att ljusinställningen är fel.Den tar dock hänsyn till att lika många bilar av varje variant som presenteras ska vara representerade...

http://www.saabsverige.com/main/SE/imag … omsaab.gif

Hmmm sov du i skolan ? man brukar alltid lämmna källinformation på vart man hittar informationen så andra kan titta det... sådana där listor kan jag göra i min data.....

Speed limit are only for pussy

Rallytok
165 Inlägg
18 februari 2006
Ser att diesel bilar har lite högre procent i felen... Kan detta bero på att dom rullar lite fler mil...

Land Rover Freelander TD4 - Såld
Volvo 945 Se -93

12 Inlägg
18 februari 2006
tror ju inte saab har minst fel dom kronglar ju hela tiden!

----> BoJkOtTa SnUtEn <----

Bilbyggare
225 Inlägg
18 februari 2006
jag tror det där är en PR grejj, för vad jag har hört och sett så tycker jag att Volvo brukar hålla bättre än saab.  men det kan juh vara fel,  men att över 10% av volvosarna skulle ha brister tror jag inte ...

....:::: |[ Volvo S800 GLT ]| ::::....
Skokloster here we come

343 Inlägg
18 februari 2006
Dom verkar juh inte ha testa alla märken.. Är bara BMW,SAAB,VOLVO,AUDI och MERCEDES dom isf har testat.. Var är jappsbilarna?

Då kan det inte vara så stort test dom gjort och enligt mig ser det inte så vettigt ut.
Att 10% av volvo har brister..

343 Inlägg
18 februari 2006
verkar vara http://www.saabsverige.com som har postat det på deras sida..

Hade jag läst det på någon annan sida så hade det varit störra chans att jag hade trott på det.. Men då ett bilmärke lägger upp det så känns det som det är ett försäljningsknep...Men det är bara hur jag tänker.

8 156 Inlägg
18 februari 2006
Vilket år är undersökningen gjord och vilken årsmodell handlar det om?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 414 Inlägg
18 februari 2006
Trådstartare
Nallen_sthlm skrev:
Founder skrev:

Hmmm sov du i skolan ? man brukar alltid lämmna källinformation på vart man hittar informationen så andra kan titta det... sådana där listor kan jag göra i min data.....

Det är ju jättelätt för mig att ladda upp saker på SAAB Sveriges hemsida, här är originalet, bilen ovan är bara länkad hit:

- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
18 februari 2006
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Vilket år är undersökningen gjord och vilken årsmodell handlar det om?

2004

- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
18 februari 2006
Trådstartare
För er som vill läsa hela artikeln se här:
http://www.saabsverige.com/main/SE/sv/k … kant.shtml

Faktum är att resultatet är taget ifrån Bilar - Starka sidor & svaga punkter
Besiktningsresultat för årsmodellerna 1991 till 2000 samt fakta om krocksäkerhet, säkerhetsutrustning, pris, ägarkostnader, bränsleförbrukning och omdömen till och med årsmodell 2003.

Finns att köpa på:
http://www.bilar.konsumentverket.se/

- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
18 februari 2006
Trådstartare
SupraM3 skrev:
Founder skrev:

ville du visa upp bara för att Saab fick bra och Volvo dåligt??? tror att det är fake rakt igenom

Du läste tydligen inte mitt inlägg...

- www.bmwb.se

1 639 Inlägg
18 februari 2006
Vad är det där för bullshit ! Alla vet att Toyota ligger i topp hos SBP, samt i i så gott som alla andra kvallitetstester världen över...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

1 414 Inlägg
18 februari 2006
Trådstartare
mrcelica skrev:
Vad är det där för bullshit ! Alla vet att Toyota ligger i topp hos SBP, samt i i så gott som alla andra kvallitetstester världen över...

Jag tror att Saab gjorde den här sammanställningen med tanke på sina främsta konkurrenter, Toyota är inte en av dom...

P.S min nästa bil blir en toyota (lexus) wink

Vad är SBP btw? Biblioteket i färjelanda fick jag upp när jag sökte smile

- www.bmwb.se

1 639 Inlägg
18 februari 2006
Tänkte på Svensk Bil Provning smile

Smart av dig att skaffa en Lexus ! Extrem kvallitet, extrem lyx, underbar design mmmmmmm.. smile
Senast redigerat av mrcelica (18 februari 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

55 Inlägg
18 februari 2006
"Denna webbplats (www.saabsverige.com och/eller www.minasaabsidor.se) administreras av General Motors Norden AB ett företag som är registrerat enligt tillämpliga lagar i Sverige och som har styrelsens säte i: Box 44080, 100 73 Stockholm, Sverige."

Skulle ha svårt att tro att de förfalskar resultat när det handlar om ett sådant stort företag... Dock är det ju mkt möjligt att informationen är speglad... Men det gäller ju som för allt annat man läser på nätet eller i partiska sammanhang.

Verkar rätt skumt att det skiljer så mkt mellan saab och volvo men jag har inga större tvivel på att siffrorna stämmer... sen om det är gällande 9-5 -årsmodell -05 och V70-diesel -årsmodell -00 framgår ju somsagt inte.

//Johan

Ju snabbare man kör, ju mindre tid uppehåller man sig på vägen. Slutsats: Kör du snabbt minskar du risken för olycka... typ =P
Kör Saab 9-5 Aero, Cosmic Blå och BMW 328CI ;)

1 414 Inlägg
18 februari 2006
Trådstartare
mrcelica skrev:
Tänkte på Svensk Bil Provning smile

Smart av dig att skaffa en Lexus ! Extrem kvallitet, extrem lyx, underbar design mmmmmmm.. smile

Dom är riktigt fina smile Blir en Lexus GS300 Comfort med lilla V6'an o automat... har inte bestämt vilken färg än dock... troligtvis silver, svart eller blå... smile

Jag är väldigt imponerad över hur träpanelen går ifrån panel till dörrar utan att man ens ser vart den ena delen slutar och den andra  börjar smile

- www.bmwb.se

55 Inlägg
18 februari 2006
Founder skrev:
Dom är riktigt fina smile Blir en Lexus GS300 Comfort med lilla V6'an o automat... har inte bestämt vilken färg än dock... troligtvis silver, svart eller blå... smile

Jag är väldigt imponerad över hur träpanelen går ifrån panel till dörrar utan att man ens ser vart den ena delen slutar och den andra  börjar smile

Menar du att du... överger saab...? yikes

Skämt åsido... Känns som att Lexus börjar ta igen lite mark de är värdiga... och finns det egentligen någon bättre blandning än "japansk hightech" och lyx? smile

//Johan

Ju snabbare man kör, ju mindre tid uppehåller man sig på vägen. Slutsats: Kör du snabbt minskar du risken för olycka... typ =P
Kör Saab 9-5 Aero, Cosmic Blå och BMW 328CI ;)

1 414 Inlägg
18 februari 2006
Trådstartare
jika skrev:
Founder skrev:

Menar du att du... överger saab...? yikes

Skämt åsido... Känns som att Lexus börjar ta igen lite mark de är värdiga... och finns det egentligen någon bättre blandning än "japansk hightech" och lyx? smile

//Johan

Jag lovar, ska inte överge saab smile tänker behålla min Viggen och helt garanterat köpa fler SAAB'ar i framtiden men en GS300 måste jag bara ha!! smile

Jag håller med dig om "japansk hightech o lyx" smile Det är en kanonbra kombination, det känns verkligen som en bil som är lyckad. Skulle inte lägga samma pengar på en mercedes tex, där köper man märket inte innehållet jämfört med lexus, där får man verkligen något för pengarna smile

/Tim

- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
18 februari 2006
Trådstartare
SupraM3 skrev:
Founder skrev:
SupraM3 skrev:

ville du visa upp bara för att Saab fick bra och Volvo dåligt??? tror att det är fake rakt igenom

Du läste tydligen inte mitt inlägg...

"det här visar ju verkligen vilka bilar som har mycket problem"

och Volvo tackar för den Founder

bry...

- www.bmwb.se

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök