2492
Sök

LB-regga en Audi A6!

301 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
Vad behöver jag göra för ändringar på en Audi A6 3.0 TDI för att få den Lb-reggad? Lyfta ur baksäte, montera skiljevägg mellan framsäten och bagage eller?

Eliminator
1 441 Inlägg
27 september 2008
Klippt från SBP hemsida.

Ombyggnad av personbil till lastbil
För att en personbil ska kunna klassificeras och besiktas som lastbil krävs följande: Hela baksätet med sittdyna och ryggstöd måste monteras bort.
Om baksätets ryggstöd utgör lastgolv får detta behållas men ska då låsas av ett lastförskjutningsskydd.
Ett lastförskjutningsskydd ska monteras direkt bakom framsäte. Skyddet ska täcka hela tvärsnittsytan och vara provat enligt svensk standard (SS 2562*). En spalt på 5 cm mellan kaross och skydd kan accepteras. Förhållandet ska intygas och styrkas.
Lastutrymmet ska förses med bindöglor för surrning av lasten. Öglorna ska placeras utefter långsidorna max 25 cm från fram bakkant och långsida samt max 120 cm emellan.
Varje ögla ska klara en belastning av 250 kg vid totalvikt max 1500 kg och 500 kg vid totalvikt 1501-3500 kg. Förhållandet ska intygas och styrkas.
Bilen ska registreringsbesiktas och vägas. Kostnad: Besiktning 900:- vägning 250:-
För att kunna använda bilbältesinfästningar i framsäte för förankring av både bilbälte och lastförskjutningsskydd krävs intyg av fordonstillverkaren.

* SS 2562 kan beställas hos SIS Förlag AB. Telefon 08-555 523 10 eller beställ via www.sis.se

Lastbilsklassificering
För att lastbilsklassificering ska vara möjlig måste bilen vara av kombi eller halvkombityp med lastöppning bak.

/Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

301 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
Sokrates skrev:
Klippt från SBP hemsida.

Ombyggnad av personbil till lastbil
För att en personbil ska kunna klassificeras och besiktas som lastbil krävs följande: Hela baksätet med sittdyna och ryggstöd måste monteras bort.
Om baksätets ryggstöd utgör lastgolv får detta behållas men ska då låsas av ett lastförskjutningsskydd.
Ett lastförskjutningsskydd ska monteras direkt bakom framsäte. Skyddet ska täcka hela tvärsnittsytan och vara provat enligt svensk standard (SS 2562*). En spalt på 5 cm mellan kaross och skydd kan accepteras. Förhållandet ska intygas och styrkas.
Lastutrymmet ska förses med bindöglor för surrning av lasten. Öglorna ska placeras utefter långsidorna max 25 cm från fram bakkant och långsida samt max 120 cm emellan.
Varje ögla ska klara en belastning av 250 kg vid totalvikt max 1500 kg och 500 kg vid totalvikt 1501-3500 kg. Förhållandet ska intygas och styrkas.
Bilen ska registreringsbesiktas och vägas. Kostnad: Besiktning 900:- vägning 250:-
För att kunna använda bilbältesinfästningar i framsäte för förankring av både bilbälte och lastförskjutningsskydd krävs intyg av fordonstillverkaren.

* SS 2562 kan beställas hos SIS Förlag AB. Telefon 08-555 523 10 eller beställ via www.sis.se

Lastbilsklassificering
För att lastbilsklassificering ska vara möjlig måste bilen vara av kombi eller halvkombityp med lastöppning bak.

/Tommy

Ok, tack för infon!

Avstängd
367 Inlägg
27 september 2008
yalouque skrev:
Vad behöver jag göra för ändringar på en Audi A6 3.0 TDI för att få den Lb-reggad? Lyfta ur baksäte, montera skiljevägg mellan framsäten och bagage eller?

vad har hänt med dig?  varför köper du inte en begagnad scania?

MVH Beyond

288 Inlägg
28 september 2008
Bara så inlägg så är orginalfästöglor inte godkända som fästögglor, utan måste monteras. Fick backning på  det på min Audi när jag regga den(en Audi 80 dock)

Fast har man en så pass ny bil(o dyr) så känns det snålt att spara nån krona på skatten o köra med skattesmitargaller. Blir man påkommen med att köra utan galler, så åker man på ny regbeiktning.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
28 september 2008
En fråga bara, varför? Som jag förstått det så är allt vad förmåner heter för LB numer borta, kan va jag som har helt fel...

Rock'n Roll

288 Inlägg
28 september 2008
han kanske behöver ha ett stort bagage utrymme och kör massa tunga saker, och då känner han ett ett galler vore toppen att ha...?

Sök