Är det svårt att sälja bil nu?

STriiiker
29 september 2008 · 609 Inlägg

Jovars, min har legat ute en vecka snart utan nåt intresse.. inte ens oseriösa hör av sig då är det illa....

MilleN
30 september 2008 · 9 108 Inlägg

STriiiker skrev:
Jovars, min har legat ute en vecka snart utan nåt intresse.. inte ens oseriösa hör av sig då är det illa....

Haha håller med, jag gjorde klart i en annons jag la ut för 2 veckor sedan att däcksparkare, testpiloter och tv4 osv osv inte behövde göra sig besvär men nu hade det nästan varit kul med några skojare som ringer smile Bara fått ett telefonsamtal och två mail med ointressanta byten.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
30 september 2008 · 5 650 Inlägg

allt beror ju på hur allt e skrivet skick bilder pris bla bla

som tex min bil volvo 944 tic fd polis sälja en sån till en normal person går inte är ju tex bara äkta volvo freak /gasgalda snorungar som köper såna bilar me tanke på de 2 liter milen de drar minst och så
osv
kankse 1 kasst expemel men poängen va om ingen förstog den att vissa bilar/modeller äre bara 1 visst folk som köper och kan bli svårare och bli av med än andra

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
perzy Snål gnällspik
30 september 2008 · 402 Inlägg

Är det lättare eller svårare att sälja en stylad bil ?  Svara ärligt! :-)

Volvo S80 2,9.
TurbOla Reservdansk
30 september 2008 · 6 271 Inlägg

perzy skrev:
Är det lättare eller svårare att sälja en stylad bil ?  Svara ärligt! :-)

Det är nog svårare. En stylad bil begränsar sig till en viss målgrupp dvs andra personer, ofta i din ålder, som gillar just den bilen med den stylingen.

Du missar alla andra, som svenssons eller vilka andra som hade kunnat tänka sig en ostylad bil i originalskick. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Mortalis VW-nörd?
30 september 2008 · 4 332 Inlägg

Eller de som vill styla den på sitt sätt...

Många skriver ju jävligt kassa annonser, sätter överpriser och lägger ut dåliga bilder. De ska man ju ha klart för sig..

Camitz
30 september 2008 · 646 Inlägg

Min annons har legat ute nu i 3 veckor typ, anser att jag har fått med det mesta som anses behövas vid första blick! Samt priset är satt hyfsat anser jag med tanke på miltal, skick på bilen samt allt som medföljer.
Ja jag vet att man inte får något extra för styling osv men tycker inte att priset är satt alltför mycket i överkant då många andra likadana bilar ligger i ungefär samma prisklass!

Men inte en själ har hört av sig sad så nog fan e det svårt!
Får väl vänta till våren då det börjar klia i nävarna på många å plocka ut bilarna å köpa nytt smile

Senast redigerat av Camitz (30 september 2008)

bytoken
30 september 2008 · 104 Inlägg

Får man inte sålt bilen så har man för högt pris, så enkelt är det.
Dom flest har ju redan bil och då vill dom byta, då blir det oftast att byta på firma.
Många privata håller ungefär samma pris som handlarna, inte betalar jag som köpare samma eller mer vid en privat affär som av en firma.
Bilen är inte alltid värd det säljaren tycker, den är värd det en köpare är villig att betala för den.
Det är mina tankar och åsikter, andra behöver inte tycka likadant om dom inte vill.

v70 awd 2,5t -07
855R -97
enpatte
30 september 2008 · 498 Inlägg

enpatte skrev:
Igårkväll ringde en äldre herre för att han hade fått i uppdrag av sin son och hans familj(konstigt?) att hitta en bil till familjen.
Iaf så kommer de ner med buss imorgon.
Fy faan vad skönt om vi blir fri den.

NU är bilen såld!

STriiiker
1 oktober 2008 · 609 Inlägg

bytoken skrev:
Får man inte sålt bilen så har man för högt pris, så enkelt är det.
Dom flest har ju redan bil och då vill dom byta, då blir det oftast att byta på firma.
Många privata håller ungefär samma pris som handlarna, inte betalar jag som köpare samma eller mer vid en privat affär som av en firma.
Bilen är inte alltid värd det säljaren tycker, den är värd det en köpare är villig att betala för den.
Det är mina tankar och åsikter, andra behöver inte tycka likadant om dom inte vill.

Jag var in på fyra olika bilhandlare, tre erbjöd mig ruskigt dåligt i inbyte, (utan att ens ha kollat på bilen slog de upp fakta i nån liten skitbok, där min modell inte ens fanns med, en kommentar lät, ST, jaha ja vi lägger på 5000) Ingen av försäljarna var direkt intresserad av att se bilen, en var iaf nog ärlig och sa att jag skulle sälja den privat då han inte kunde ge mig ett "ärligt pris för skicket".

TurbOla Reservdansk
1 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

STriiiker skrev:
Jag var in på fyra olika bilhandlare, tre erbjöd mig ruskigt dåligt i inbyte, (utan att ens ha kollat på bilen slog de upp fakta i nån liten skitbok, där min modell inte ens fanns med, en kommentar lät, ST, jaha ja vi lägger på 5000) Ingen av försäljarna var direkt intresserad av att se bilen, en var iaf nog ärlig och sa att jag skulle sälja den privat då han inte kunde ge mig ett "ärligt pris för skicket".

Håller med, tror dom går enbart efter ett papper där det står vad det är för bil, sen kvittar det om det är rosten som håller ihop bilen eller om den ser ut som om den precis rullat ut från fabriken.
Kanske inte riktigt så, men dom ser i princip bara till papperet.

Farsan var nere och tittade på en bil i Hörby i Skåne, på Mårtenssons, och när han först pratade med försäljaren i telefon, sa han 49 000.
Väl nere så försökte han påstå att de hade kommit överens om 59 000...
Det gäller att inte ha taskigt minne när man har med en bilfirma att göra. wink

Det som är bra med bilfirmorna, är att för det mesta är bilarna genomgångna, och man får med garanti.
Men Blocket-garantin är inte fy skam den heller, och till ett rimligt pris.

Men jag tror jag skulle få mer för min bil privat, än vad en bilhandlare skulle vilja ge. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
9Femma
2 oktober 2008 · 342 Inlägg

Jag skulle kunna skriva en hel novell här, men nöjer mig med att konstatera att jag för egen del inte tycker det är det minsta svårt att sälja bil. Varesig just nu eller räknat 1,5 år tillbaka i tiden.

Jag hade ju som målsättning att spara ihop 100.000 kronor, ett projekt som startade för just 1,5 år tillbaka (Projekt 0-100, en blogg som numera till större delen är raderad).
Startade för 1,5 år tillbaka med noll kronor på kontot och enda sparande till det kontot som jag gjorde var en tusenlapp i månaden. På 1,5 års tid blir det alltså en insats på 18.000 kronor.

Idag har jag nått mitt mål: 100.000 kronor! På en insats av blott 18.000 kronor och 1,5 års tid.
Allt genom just bilaffärer!

Vill förtydliga att jag inte har haft någon direkt fördel/försprång jämfört med någon annan. Har bara gjort detta på min fritid vid sidan av mitt ordinarie jobb, som ett kul hobbyprojekt. Har alltid haft Blocket som min enda annonskälla. Bor i vanlig villa med vanligt garage mitt i ett ordinärt villområe. Jag har alltså ingen tillgång till visningshall eller så, utan får som de flesta andra helt tillförlita mig på just en väl utformad annons och att vara tillgänglig på mail/telefon.
Så jag har inte haft någon som helst fördel på något sätt som gynnat mig extra mycket. Detta hade vem som helst fixat kan jag lova er.

Projekt 0-100 har nu för övrigt övergått till att bli Projekt 0-200.
Följer utdelningskurvan den nuvarande kursen räknar jag med att nå det målet på en total insats av 30.000 kronor och ytterligare 1 års tid.
Ett år som ändå kommer fyllas av diverse bilaffärer av bilar av mer entusiastbetonad karaktär.
Nytta med nöje, i sin bästa form ...

Senast redigerat av 9Femma (2 oktober 2008)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Blomsterberg plattsättare!
30 oktober 2008 · 804 Inlägg

det är helt omöjligt att sälja bilar nu ja.. blir inte av med 740in lr 855an har lugigt ute länge på blocket och lite över allt men inga vidare svar nångång. man vill ju bli av med någon bil när man ska köpa sig en till nu så blir det lite för mycket men det verkar helt omöjligt vad kan man göra för fel? för högt pris lr dåligt skriven annons?

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
Joo
30 oktober 2008 · 741 Inlägg

Har haft ute min 9000 nu i 1 vecka, inte en jävel har ringt, inte ens ett skambud har jag fått yikes

Blomsterberg plattsättare!
30 oktober 2008 · 804 Inlägg

Joo skrev:
Har haft ute min 9000 nu i 1 vecka, inte en jävel har ringt, inte ens ett skambud har jag fått yikes

jo det är helt sjukt verkar ju omöjligt ungefär

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
Volvo_Mannen Volvoskadad
30 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

Blomsterberg skrev:

Joo skrev:
Har haft ute min 9000 nu i 1 vecka, inte en jävel har ringt, inte ens ett skambud har jag fått yikes

jo det är helt sjukt verkar ju omöjligt ungefär

då kanske det är läge att köpa bil tongue

Jonas
Wanegardh Asgammal medlem.
30 oktober 2008 · 2 246 Inlägg

jag ska troligtvis köpa en i morgon som har stått ute sen september..alltså annonsen..he he..
hoppas jag kan pruta en del..

Aruzo Ace Ventura
30 oktober 2008 · 1 240 Inlägg

Jag har ju reserverat en bil i stockholm som vart ute sen 8 oktober på firma för 49 papp..

Tror ni de går å pruta nått när handlaren hållt den i några dagar åt mig?

Volvo S70 "2.5D" (1999)
Mercedes 240D "w123" (1985)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
30 oktober 2008 · 999 Inlägg

Sålde min Golf VR6 på tre dagar, var nerlusad med samtal och mail!
Begärde 27' för en -94, så det var inget jättelågt pris heller..
Men jag ansträngde mig med att ta bra bilder och att skriva en bra annons.

perzy skrev:
Är det lättare eller svårare att sälja en stylad bil ?  Svara ärligt! :-)

Lätt "styling" som snyggare fälgar m.m hjälper, men är den bottsänkt med en gigantisk snöplog till front blir kundkretsen väldigt liten!


9Femma skrev:
Idag har jag nått mitt mål: 100.000 kronor! På en insats av blott 18.000 kronor och 1,5 års tid.
Allt genom just bilaffärer!

Nu blir jag lockad att ta upp mitt gamla fritidsintresse, handla med bilar tongue
Hur många bilaffärer krävdes det för att komma upp i 100'? Har du räknat ihop alla utlägg och dragit av dom och kommit fram till 100' eller är det ren försäljningsinkomst?

Senast redigerat av weeeman (30 oktober 2008)

jocke_gronberg
12 november 2008 · 4 586 Inlägg

tänkte sälja min audi men hoppar nog över då det inte finns någon marknad nu för bilar över 100.000:- bilar för max 20.000:- går nog lätt att sälja

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang