4374
Sök

Kommer kyla istället för värme Volvo 740

10 Inlägg
söndag 01:01
Trådstartare
Hej har en Volvo 740 ifrån 1989 med en b230f och idag när jag körde så vred jag reglaget på värme och det kommer bara kyla när motorn är i rätt temperatur nån som vet vad felet kan vara?smile

* Voff voff *
10 741 Inlägg
söndag 08:27
User0722 skrev:
Hej har en Volvo 740 ifrån 1989 med en b230f och idag när jag körde så vred jag reglaget på värme och det kommer bara kyla när motorn är i rätt temperatur nån som vet vad felet kan vara?smile

Nu vet jag inte var i Sverige du bor, men eftersom det är rejält kallt på många ställen är nog absolut steg ett att kolla så inte kylvätskan frusit.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 372 Inlägg
söndag 09:03
Fungerar vredet då?
Det påverkar ju mekaniskt ett luftspjäll.
(Ev en kylvätskekran)

Har 740 bara luftspjäll som dom flesta bilar kan man känna om slangarna till elementet blir varma. Båda ska vara varma.  Men 740 KAN ha en kran som begränsar flödet som reglering. Vet ej utantill.

Frusen kylvätska är fullt möjligt.
Cirkulationen uteblir då, främst till tex elementet. Lika om vattenpumpen ger upp.
Senast redigerat av Mossan1 (söndag 09:04)

Forummoderator
18 151 Inlägg
söndag 10:21
Värmekran på dessa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

KARLSSON
120 Inlägg
söndag 16:05
kolla värmekranen, sitter jättedumt. under instumentbrädan på vänster sida.
hade samma fel på min, ingen värme.

jag gjorde såhär, tömde motorn på glykol och hällde i vatten med diskmaskins tabletter i. måste vara utan sköljmedel å spolglans!!!!!!! Kör motorn helt varm, och byt vatten igen.   
upprepade detta många gånger, lät den även stå över natten med vattnet i. Innomhus!!!!
skölj noga rent och fyll på med ny glykol
sedan hade jag jättebra värme igen wink

6 243 Inlägg
söndag 20:32
Men värmekranen sköter väl bara vattentillförseln!? Så var det i alla fall på min brors 745:a från -87 .
Kranen läcker ofta så kolla mattorna!

Sök