3300
Sök

Vilken stor bil är optimal för långresa?

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
1 oktober 2008
VW Caravelle röstar jag på.
Åkte själv i en sådan ca 150 mil utan att stanna och sova någonstans. Det gick bra. Man sitter rätt gött i dem. =P

I do it my way

1 963 Inlägg
1 oktober 2008
EN cheva van! skit i bensinförbrukningen för tusan smile åk till polen o tanka varje gång hahaha wink Nej men de är ju och har alltid varit den ultimata långfärdsbilen. är ju som ett vardagsrum för tusan !

Men are not born - Men are made

11 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
Edvinoo skrev:

den första va ju klockren...

Haha jo jag har kollat in dem, men det är ju det där med bränsleförbrukningen :p

11 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
Larzan skrev:
Ford Transit. Billig och varenda bysmed kan laga OM det skulle uppstå problem.
Delar finns överallt och är billiga.

Okey najs, ska kolla in den.

11 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
ShyGuy skrev:
Chrysler Grand Voyager! Jag hatar bilen, men den har sina stunder=)

Går billigt. V6 med automat ligger på 06-07. Vi åkte till Danmark tur och retur på en tank. Avreseorten var Avesta, 14 mil norr om Stockholm.

Stolarna är bekväma, men jag personligen är inte så förtjust i ställningen, men det är en smaksak.

De har standard 1+1+2+3 platser.

Åkte med en sån till Arvika i fjol, 7 pers med packning, bland annat 4 tält och 8 plattor öl=)

Verkar stjyst, Chryslern verkar vara lite finare för pengarna än Carravelle vilket egentligen inte är viktigt. Viktigare är nog kvalité och där har nog VW fördel... Men det kan vara skönt med farthållare när man ska köra 100 mil om dagen och det antar jag att Voyagern har, alla amerikanska bilar har väl fan det?

11 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
n0b0dy_ skrev:
http://www.blocket.se/vi/15237850.htm?ca=22_s

ACC + farthållare och fin motor 1,8T

kan mycket väl funka, tack för tipset!

Finlirare
478 Inlägg
1 oktober 2008
haha! Hade nog köpt en van för kanske 25-30000kr, sen haft resten till soppa. Blir sugen själv på en van. Man åker ju som en kung i dem.

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
1 oktober 2008
En cheva van, då ska det vara en med th700låda, för dom drar inte så mkt heller. Min caprice har samma låda och den drar 0,86 landsväg. annars kan du köpa en cheva astro, den borde dra enu minder pga v6:an och th700låda
Senast redigerat av theBIGburner (1 oktober 2008)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
1 oktober 2008
men HALLÅ!!!

ni har ju glömt den gamla hederliga folka bussen.
liten motor som typ inte drar nånting i soppa, å sen så e den som
transiten. du kan ge den till en 10 åring å ungen lagar den mä förbundna ögon. (nästan)smile

å dom e nog fasiken inte dyra.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

Meister
6 763 Inlägg
1 oktober 2008
theBIGburner skrev:
En cheva van, då ska det vara en med th700låda, för dom drar inte så mkt heller. Min caprice har samma låda och den drar 0,86 landsväg. annars kan du köpa en cheva astro, den borde dra enu minder pga v6:an och th700låda

Men du måste tänka på att de är ett luftmotstånd som heter duga på en van.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
1 oktober 2008
Ablazed skrev:
men HALLÅ!!!

transiten. du kan ge den till en 10 åring å ungen lagar den mä förbundna ögon. (nästan)smile

Visst folkabussen är skit ball, men den har ju varken komfort, farthållare eller AC hmm

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Meister
6 763 Inlägg
1 oktober 2008
-Mackan- skrev:
Ablazed skrev:
men HALLÅ!!!

Visst folkabussen är skit ball, men den har ju varken komfort, farthållare eller AC hmm

De är inte speciellt snälla på soppa heller..

69 Inlägg
1 oktober 2008
Jag tror att en Vw sharan 1,8t e den bilen som passar bäst på dina önskemål. Men jag antar att resan går ut på att ha roligt och skaffa sig lite fina minnen och hur rolig e en Sharan? Med tanke på att det kommer spenderas väldigt mycket tid i just bilen så skulle jag nog endå välja cheva vanen. Den extra soppan som den drar e det absolut värt enligt mig. Så mycket roligare och skönare bil att skaffa minnen i! Eller har jag fel?

11 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
azXig skrev:
haha! Hade nog köpt en van för kanske 25-30000kr, sen haft resten till soppa. Blir sugen själv på en van. Man åker ju som en kung i dem.

Fast vi är ju 7 pers som delar på den och vi kommer att behålla den efter sommarresan för framtida eskapader:)

11 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
camaro67 skrev:
-Mackan- skrev:
Ablazed skrev:
men HALLÅ!!!

De är inte speciellt snälla på soppa heller..

Nej men jag håller med, i kultsynpunkt är folkabussen definitiv skönast. Men det håller inte för 1000 mil i södra europa då den som sagt varken har AC eller farthållare.

11 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
Mobis skrev:
Jag tror att en Vw sharan 1,8t e den bilen som passar bäst på dina önskemål. Men jag antar att resan går ut på att ha roligt och skaffa sig lite fina minnen och hur rolig e en Sharan? Med tanke på att det kommer spenderas väldigt mycket tid i just bilen så skulle jag nog endå välja cheva vanen. Den extra soppan som den drar e det absolut värt enligt mig. Så mycket roligare och skönare bil att skaffa minnen i! Eller har jag fel?

Kan mycket väl vara så, men hur är det med kvalitén i dom bilarna och kostnad för reservdelar? Jag vill inte stå vid vägkanten i 35 grader i Spanien och dega helst, då tar jag hellre Caravellen.

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
1 oktober 2008
-Mackan- skrev:

men han kommer ju ha "TD". = Tvär Drag. tongue

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

Sök