1877
Sök

Startmotorkrångel

16 Inlägg
tisdag 15:07
Trådstartare
Tjena har krångel med min startmotor på min Lexus låter såhär när man försöker starta. Ibland funkar den felfritt. Ibland snurrar den som den ska sen börjar låta som på videon, sen helt plötsligt som den ska igen direkt utan att släppa nyckeln och göra om. Vad kan det vara tro?[youtube]https://www.youtube.com/shorts/cPkEtN0-kAo[/youtube]

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 288 Inlägg
tisdag 17:18
Allor skrev:
Tjena har krångel med min startmotor på min Lexus låter såhär när man försöker starta. Ibland funkar den felfritt. Ibland snurrar den som den ska sen börjar låta som på videon, sen helt plötsligt som den ska igen direkt utan att släppa nyckeln och göra om. Vad kan det vara tro?[youtube]https://www.youtube.com/shorts/cPkEtN0-kAo[/youtube]

Kanske kan det vara startsolenoiden som inte skjuter ut starten mot startkransen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 288 Inlägg
tisdag 23:18
jaka54 skrev:
Länken fungerar inte!

Klipp ut länken och klistra in den i ett nytt fönster.

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 288 Inlägg
onsdag 13:11
jaka54 skrev:
Funkar ändå inte!
https://www.youtube.com/shorts/cPkEtN0-kAo[/youtube]

Den här funkar hos mig. https://www.youtube.com/shorts/cPkEtN0-kAo

/Benny

Min youtubekanal!

3 492 Inlägg
onsdag 17:48
Jag har en gammal traktor som beter sig lika. När den precis ska starta "krokar den ur" ibland och frisnurrar, och motorn startar inte.  Skit jobbigt, och felet i detta fall är startmotorn.
Den är sliten på kugghjulet som driver startkransen, och, i mekaniken som skjuter fram.
Jag ska ta loss den "en vacker dag" och se om jag kan laga/shimsa något i den.
En ny till den traktorn kostar över 10kkr, så därför ska den försöka lagas.
Sitter för dj@vligt till, så därför "en vacker dag".

Lösningen för bilen i tråden är startmotorbyte, om det inte är så att den är nybytt och fått bara nästan rätt modell, eller en ny trasig.
Ny är inte alltid = hel.

7 561 Inlägg
torsdag 14:26
Mossan1 skrev:
Jag har en gammal traktor som beter sig lika. När den precis ska starta "krokar den ur" ibland och frisnurrar, och motorn startar inte.  Skit jobbigt, och felet i detta fall är startmotorn.
Den är sliten på kugghjulet som driver startkransen, och, i mekaniken som skjuter fram.
Jag ska ta loss den "en vacker dag" och se om jag kan laga/shimsa något i den.
En ny till den traktorn kostar över 10kkr, så därför ska den försöka lagas.
Sitter för dj@vligt till, så därför "en vacker dag".

Lösningen för bilen i tråden är startmotorbyte, om det inte är så att den är nybytt och fått bara nästan rätt modell, eller en ny trasig.
Ny är inte alltid = hel.

Är du säker på att det är startmotorns pinjongkugghjul som är slitet?
Vanligare att kuggkransen på svänghjulet slits.
Startmotorns kugghjul är härdat.
Men det är inte huggkransen.
Motorn/startkransen stanna alltid på samma ställe.
Därför slits kuggkransen bara på ett ställe.
När jag jobbade på bilverkstad var jag med om att flytta startkransen på svänghjulet.
Med gassvets värmdes startkransen så den var mörkröd.
Två man med 2 långa smidestänger vardera lyfte och flyttade startkransen ett kvarts varv.
Blev bättre som nytt, som finnen sa!

3 492 Inlägg
torsdag 17:31
torsen skrev:
Mossan1 skrev:
.

Är du säker på att det är startmotorns pinjongkugghjul som är slitet?
Vanligare att kuggkransen på svänghjulet slits.
Startmotorns kugghjul är härdat.
Men det är inte huggkransen.
Motorn/startkransen stanna alltid på samma ställe.
Därför slits kuggkransen bara på ett ställe.
När jag jobbade på bilverkstad var jag med om att flytta startkransen på svänghjulet.
Med gassvets värmdes startkransen så den var mörkröd.
Två man med 2 långa smidestänger vardera lyfte och flyttade startkransen ett kvarts varv.
Blev bättre som nytt, som finnen sa!

På traktorn = Ja.
Jag har haft ur startmotorn en gång för herrans länge sedan för nya kol.
Såg då drevet var slitet, men kransen såg bra ut. Den är också glapp I solenoidhävarmen.
Den skrapar dock aldrig.

Traktorn är en synnerligen välanvänd traktorgrävare baserad på en Volvo BM 600 från 1967.

Sök