4826
Sök

Xenon borde förbjudas

Teddan
2 495 Inlägg
1 oktober 2008
Aldrig mer en bil utan xenon...
Förbjud halogen! !

/////// CHEF

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

maskinförare
125 Inlägg
1 oktober 2008
r-ted skrev:
Aldrig mer en bil utan xenon...
Förbjud halogen! !

håller helt med dig...

vart jag mig i världen vänder ska jag rita streck i alla länder :-)

3 354 Inlägg
1 oktober 2008
response skrev:
Aern skrev:
krutmats skrev:
Kan bara svara för när det gäller min 9-3a gör dinljusen Massor med sikten!!

Håller med Mats! Saabs dimljus gör mycket med sikten faktiskt. En som kör Volvo va ute och åkte med min i mörkret, jag sa åt han attt sätta på dimljusen så blir det lite bättre. Han är van sin Volvo som inte gör ett piss till eller från om man har dimljusen på! Men Saab, tänkte steget längre! wink

Synd bara att det inte är tillåtet då?

Får ju kombinera dimljus med position och helljus
Senast redigerat av Seth (1 oktober 2008)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

blacken
1 oktober 2008
Sokrates skrev:
Xenon på en godkänd bil är väl helt OK.
Värre med de eftermonterade.
Xenon är ju godkänt av diverse auktoriserade certifieringsföretag.
Vad gnäller ni om ni "yrkeschaufförer".
Ni får väl be chefen och utrusta er med en modern lastbil istället för att gråta här,,,,

/Tommy 5000mil+/år. (inne på min andra xenonbil, vilket jag aldrig skulle vilja vara utan)

Du får lov att acceptera att en del BLIR bländade av Xenonljus och tycker att skiten ska väck vare sig du vill eller ej.  Dessutom så "gnäller" vi inte utan talar om ett problem i trafiken som ibland kan ställa till det för en när man är ute och kör..
Förresten är inte "certifiering" som norm borta nu när vi har gått med i EU? Utan det är "E" märkning som gäller..

Eliminator
1 441 Inlägg
1 oktober 2008
Seth skrev:
response skrev:
Aern skrev:

Håller med Mats! Saabs dimljus gör mycket med sikten faktiskt. En som kör Volvo va ute och åkte med min i mörkret, jag sa åt han attt sätta på dimljusen så blir det lite bättre. Han är van sin Volvo som inte gör ett piss till eller från om man har dimljusen på! Men Saab, tänkte steget längre! wink

Inte på kvällstid/mörkt, dim/po dim/halv.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Mästare
2 947 Inlägg
1 oktober 2008
Finns bra och dåligt Xenon ljus dem som bländar som fan och dem som ger ett skönt ljus!

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Ace Ventura
1 240 Inlägg
1 oktober 2008
Ksj skrev:
Jag hatar xenon för det bländar så förbannat.
Jag hatar även folk som kör med dimljus på när det inte behövs, sånt folk får mitt helljus i ögonen tills dom stänger av det eller passerar.

Ja fattar inte hur ni får dimljusen till bländande.. Ni måste ju sitta å nödstirra rakt in i det! Skulle jag få ditt helljus på mig pga av jag har dimljusen på så skulle du få en äkta raggarmoon av mig!
Senast redigerat av Aruzo (1 oktober 2008)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
1 oktober 2008
blacken skrev:
_Glenne_ skrev:
blacken skrev:

Djävligt dum attityd..

yepp, pga att jag stör mig på folk som stör sig roll tongue

alltså det jag menar är att det blir inte bättre av att sitta och gnälla på ett forum, jag skulle då inte plocka bort mitt xenon pga en tråd i ett forum smile

Reagerade mest på "det bländar säkert, men det skiter jag i" Det är en djävligt dålig attityd till ens medtrafikanter..

Det var lite det som var meningen eftersom folk verkar vara så irriterad på xenon, som jag sa, det hjälper knappast att gnälla på ett forum.

Jag har ställt ner mina lycktor så mkt det går och jag tror fortfarande att det bländar så därför får det bara som det är, inget jag kan göra åt för jag tänkter inte montera bort det. smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Eliminator
1 441 Inlägg
1 oktober 2008
Dimljus bländar, jag ger alltid dessa en lagom dusch av mitt xenon lite lagom före möte.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

3 354 Inlägg
1 oktober 2008
Sokrates skrev:
Seth skrev:
response skrev:

Inte på kvällstid/mörkt, dim/po dim/halv.

/Tommy.

neh men med helljus så får du
Senast redigerat av Seth (1 oktober 2008)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

blacken
1 oktober 2008
Aruzo skrev:
Ksj skrev:
Jag hatar även folk som kör med dimljus på när det inte behövs, sånt folk får mitt helljus i ögonen tills dom stänger av det eller passerar.

Ja fattar inte hur ni får dimljusen till bländande.. Ni måste ju sitta å nödstirra rakt in i det! Skulle jag få ditt helljus på mig pga av jag dimljusen på så skulle du få en äkta raggarmoon av mig!

Det är inget problem att bli bländad av ett dimljus, speciellt när vederbörande klantarsel har monterat det så att det lyser där det INTE ska lysa..

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
1 oktober 2008
Ksj skrev:

så har dom värre helljus än dig, kanske ett gäng extraljus till och med och poff så var det du som vart mest bländad lol

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Fisketokig
2 997 Inlägg
1 oktober 2008
Herregud vilket skitsnack. Xenon är helt lagligt och hur fan lyckas man bli bländad av originalmonterat xenon med nivåreglering.

Nu när det blir mörkt ute så kör jag med halvljus och dimljus och är xenon i båda. Har beställt 8000K i halv och har ca 14000K i dimmarna. Jag har testat "mött mig själv" och det är ingen chans att de bländar.

Ibland möter man bilar som slår på helljuset vilket jag också gör då. Lika med lastbilar eller bussar. X-trafik är väldigt sugna på helljuset vilket de får tillbaka.

Möter jag en lastbil med 10st extraljus så blir iaf inte jag bländad särskillt mycket, jag finner ingen tillfredsställelse i att stirra in i dem. Jag kollar på vägen och det borde fler göra.

Och ja, dimljusen gör verkligen skillnad i sikten, är snyggt och bländar inte punkt slut.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
1 oktober 2008
_Glenne_ skrev:
blacken skrev:
_Glenne_ skrev:

yepp, pga att jag stör mig på folk som stör sig roll tongue

alltså det jag menar är att det blir inte bättre av att sitta och gnälla på ett forum, jag skulle då inte plocka bort mitt xenon pga en tråd i ett forum smile

Reagerade mest på "det bländar säkert, men det skiter jag i" Det är en djävligt dålig attityd till ens medtrafikanter..

Det var lite det som var meningen eftersom folk verkar vara så irriterad på xenon, som jag sa, det hjälper knappast att gnälla på ett forum.

Jag har ställt ner mina lycktor så mkt det går och jag tror fortfarande att det bländar så därför får det bara som det är, inget jag kan göra åt för jag tänkter inte montera bort det. smile

bländar inte lite heller är som att möta nån med helljus typ

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

blacken
1 oktober 2008
Martin 9-3 skrev:
Herregud vilket skitsnack. Xenon är helt lagligt och hur fan lyckas man bli bländad av originalmonterat xenon med nivåreglering.

Nu när det blir mörkt ute så kör jag med halvljus och dimljus och är xenon i båda. Har beställt 8000K i halv och har ca 14000K i dimmarna. Jag har testat "mött mig själv" och det är ingen chans att de bländar.

Ibland möter man bilar som slår på helljuset vilket jag också gör då. Lika med lastbilar eller bussar. X-trafik är väldigt sugna på helljuset vilket de får tillbaka.

Möter jag en lastbil med 10st extraljus så blir iaf inte jag bländad särskillt mycket, jag finner ingen tillfredsställelse i att stirra in i dem. Jag kollar på vägen och det borde fler göra.

Och ja, dimljusen gör verkligen skillnad i sikten, är snyggt och bländar inte punkt slut.

Vadå skitsnack? Xenonljus och dimljus BLÄNDAR så in i """""e speciellt när det är felställt eller feljusterat dessutom att köra med dimljus på när man inte får det, hur pass moget är det??. Hur pass lämpad är man att få köra i trafiken med ett fordon?.
Utan bara kör sitt eget race och vägrar att acceptera att ens attityd kan ställa till det för ens medtrafikanter..

Musikproducent
79 Inlägg
1 oktober 2008
Tänk såhär:
Halvljus = 2 x 50W (halogen) = 100W lyse

Halvljus + dimljus = 4 x 50W = 200W(!) lyse mitt i nyllet..

Jag tycker inte om när folk kör med både halv och dimljus i mörker, dagtid är inte så farligt.

"Bad sound kills good music"

8 886 Inlägg
1 oktober 2008
Martin 9-3 skrev:

Så länge man har nivåreglering är det lagligt, men tyvärr inte många som har det på sina eftermonterade sk "Xeon-kits". Resten av inlägget med hur du använder dim och halvljus i mörker m.m orkar jag inte kommentera.
Senast redigerat av Hamilton (1 oktober 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
1 oktober 2008
Halvljus OCH dimljus i mörker är bländande som fan, så är det för min egen del iaf.
Parkljus + dimljus tycker jag bländar mindre än bara halvljus. tongue

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

1 867 Inlägg
1 oktober 2008
Det tillhör övning 1A när man börjar lära sig köra bil att man INTE ska titta in i mötande bilars ljus, lär fler sig det så får vi andra njuta av det underbara ljudet xenon ger utan att få massa gnäll hela tiden.
Altså, ni som klagar på att det bländar, ni ligger på samma nivå som en 16åring, sluta gnäll och lär er köra bil.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

3 354 Inlägg
1 oktober 2008
håller med han ovan

Sök