3040
Sök

Volvo S40 T4 -98 - Motorkrångel, startar ej!

171 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
Har en Volvo S40 T4 som inte vill starta. Använder bilen dagligen och den har alltid gått bra fram tills att jag skaffade mitt huvscoop.

Första gången den krånglade hade det krupit ned vatten vid tändstiften, den gick då orent vid högre varv. Den gången räckte det att torka bort vattnet så gick den fint igen.

Men nu vill den alltså inte starta alls...det är ingen fukt runt tändsftiften nu.
Den går på starten men inget mer.

I förrgår hade jag samma problem, men då gick den igång efter att vi hade lossat batteripolen en stund och känt på det mesta. Vet ej om detta var orsaken till att den startade.

Misstänker ju att det har med fukt att göra, för här har det regnat en hel del ett par dagar. Det är bara då jag har haft detta problem.

(Skall ställa av bilen under vintern och samtidigt bygga en "ränna" under scoopet så vattnet inte hamnar på motorn)

//Linda

“I never saw a wild thing sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.”

Saab Tuning
12 Inlägg
3 oktober 2008
du har inte något löjligt öppet filter? om det kommer vatten i den som blir det helt igentätt och inte någon luft till motorn resulterar startproblem.. testa att släppa på slangen till öppetfilter/luftburk och kolla om den startar..

265 Inlägg
3 oktober 2008
har några tändspolart hemma du kan prova bor ju med i bohus har sett dig där  tongue

nu med 470 hk

171 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
Har en CDA box och den har jag haft isär och kikat på, där var inget vatten alls.

A small bird will drop frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.”

171 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
X40Mackan skrev:
har några tändspolart hemma du kan prova bor ju med i bohus har sett dig där  tongue

Får jag inte igång den så kanske jag gör det! smile

171 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Ingen mer som har nått bra tips på vad man bör kolla?!
Tacksam för alla svar!

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 oktober 2008
MissMotor skrev:
Ingen mer som har nått bra tips på vad man bör kolla?!

Jo, självklart.

Läs ut felkoder, sen börja felsök bränsle? gnista?  startspärr? (finns lampa för det)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

171 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Har tyvärr inget att läsa felkoderna med! smile Får lämna in i värsta fall...

Är det rimligt att startspärren går på för att det kommit fukt nånstans där det inte skall vara? Hur tar man bort en startspärr?

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 oktober 2008
MissMotor skrev:
Har tyvärr inget att läsa felkoderna med! smile Får lämna in i värsta fall...

Är det rimligt att startspärren går på för att det kommit fukt nånstans där det inte skall vara? Hur tar man bort en startspärr?

Åk till Volvo och be dem läsa ut koderna. Brukar kosta min nån 50-lapp, för dig kanske det räcker att se snälll ut...

det är apa att felsöka baserat på gissningar från garagets medlemmar, bättre börja logiskt och kolla felkoder.  Sen är det lite lättare

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

171 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Ja de är ju helt klart det smidigaste för att få riktiga svar! Krångel att skaffa bilkärra och lånebil med dragkrok bara... sad

Finns ingen privatperson i närheten utav mig med en sådan avläsare liggandes hemma som känner för att hjälpa till?!? smile

Hur är det med startspärren om det är den som krånglar? Måste det läsas av med dator för att ta bort den med?

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 oktober 2008
MissMotor skrev:
Ja de är ju helt klart det smidigaste för att få riktiga svar! Krångel att skaffa bilkärra och lånebil med dragkrok bara... sad

Finns ingen privatperson i närheten utav mig med en sådan avläsare liggandes hemma som känner för att hjälpa till?!? smile

Hur är det med startspärren om det är den som krånglar? Måste det läsas av med dator för att ta bort den med?

Be Mackan bogsera dig, han har power så det räcker för två bilar och är dessutom en trevlig snubbe i keps big_smile

Ang startspärren så finns inte mycket info om den av förståliga skäl...

171 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Haha, jo det kan hända! smile

Aja, får väl se vad det blir av eländet... Tack för din hjälp!

171 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Idag har vi testat tändingen med en tändinställningslampa och det kommer fram ström till stiften. Det verkar inte heller vara något fel på startspärren.

Nån som har nått mer att tillföra?!

Hur kollar man enklast om man får fram bränsle?

4 822 Inlägg
5 oktober 2008
är väll att skruva isär anslutningen till fuelrailen och be nån sätta på tändningen medans du kollar om det kommer bränsle, gör det de så har du ju bränske fram till fuelrailen iallafall fast du borde hör om pumpen går eller inte.
Senast redigerat av Christian S (5 oktober 2008)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 oktober 2008
2bult håller fuelrailen 10mm hylsa, lossa och dra på starten så skall det spruta soppa ur spridarna,

men alltså läs ut felkoderna först
Senast redigerat av torpis (5 oktober 2008)

171 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Okej, tack för tipset!

Jag får väl göra som du tycker och köra in den till volvo... smile
Senast redigerat av MissMotor (5 oktober 2008)

171 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
Nu har vi läst av felkoderna och det fanns inga!
Verkar som om det är bränslepumpen som gått, blir till att köpa ny imorgon!

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 oktober 2008
MissMotor skrev:
Nu har vi läst av felkoderna och det fanns inga!

Det är ju toppen big_smile  då kan du utesluta allt som bilen har koll på, typ LMM, tempgivare mm.

171 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
Mätte strömmen bak vid pumpen och den fanns, men pumpen går inte! Då måste det väl nästan vara pumpen som är kass?

Billigaste/bästa stället att köpa ny?

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 oktober 2008
MissMotor skrev:
Mätte strömmen bak vid pumpen och den fanns, men pumpen går inte! Då måste det väl nästan vara pumpen som är kass?

Billigaste/bästa stället att köpa ny?

billigast skroten, bäst.... lätt ebay och en wallbro smile  står på www.x40nordic.com vilken sort du skall ha smile

(kan det varit GS341 tro, hmmm)

Sök