3283
Sök

Vilket turbokit ska jag välja? Honda Civic 92-95

43 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#41
crx_jim skrev:
omm glömde det ! det är OMÖJLIGT att rerga en bil somman turbo konventerat.. du kan rega en bil med turbo men då måste motorn i bilen ha turbo orginasl alltså kommer få plocka av grejjerna varje år fölr att komma igenom besiktningen.. mvh

Det stämmer väll inte? Man kan väll regga den om ombyggd bil med turbo. Sålänge man klarar kraven för avgasutsläppen ska det inte vara några problem vad jag vet.


Eliminator
1 441 Inlägg
6 oktober 2008
#42
CrAl skrev:
crx_jim skrev:
omm glömde det ! det är OMÖJLIGT att rerga en bil somman turbo konventerat.. du kan rega en bil med turbo men då måste motorn i bilen ha turbo orginasl alltså kommer få plocka av grejjerna varje år fölr att komma igenom besiktningen.. mvh

Det stämmer väll inte? Man kan väll regga den om ombyggd bil med turbo. Sålänge man klarar kraven för avgasutsläppen ska det inte vara några problem vad jag vet.

För att regga som ombyggt fordon måste du SFRO besiktiga bilen.
Då krävs omfattande ändringar för att de skall godkänna i sin tur.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

43 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#43
Sokrates skrev:
CrAl skrev:
crx_jim skrev:
omm glömde det ! det är OMÖJLIGT att rerga en bil somman turbo konventerat.. du kan rega en bil med turbo men då måste motorn i bilen ha turbo orginasl alltså kommer få plocka av grejjerna varje år fölr att komma igenom besiktningen.. mvh

Det stämmer väll inte? Man kan väll regga den om ombyggd bil med turbo. Sålänge man klarar kraven för avgasutsläppen ska det inte vara några problem vad jag vet.

För att regga som ombyggt fordon måste du SFRO besiktiga bilen.
Då krävs omfattande ändringar för att de skall godkänna i sin tur.

/Tommy.

Jag har ingen koll på vad det heter när man registerar om bilen, dock har jag hört att det inte ska vara direkt stora problem om man, som jag påpekade, klarar avgastesterna.


Eliminator
1 441 Inlägg
6 oktober 2008
#44
Hört och hört,,,
Du lär behöva intyg på det mesta inkl. bromsar- chassiuppdateringar för att få igenom den som ombyggt fordon.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

43 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#45
Sokrates skrev:
Hört och hört,,,
Du lär behöva intyg på det mesta inkl. bromsar- chassiuppdateringar för att få igenom den som ombyggt fordon.

/Tommy.

Jo, men har man det som krävs så tror jag inte dom direkt stoppar en från att göra det. Det blir ju en hel del byten. Men skulle jag byta motor så skulle det säkerligen vara samma sak där. Går nog inte att registrerar om utan att byta bromsar o dylikt.


Eliminator
1 441 Inlägg
6 oktober 2008
#46
Räkna med att det blir dyrt,,, 30 -50 000:-. Måste bli bättre och billigare och köpa annan bil.
Som sagt Honda intygar nog inte 200 Hkr i det chassiet.
SFRO bes är inte gratis och smärtfritt, inte ens säkert de tar sig an ett sånt projekt.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

440 Inlägg
6 oktober 2008
#47
får ej KKONVENTERA EN MOTOR TYVÄR.. D-FÖR PLOCKAR JAG AV VARJE ÅR.. räcker ej med vabligt avgas test men finns ett special man kan göraq körcykel test elelr vad dte heter med det e typ olösligt  typ 100k så nej ghår ej att få den laglig med en konventerad motor.. men om du lägger i en motor med turbo från början kan du få dte gokänt! mvh jim

jim ..

Eliminator
1 441 Inlägg
6 oktober 2008
#48
Det går att kringgå avgastest , som amatörbyggt fordon, kostar 7000:- extra då slipper du avgastest.
Men alla andra parametrar måste modifieras och godkännas av SFRO.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

43 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#49
crx_jim skrev:
får ej KKONVENTERA EN MOTOR TYVÄR.. D-FÖR PLOCKAR JAG AV VARJE ÅR.. räcker ej med vabligt avgas test men finns ett special man kan göraq körcykel test elelr vad dte heter med det e typ olösligt  typ 100k så nej ghår ej att få den laglig med en konventerad motor.. men om du lägger i en motor med turbo från början kan du få dte gokänt! mvh jim

Hmm, läste på lite grann nu och ja, det är tydligen omöjligt att få det godkänt.
Men är det samma sak som gäller om jag byter motorn? T ex om jag byter till en v-tec motor på cirka 160 hästar typ? Då måste jag fortfarande registrera om bilen? Vilket inte går, eller har jag fel nu?


440 Inlägg
6 oktober 2008
#50
jo men få bilen som ammatör bygt så måste du typ bygga om hela klarossen/stommen av bilen... omfattade kaross och upphängningar  bromsar och nästan allt om jag ej minns fel? nog ej hele bilen trådskaparen vill bygga om*tongue så han får nog räkna med att plocka av dte varje år! mvh

jim ..

Eliminator
1 441 Inlägg
6 oktober 2008
#51
Med V-tec motor så måste Honda/godkänna den konverteringen med troligtvis ombyggnad till samma bromsar chassimodifieringar som en äkta V-tec bil.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

43 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#52
crx_jim skrev:
jo men få bilen som ammatör bygt så måste du typ bygga om hela klarossen/stommen av bilen... omfattade kaross och upphängningar  bromsar och nästan allt om jag ej minns fel? nog ej hele bilen trådskaparen vill bygga om*tongue så han får nog räkna med att plocka av dte varje år! mvh

Jo, precis. Läste det. Det är ett jäkla jobb och det hade jag nog inte tänkt smile
Vill nog helst att det ska vara lagligt med.
Senast redigerat av CrAl (6 oktober 2008)


Eliminator
1 441 Inlägg
6 oktober 2008
#53
Det måste man alltid, när man byter motor,,,,

/T.
Senast redigerat av Sokrates (6 oktober 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

43 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#54
Sokrates skrev:
Med V-tec motor så måste Honda/godkänna den konverteringen med troligtvis ombyggnad till samma bromsar chassimodifieringar som en äkta V-tec bil.

/Tommy.

Hmm min bil är alltså ett dött lopp om jag vill köra lagligt? Jag kan inte byta motor eller turbokonventera utan att behöva plocka bort det varje gång jag ska besikta bilen?


Eliminator
1 441 Inlägg
6 oktober 2008
#55
Om du inte har papper som intygar,,, I princip dött lopp,,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

440 Inlägg
6 oktober 2008
#56
hmm om du tar deras motor om jag ej minns fel så får du ju ta deras styrbox/KABELHÄRVA MED SEDAN ´DERAS BROMSAR MED tror dme är pytte lite större sen bör du få de tigenom som ombyggt fordon! mvh

jim ..

43 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#57
crx_jim skrev:
hmm om du tar deras motor om jag ej minns fel så får du ju ta deras styrbox/KABELHÄRVA MED SEDAN ´DERAS BROMSAR MED tror dme är pytte lite större sen bör du få de tigenom som ombyggt fordon! mvh

hmm.
Det finns inget annat sätt att plocka ut några extra hästar från min motor? Självklart kommer jag inte kunna komma upp i 200+ men varje häst skulle nog göra mig lite gladare nu när mina drömmar är krossade xD


440 Inlägg
6 oktober 2008
#58
hehe sug motor trimma din bil:D anant grenrör andra ventiler porta plana högkompkolvar andra kanaxlar lättat svänghjul osv:D mvh

jim ..

43 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#59
crx_jim skrev:
hehe sug motor trimma din bil:D anant grenrör andra ventiler porta plana högkompkolvar andra kanaxlar lättat svänghjul osv:D mvh

Är allt sånt lagligt utan att man måste registerar om bilen och hur mycket effekt kan jag få ut av de där? 20hk typ?


440 Inlägg
6 oktober 2008
#60
alltså  bberor hur myucket dem trimamr.. omd em märker att det e alldeles för mycket leler ej kan få över 200hk om du vill.. men ej gratis att sugmotor trimma.. mvh jim

jim ..


Sök