4663
Sök

Bensinförbrukning trimmade bilar

143 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
#1
Ja, som tråden heter. Undrar hur mycket en trimmad motor drar/mil (blandad körning)
Mest intresserad av 850 T5 då jag håller på med ett projekt själv.
Kanske inte ekonomiskt försvarbart o trimma o sen ha den som bruksbil om den i slutändan drar för mkt?

Så, har du en trimmad bil, släng upp ett svar med bilmodell (hk förstås) samt vad den drar.
Kanske får fram en med mest hk/liter/mil? cool
Senast redigerat av Mccoy (8 oktober 2008)


Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
7 oktober 2008
#2
855 t5 300HK lansväg  0,85/lm blandad 1,7/lm

Ganska luddig rubrik du har.  fins ju bilar som är lite trimmade och har 350hk och så fins det vråltrimmade bilar med 350hk Ganska säker på att en turbomatad 240 med 350hk drar mer än en BMW m5 på 350hk tex....

Svenska Subaru Imprezaklubben...

86 Inlägg
7 oktober 2008
#3
Har en saab på 366hk och den suger i sig bra med sås vid fullgas. Men det är värt det!


143 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
#4
Ubbe83 skrev:
855 t5 300HK lansväg  0,85/lm blandad 1,7/lm

Ganska luddig rubrik du har.  fins ju bilar som är lite trimmade och har 350hk och så fins det vråltrimmade bilar med 350hk Ganska säker på att en turbomatad 240 med 350hk drar mer än en BMW m5 på 350hk tex....

Har ändrat rubriken.


Forummoderator
10 576 Inlägg
8 oktober 2008
#5
Samma snittdart samma sträcka tilsl du öppnar motorn och byter kamaxlar mm...  portar toppen eller så, då börjar det dra iväg.

Min S40 har börjat dra mer soppa nu efter senaste kambytet, fortfarande inte katastrof (1.2l mil E85 landsväg)   men totala snittet på 1.8l/mil eller 2l/mil beror självklart mest på att jag använder motorkraften så ofta det går.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

MOGAMBO
149 Inlägg
8 oktober 2008
#6
Min EvoX ligger snitt på 2,3 blandad åkning!!Inte billigt me soppa nu förtiden!!!


741 Inlägg
8 oktober 2008
#7
290 hk i min 9000 Aero, drar ca 0.9 l/milen om man gasar endel och sedan ligger i konstant hastighet på 140-150 på motorvägen.. Snittade 0.95 l/mil mellan katrineholm - Vetlanda ca 25 mil..

Men snålar jag och dryg kör i ca 80 km/h så ligger den på ca 0.75-0.8 l/milen
Senast redigerat av Joo (8 oktober 2008)

133 Inlägg
8 oktober 2008
#8
Pojkens 850 har 350 hk 460 nm
landsväg ligger han på 0.75 typ
blandat typ 1.0-1.3

If you don't live for something, you'll die for nothing

1 878 Inlägg
8 oktober 2008
#9
min V70R autotech steg 3 snittar 1l/mil på landsvägskörning, och vid stadskörning ligger jag oftast på 1.5-1,7l/mil


4 001 Inlägg
8 oktober 2008
#10
Rallybilen snittar ca 4l/mil landsväg och 8l/mil på grusväg & ca 10l/mil på snö & is

Edit: Volvo 240 sugis ca 260hk
Senast redigerat av kolvas (8 oktober 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 oktober 2008
#11
Hoegwall skrev:
Pojkens 850 har 350 hk 460 nm
landsväg ligger han på 0.75 typ
blandat typ 1.0-1.3

Turbo är bra, så länge man håller sig till original kamaxlar och topplocksutformning så blir motorn som vilken 2.3l som helst tills man gasar och turbon laddar på och motorn ryter som en betydligt större pjäs.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Snel Hest
75 Inlägg
8 oktober 2008
#12
Mustang GT typ 350 hk nånstans, drar runt 2.5 liter blandad körning smile

RaceGruppen Norrköping
Norrköpings förening för en laglig framtid!

2 072 Inlägg
8 oktober 2008
#13
på min V70a T5a automatare(300hk+) ligger jag på 0,83 land och 1,27stad och detta är då med tyngre fot..
upg enligt färddatan..

Sandzoo i da house

699 Inlägg
8 oktober 2008
#14
kolvas skrev:
Rallybilen snittar ca 4l/mil landsväg och 8l/mil på grusväg & ca 10l/mil på snö & is

Edit: Volvo 240 sugis ca 260hk

Fy fan! Men lär ju gå gött iaf big_smile

Bilgalen elektriker :)

250 Inlägg
8 oktober 2008
#15
Lånar tråden lite här: Men om man har trimmade bilar med kanske 100-200 hk mer än vad det ska vara, är det inte motorslitage, reparationer och servicar som kostar en förmögenhet då? Har en känsla av att bränslet är en rätt liten del av kostnaden, då sånna bilar inte håller särskilt bra? T ex en 850 med 300-400 hk, den skulle man väl knappast våga sig ut på nån längre resa med, med tanke på risk för att saker pajjar, eller?

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 oktober 2008
#16
Erikkk skrev:
Lånar tråden lite här: Men om man har trimmade bilar med kanske 100-200 hk mer än vad det ska vara, är det inte motorslitage, reparationer och servicar som kostar en förmögenhet då? Har en känsla av att bränslet är en rätt liten del av kostnaden, då sånna bilar inte håller särskilt bra? T ex en 850 med 300-400 hk, den skulle man väl knappast våga sig ut på nån längre resa med, med tanke på risk för att saker pajjar, eller?

Min motor har gått skottsäkert i ett år nu, byter en växellåda lite då och då bara wink  Men visst utöver "steg 3" så bör man väl vara sin egen mekaniker för att få ekonomi på det hela.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

133 Inlägg
8 oktober 2008
#17
Jag skrev tidigare att min pojk hade en 850 med 350 hk, den har klarat sig ganska bra.. En annan växellåda, drivknutar och tändstift är väl egentligen det enda, bilen har vart trimmad kanske 2 000 mil om inte mer. Men nu ska ett mer seriöst motorbygge komma. Sen beror det på lite hur mycket man laddar, stakarna tål ju inte allt för mycket.
Men det håller ju ett tag, helt klart. Absolut om det är volvo =P

If you don't live for something, you'll die for nothing

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 oktober 2008
#18
Min gamla oeffektiva 8ventilare hade förut 250 hk å 340nm (std 135-220)
den drog då 0.85 landsväg å sällan mer än litern...

Nu  e inte skiten mappad men jag förväntar mig ca 300 hk minst å inte direkt mer förbrukning


Galning =)
96 Inlägg
8 oktober 2008
#19
Min 323 GT-R har ca 300hk och ligger på 1.1-1.2 liter/mil blandad körning...  men mycket på grund av min utväxling tongue


250 Inlägg
8 oktober 2008
#20
Hoegwall skrev:
Jag skrev tidigare att min pojk hade en 850 med 350 hk, den har klarat sig ganska bra.. En annan växellåda, drivknutar och tändstift är väl egentligen det enda, bilen har vart trimmad kanske 2 000 mil om inte mer. Men nu ska ett mer seriöst motorbygge komma. Sen beror det på lite hur mycket man laddar, stakarna tål ju inte allt för mycket.
Men det håller ju ett tag, helt klart. Absolut om det är volvo =P

OK, då misstog jag mig helt... Bara en växellåda som gått, inga problem ute på en semester i Europa wink


Sök