2587
Sök

Vad rekommenderar du dubbade eller odubbade vinterdäck?

190 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
#1
Vad rekommenderar du dubbade eller odubbade vinterdäck?

Jag har alltid haft dubbade vinterdäck, men nu när nya ska inhandlas så funderar jag på om jag ska köpa dubbade eller odubbade.
Det blir ju mindre och mindre snö för varje vinter, så dubb känns inte som det givna valet längre.

Vad tycker du? För/nackdelar? Egna erfarenheter?



/Bor i mitten av landet.

Saab 9-5 2.0T :)

149 Inlägg
8 oktober 2008
#2
Jag hade innan förra vintern bara kört på dubbat, men så skulle nya däck inhandlas och jag blev övertalad av en kompis som är däcksmontör, dessutom hade jag läst tester osv. Jag kan bara säga som så att den ända anledningen till att köpa dubbat är när man kör där det är isigt vilket det iofs kan vara lite var stans men de få gånger det är det tar jag det lugnt. Annars finns bara positivt att säga om dubbfritt. MEN man ska ha färska däck, dessutom bör man köra med erkända märken. Jag kör med Nokia RSI och de är kanon.
Senast redigerat av _Widde_ (8 oktober 2008)

Opelåkare. Banåkning och GT bilar är livet!

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
8 oktober 2008
#3
Dubbat såklart!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Entreprenör
1 784 Inlägg
8 oktober 2008
#4
Njaaäääeee..bor man i närheten av stan så kanske man inte behöver dubb..Tror de e en väldans många orsaker till varför eller inte.... :-)
Senast redigerat av mrbuggy (8 oktober 2008)

2 230 Inlägg
8 oktober 2008
#6
beror ju helt på vart man bor och vart man åker med bilen. bor man i tex skåne så lär ju itne dubbat behvöas. men ska man upp i norrland eller bo i norrland så är ju dubbat att föredra då det iaf finns snö hära smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

457 Inlägg
8 oktober 2008
#7
Dubbat helt klart.

Man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad...

Med lem
1 127 Inlägg
8 oktober 2008
#8
Inga problem med odubbat, vi har det på alla bilar i famlijen. Bor ute på landet och får rätt ofta köra oplogade småvägar m.m. Jag tycker det fungerar bra iaf, slipper buller och dubbslitage när det är torrt på vägarna också.


Volvoskadad
6 017 Inlägg
8 oktober 2008
#9
dubbfritt, ändå ingen ide att ha dubb när dom ändå bara försvinner i bakdäcken big_smile

Jonas

huh?
10 427 Inlägg
9 oktober 2008
#10
Förra vintern tycker jag att det mest var snöslask och regn man körde i med nya dubbdäck (för säsongen).

Tänk på att dubbdäck ska köras in på barmark vid nyköp också (själv körde jag in dom 70 mil)
för att dubbarna ska fastna ordentligt.


4 586 Inlägg
9 oktober 2008
#11
här i mellansverige så rekomenderas jag att välja ett åretrunt däck då det mest bara är slask och ingen vinter samt så är priset mer överkomligt på däck utan dubb


7 100 Inlägg
9 oktober 2008
#12
självklart dubbat!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

987 Inlägg
9 oktober 2008
#13
Om vintern är som den senaste odubbat. Känns meningslöst med dubbat när det är snö på vägen typ en vecka under vintern

i like it load

Avstängd
1 557 Inlägg
9 oktober 2008
#14
Odubbat smile
Mycket bättre komfort plus dom funkar fint i dom flesta fall o man kan åka till Tyskland utan o behöva byta däck big_smile

Fast om dom e billigare som någon skrev vete fasen hmm

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

Mighty Glorious
2 Inlägg
9 oktober 2008
#15
Tycker du om att gasa och bor långt ner i södra sverige, odubbat.

Men om det finns en potentiell risk till is minst ett par gånger så skulle jag köpa dubbat.

"Vill du ha över 70 procent längre bromssträcka på is bara för att däcket ska se snyggt ut? När du stannar på 100 meter med ett bra dubbdäck behöver du ytterligare drygt 70 meter med de stajlade odubbade högfartdäcken." -Robert Collin Aftonbladet

Mazda - Zoom Zoom!
BMW - The Ultimate Attraction

Pan
9 oktober 2008
#16
Har bara kört odubbat och det har funkat fint. Säsongade i Stöten förra vintern och det gick fint med odubbat. Körde omkring med min sladd benägna 740 gick kanon. Beror ju på vad man använder bilen till kör man bara runt i stan är det ju bra onödigt med dubb. Ska dock testa dubb iår då jag fick med det till Sierran jag köpte.

Svetsare
1 177 Inlägg
9 oktober 2008
#17
Dubbat om de e lite snö & möe is odubbat möe snö & lite is smile

(Bara fantasin sätter gränserna)

212 Inlägg
9 oktober 2008
#18
Jag har beställt nya vinterdäck som kommer troligtvis idag och dom är dubbade iaf. Vet inte om jag kommer få ångra mig, men vill heller inte riskera att jag kommer vid något krön och det har frusit på. Då ligger man långt ner i slänten sen. Sen visst, kör du in ett par dubbdäck ordentligt så ska att dubben sitta kvar. Jag skulle nog aldrig sätta dubbfria vinterdäck typ allround på bilen även om vi inte haft någon riktigt vinter på ett bra tag. Dumt att chansa.


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
9 oktober 2008
#19
Beror ju på vars man bor givetvis. Du kan ju ha i åtanke över hur mkt is de brukar vara där du bor. Sen de här snacket om att de inte är nån snö längre - upplever personligen att snön inte är nån anledning till att köra dubbat, de är ju där de blir en jävla skridskobana som dubbdäcken gör nytta. Så jag kör dubbat iom att ja rör mej kring kuststäder som Sundsvall, Härnösand, Örnsköldsvik och Umeå, med omnejd.. Iofs mkt roligare utan då man kan sladda osv tongue , men de är ju inte alltid man vill de heller.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 059 Inlägg
9 oktober 2008
#20
köper man top of the line dubbfritt så är dom lika bra som dubbat oavsett underlag,Finns massor tester som bevisar det.
Köper man budget eller halvbra så dubb om man har mycket underkylt o is då.
Dock tänkvärt att ett dubbdäck går sönder om man kör mycket på torr asfalt med 7+ grader som det är i södra Sverige hela vintern till o från o då är dubbdäcket sämre i feb än ett dubbfritt även på is.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info


Sök