2514
Sök

Byta en T5 turbo mot en AERO turbo i Saaben?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
Funderar på att byta min turbo i Saaben som är en T5 på 185 hk.. Kan ja då sätta in en Aeroturbo i denna saaben från samma modell som min saab från 99 ? smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
aeroturbo är i från 00-02or

BMW fantast
1 172 Inlägg
8 oktober 2008
T25 turbo menar du antar jag??? svaret är då tyvärr NEJ.  aero turbon passar såklart på men inte oljeledningarna, fast det kan du fixa stålomspunna slangar till. hade dock satsat på en annan större tubo som en T28 exempelvis.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
INne på speedparts, sitter man o kollar nu ... Det är väl en Utbytesturbo jag ska köpa som ligger på 5300 ?

BMW fantast
1 172 Inlägg
8 oktober 2008
största skillnaden mellan t25 och t28an är storleken på avgasinloppets diamter. 3 mm större på t28an.. sen finns det olika tilllägg, som ex t28rs och t2871 m.m googla på dem. ska du köpa ny elr begagnad, för dom kostar ju en del tyvärr... stålomspunna slangar kostar ju säkert runt en 1500 spänn (fick jag betala när jag köpte sånna till min 200sx) om du nu vll använda en aero turbo, men den e ju inte så jevla mycket större igentligen... vet inte vilken turbo det e nu, om det skiljer från 95 aeroc och 93 aero, men det e ju mitsu turbo på aeromodellern och garett på övriga

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
8 oktober 2008
Ska du byta för den du har är dålig eller för att du ska trimma?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
kwansa skrev:

Byta ute den för den som e i har gått 17 000 , känner för att sätta in en ny och ska trimma upp den smile

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
8 oktober 2008
emijl skrev:
kwansa skrev:

Byta ute den för den som e i har gått 17 000 , känner för att sätta in en ny och ska trimma upp den smile

Och vilken effekt är du ute efter? roll

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
kwansa skrev:

Helst runt 220 - 250  smile då jag vill kunna att orignalväxellådan ska palla!tongue

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
AeroMalm skrev:
största skillnaden mellan t25 och t28an är storleken på avgasinloppets diamter. 3 mm större på t28an.. sen finns det olika tilllägg, som ex t28rs och t2871 m.m googla på dem. ska du köpa ny elr begagnad, för dom kostar ju en del tyvärr... stålomspunna slangar kostar ju säkert runt en 1500 spänn (fick jag betala när jag köpte sånna till min 200sx) om du nu vll använda en aero turbo, men den e ju inte så jevla mycket större igentligen... vet inte vilken turbo det e nu, om det skiljer från 95 aeroc och 93 aero, men det e ju mitsu turbo på aeromodellern och garett på övriga

Men då kör jag på en t25, vilket jag har nu redan då smile .. Ska ändå sätta dit nytt avgassystem o så smile

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
8 oktober 2008
emijl skrev:
kwansa skrev:

Helst runt 220 - 250  smile då jag vill kunna att orignalväxellådan ska palla!tongue

Det låter ypperligt med en 9-3/9-5 aero turbo smile

Byt turbo, köp till vatten/olje slangar som passar.
Sen åker du till en trimfirma och säger att du vill ha steg 1 till en 9-3 aero så får du ~245hk cool

Saab
344 Inlägg
8 oktober 2008
17 000 är ju ingenting, det kan du ju lätt trimma på om du inte ska ha mer än 250!

T5 motorna, håller bra med
Senast redigerat av keffy89 (8 oktober 2008)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
8 oktober 2008
keffy89 skrev:
17 000 är ju ingenting, det kan du ju lätt trimma på om du inte ska ha mer än 250!

För en t25 är det en heldel wink lol
Senast redigerat av kwansa (8 oktober 2008)

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
kwansa -

Så du menar att en Aeroturbo funkar på min bil ? Kan du då slänga en länk på själva ställe som man hittar dessa sakerna wink big_smile

34 Inlägg
8 oktober 2008
Är också sugen på att göra något liknande byte, ingen som har en turbo liggandes? tongue.....

Quicksand´s got no sense of humor
48 Inlägg
8 oktober 2008
Skulle nog satsa på en Aerosnurra. Den är mycket stabilare än den lilla snurran du har nu om du vill plocka ut lite effekt. Den du har nu kommer att krokna ganska fort när det det blir varv på prylarna. Mao du kommer inte att få ut så mycket effekt ur den lilla snurran mer än under en väldigt kort stund. En Aero snurra klarar av att hålla laddet uppe under en längre stund.

Mvh Åke Jahnson
Jahnson Tuning
435 hk och 600 nm som används flitigt i bruksbilen. :)
Quicksand´s got no sense of humor.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
Grabbar, kan ni inte skicka länkar så man har lite anning om vad priset ligger på. Har räknat med att detta kan ligga på 15k ? smile Plus , en sak till.. Så om jag bytar till Aeroturbo, så ska jag byta aerosnurran vad mer måste bytas?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
nick__87 skrev:
Är också sugen på att göra något liknande byte, ingen som har en turbo liggandes? tongue.....

Niiiick, www.speedparts.se ;P ... tongue

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
8 oktober 2008
emijl skrev:
kwansa -

Så du menar att en Aeroturbo funkar på min bil ? Kan du då slänga en länk på själva ställe som man hittar dessa sakerna wink big_smile

Japp, men knepigaste är och hitta en nya aero turbo...eftersom alla som säljer dem säljer bara utbytes hmm
Annars går det ju att köpa en begangnad roll

olje/vatten-slang insugningsrör satsen säljer speedparts, 1950:-

Mjukvara kan tex Nordicuhr fixa smile

Det du behöver är:
Aero turbo (Td04-15t#5)
Andra vatten/olje slangar och ett annat insugningsrör.
Och annan programvara för det ska vara optimalt smile
Senast redigerat av kwansa (8 oktober 2008)

Sök