1695
Sök

Trimm till audi S3, behöver råd, TACK

212 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#1
Jag har köpt en audi s3 01 med 209hk original, den är chippad så den har ca 250 el nåt liknande. Jag undrar vad är det mer man kan göra förutom att byta turbon. Och ungefär vad det kostar?

Tacksam för svar


Olofström , Blekinge
211 Inlägg
11 oktober 2008
#2
Någon på ett Audi forum kan garanterat hjälpa dig med tips=)


Calibra-
11 oktober 2008
#3
Du kan köpa intercooler, tryckrör, större downpipe och avgassystem tex.

http://www.dahlbackracing.se/main.asp
Senast redigerat av Calibra- (11 oktober 2008)

212 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#4
har du sett priserna på dahlbäck, fy fan, vi snackar med än 40.000tusen kronor. ´vill jag ha 450hk får jag hosta upp 250tusen, kan fan köpa den nya e55 amg.


Calibra-
11 oktober 2008
#5
bmw530iA skrev:
har du sett priserna på dahlbäck, fy fan, vi snackar med än 40.000tusen kronor. ´vill jag ha 450hk får jag hosta upp 250tusen, kan fan köpa den nya e55 amg.
mm har sett det, men det ingår rätt mycket delar då. men kolla först va de tar för ett större avgassystem och intercooler. Annars kan jag rekommendera Ferritas avgassystem, kostar kanske en slant men det är värt det. intercooler kan man nog köpa lite överallt. men det svåra är väl och dra rören. så kolla om du hittar ett bra paket till din bil
Senast redigerat av Calibra- (11 oktober 2008)

4 586 Inlägg
11 oktober 2008
#6
tänk även på att kopplingen kan bli lite tam mer mer effekt även så bör du uppgradera din haldex


212 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#7
tack för era råd, ska kolla vad jag kan göra. Har hört att ett större intercooler och avgassystem ger ca 300hk. Ska nog hitta någon som har en trimmad s3.


25 Inlägg
12 oktober 2008
#8
Kolla även med bsr.se

Tyskstuk.se
630 Inlägg
12 oktober 2008
#9
Det beror på hur mkt effekt du vill plocka ut. Ska du över 300hk så får du byta turbo, spridare, avgas och  intercooler tror jag.. sen får du mappa om den


212 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#10
jag e inte hundra på hur många hk jag e ute efter, vill kanske klarar 0-100 på 5,2 sek. Eller kanske 300hk.
Vet att en kille jag lärt känna på strippen hade en s3 som klarade under 5, han vann över en m5 -00. Och han hade bara bytt intercooler, och några slangar el nåt. Inget byte av turbon och dylikt. Hade dessutom chippat den och remus sportsystem.


38 Inlägg
13 oktober 2008
#11
Har chip, avgasrör och luftfiltersatsen från bsr på min bil å de är rätt bra flås i den.. Men kolla http://www.ebay.de .. Där finns mkt godis till s3


212 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#12
DRD skrev:
Har chip, avgasrör och luftfiltersatsen från bsr på min bil å de är rätt bra flås i den.. Men kolla http://www.ebay.de .. Där finns mkt godis till s3
hur många hk ligger din s3:a på nu.
Jag vill inte överdriva med min s3, men hade varit lite roligare med ca 300hk, om chippning med ca 50hk gjort så stor skillnad borde väl 30-40 hk till göra ännu mer.


126 Inlägg
13 oktober 2008
#13
Avgas och IC gör ju inga HK utan du måste ju mappa den efter det för att komma upp till 300hk men det förstog du redan kanske?

Mvh

9-5 aero

212 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#14
_oxygene_ skrev:
Avgas och IC gör ju inga HK utan du måste ju mappa den efter det för att komma upp till 300hk men det förstog du redan kanske?

Mvh
jo då, men blir d tror du nära 300hk


126 Inlägg
16 oktober 2008
#15
bmw530iA skrev:
_oxygene_ skrev:
Avgas och IC gör ju inga HK utan du måste ju mappa den efter det för att komma upp till 300hk men det förstog du redan kanske?

Mvh
jo då, men blir d tror du nära 300hk
Ja har absolut ingen som helst koll på ådi bilar.. men av vad ja läst så verkar det vara snurran som sätter stop vid 300hk.

Nu vet ja inte om det sitter någon mygg IC på s3an orginal är den verkligen så dålig om man ska börja trimma lite?
Ja kör fortf med orginal IC och runt 300hk inga som helst problem dock så kan man känna att den mattas av lite på sommarn när det är riktigt varmt ute.

Som sagt så med avgas förmodligen 3" fran snurra med race katt efter det kan du väl ja slänga på ett avloppsrör wink   IC och sen mappning av vald leverantör så ska du nog vara nära 300 vilda ponnysar.

Det bästa du kan göra är ju att du tar kontakt med vald trim leverantör och råd frågar där.

Mvh

9-5 aero

1 Inlägg
17 oktober 2008
#16
bmw530iA skrev:
Jag har köpt en audi s3 01 med 209hk original, den är chippad så den har ca 250 el nåt liknande. Jag undrar vad är det mer man kan göra förutom att byta turbon. Och ungefär vad det kostar?

Tacksam för svar
Det finns hur mkt som helst du kan göra, men ska man göra det seriöst så kostar de smile

En s3a med chipp, downpipe, + störreavgassytem och ett annat insug till turbon ligger runt ca 300 hk.

Men när du kommer till 300 så börjar de kosta mer, stakarna i s3an ska bytas vid 300 hk plus att kopplingen ger upp ganska snabbt om du inte kör som folk.

Sen när man diskuterar Intercoller så finns de många delade menigar.

Det sitter en intercooler i vardera hjulhus på s3an, så ska man byta dom så ska man sikta på att ta intercoolers från en a4 lr a6 V6a 2,7 biturbo.. Det är ungefär samma lösning som s3an har fast större kylare. så det bästa är att ta två sånna och bygga lite större rör så kyler den bra. Sätter man en frontmatad intercooler så kommer den förmodligen tänka nästan hela kylaren till motorn så kan man få problem med för hög vattentemp..

Jag vet själv folk som kör med 300+ med orginal ic på bana osv och de fungerar bra.

Det som kan hända är ju att du förslorar nån häst en varm sommarda om du ligger och buskör inne i stan.

Nästa steg endå är ju tryckrör + spridare + annan turbo + sepparat wasgate m,m.

Men som sagt sa du ha ca 300 hk och en rolig bil att köra lite med så ycker jag att du ska sattsa på downpipe och avgassystemet ..



Sök