2961
Sök

Ford Puma - Time Attack

102 Inlägg
7 mars 2009
#521
hehe får väl lägga till bilbygge med då ;D

“A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”

798 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#522
Heldag i verkstaden, här kommer lite bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587523_z59xq4.jpg
Makrolon inhandlad, dags att skära ut rutorna. Original glasrutor som mallar.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587530_w93smy.jpg
Första rutan klar, skyddsfilmen får sitta kvar tills bilen är lackas och färdig. smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587546_4n8ao6.jpg
Klara, det gick ganska snabbt faktiskt. Pappa filade lite och började skära loss lister medan jag började med annat.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587633_xgvb36.jpg
...jag plockade isär ett framljus.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587560_rjupps.jpg
Jag vill lacka dessa insatser mattsvarta. Ska ringa Ford på måndag och se vad de tar för att par nya plastglas också. Min högerlykta är riktigt riktigt repig och ful...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587565_dzwyq7.jpg
FÖRE: Ful orange blinkers med nått äckligt räfflat glas...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587566_2wlywr.jpg
EFTER: Klart och snyggt utan lins. Även kromad blinkerslampa för att slippa det orangea...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587569_skglkj.jpg
Jag blev VÄLDIGT nöjd med detta. Säga vad man vill om Ford Puma, men framljusen är riktigt fina... smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587570_v3lcln.jpg
Började montera fronten och läppen igen. Förbereder för snabbfästen och separat montering/demontering av front + läpp. Här står läppen på pallbockar och en kartong. smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587571_dz8396.jpg
Kapade till några fästen. Som blev riktigt fula! Så jag gjorde ett par nya istället...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587572_twe9l8.jpg
Det här blev jag inte heller nöjd med...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587573_qv1xaw.jpg
Tredje gången gillt: de här fästena blev jag nöjd med. Dock ska de fästas på annat sätt, men provmonterar bara just nu...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587577_a7ela1.jpg
Samma sak med fronten, det tog ett tag innan jag hittade en bra lösning. Dessa fästen blir kanon efter en tillkapning...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587581_q7ua67.jpg
Kapade för att passa krockbalkens höjd.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587584_cj99hq.jpg
Så här kommer de att sitta sen. Fronten och fästet kommer att sätta ihop med snabblås, fronten ska kunna demonteras på under en minut...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587589_b5xag3.jpg
Eftersom den förra bilden var så dålig har jag här lagt fästena PÅ BALKEN (observera att dessa ska sitta innanför fronten sen). Jag har även ritat dit ett par snygga Dzus-lås för att förklara infästningen. smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587593_hbnscg.jpg
Front och läpp sitter för första gången på plats utan tejp, pallpockar eller andra hjälpmedel. Så här kommer det se ut! smile Dock ska det göras en hel del fästen för att få det starkt. Läppen har jag tänkt att göra i kolfiber, samt några extra som reserv... smile



https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587599_h38exe.jpg
Här är alla rutorna som är klara. Bakrutan kanske kommer beställas, den är lite svårare att göra själv. Men vi kommer säkert försöka oss på det ändå. smile På ena bakre sidorutan syns listerna som omsorgsfullt skurits bort. Detta är saker som detta som jag tror ger bygget en mer genomarbetad och gedigen känsla trots att det är en busbil.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587608_yqieqa.jpg
Klart för dagen, städade upp lite snabbt och börjar få en känsla av att bygget äntligen vänt. Det är känns ju verkligen som att det börjar hända grejer, stadiet av rivande och förberedande är över. Nu börjar det roliga! smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587611_9dagyz.jpg
Stort tack till pappa som svetsat buren så fint (den är inte klar än dock). Idag svetsade han klart boxarna till huvudbågen, mycket fint gjort. Gjort med en helt vanlig MIG-svets!



https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587613_6hswfd.jpg
En sista bild på framljusen, igen! Det blev så fantastiskt bra tycker jag, ibland är det verkligen småsaker som gör stor skillnad! smile Du ser framljusen lite mer moderna ut. Sparade säkert 6-7 gram vikt också! wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587616_p9p21p.jpg
Boxen på andra sidan, lika fin den! smile Kommer bli superfint när det är vitlackat.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/587621_973uz6.jpg
Dagens ordspråk: Att bredda en Ford Puma är som att ta en liten söt flicka och förvandra henne till en bredaxlad 140 kg kulstöterska. Fortfarande kvinna, men ändå inte. smile
Senast redigerat av timnordlof (7 mars 2009)


798 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#523
Mitt hängande pedalställ kommer tyvärr inte funka med rattplaceringen. Kommer att byta mot ett stående, det funkar men ett hängande hade ju gett lite bättre körställning och känsla...


139 Inlägg
8 mars 2009
#524
det går inte att vattenslipa ner lampglasen o sen polera upp det? eller de e jätte djupa repor? jag har gjort de några gånger och resultatet har blivit skit bra.. lätt hänt att man råka svepa över med slipapper när man slipar o ska anpassa lamporna till bilen...

Akay!

Ocean Race NR:1
475 Inlägg
8 mars 2009
#525
Finns idag ett polermedel för repiga lyktor!
Men tyvärr så hjälper det inte alltid!

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa

kevlar_soul
8 mars 2009
#526
Bra jobbat Tim!

Det börjar arta sig! smile

798 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#527
Tack för tipsen! Jag ska prova, men på plastglas brukar det sällan blir så bra. Reporna är djupa och lamporna känns ganska slutkörda och riktigt matta jag ska vara ärlig. Jag har kört polermaskin och Autosol i en kvart, men det händer inte så mycket.

Finns det nytt och fräscht för ett vettig slant så köper jag nog det. Annars får jag försöka snygga till dem jag har...


1 291 Inlägg
8 mars 2009
#528
Ser ju bra ut dethär, en fråga bara.
Varför bygga lådor under hovudbågen istället för en platta alt. en betydligt lägre låda?


798 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#529
MattiasH skrev:
Ser ju bra ut dethär, en fråga bara.
Varför bygga lådor under hovudbågen istället för en platta alt. en betydligt lägre låda?

Det går inte att lyfta ner bågen för att svetsa ovansidan annars. Många som bygger gatbilar antar jag har struntat i att svetsa ovansidan och det man inte kommer åt, även jag hade varit skeptisk till det. Men när det nu blir en så pass ambitiös bil vill jag göra allting ordentligt.

Det går inte heller att borra hål i golvet och lyfta ner bågen eftersom jag då hade blivit tvungen att borra rakt genom en bärande balk. Boxar under som infästning är därför oundvikligt, tyvärr. Men det gör mig ingenting egentligen, de blir väldigt starka. smile

EDIT: Anledningen till att de är så höga är att huvudbågen slutar precis bakom en bak i taket, den behövde komma ner extra långt för att kunna svetsat hela vägen runt om. smile
Senast redigerat av timnordlof (8 mars 2009)


ClubJDM.se
1 608 Inlägg
8 mars 2009
#530
Ser riktigt bra ut Tim! smile önskar dig all lycka så man får se den på banorna så snart som möjligt ^^


KHRacing
8 mars 2009
#531
borra hål i en balk är väl inget att snacka om - bara & borra o sedan svetsa igen balken med ny plåt & samtidigt ta lite tjocakre plåt så har du en perfekt plats att alltid sätta domkraften på .

grymme projekt oavsett vilket !

jag borrade rakt i mitt golv, kollade inte ens undertill först då det var helt rensat,
missade en balk med typ 3mm på två ställen.

men har inte ens lagt igen hålen i bottenplattan då det ej behövs ju
Senast redigerat av KHRacing (8 mars 2009)

GRAB LIFE BY THE HORNS !!
103 Inlägg
8 mars 2009
#532
riktigt riktigt fränt ska bli stort nöje och se detta live när det är klart..

798 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#533
KHRacing skrev:
borra hål i en balk är väl inget att snacka om - bara & borra o sedan svetsa igen balken med ny plåt & samtidigt ta lite tjocakre plåt så har du en perfekt plats att alltid sätta domkraften på .

grymme projekt oavsett vilket !

jag borrade rakt i mitt golv, kollade inte ens undertill först då det var helt rensat,
missade en balk med typ 3mm på två ställen.

men har inte ens lagt igen hålen i bottenplattan då det ej behövs ju

Jag prioriterar styvhet och undviker därför all modifiering av balkar så långt det går. Till och med tävlingsbilar bygger boxar på detta sätt, jag har fått noggranna instruktioner av folk som jobbar med detta. This is the way to go. smile

Att borra utan att titta undertill först låter helt galet! Men det kanske är spännande att leva lite "on the edge"... wink


EDIT: Man kan aldrig "laga" en balk av denna typ på båda sidorna om man borrar rakt igenom den.
Senast redigerat av timnordlof (8 mars 2009)


1 291 Inlägg
8 mars 2009
#534
timnordlof skrev:
MattiasH skrev:
Ser ju bra ut dethär, en fråga bara.
Varför bygga lådor under hovudbågen istället för en platta alt. en betydligt lägre låda?

Det går inte att lyfta ner bågen för att svetsa ovansidan annars. Många som bygger gatbilar antar jag har struntat i att svetsa ovansidan och det man inte kommer åt, även jag hade varit skeptisk till det. Men när det nu blir en så pass ambitiös bil vill jag göra allting ordentligt.

Det går inte heller att borra hål i golvet och lyfta ner bågen eftersom jag då hade blivit tvungen att borra rakt genom en bärande balk. Boxar under som infästning är därför oundvikligt, tyvärr. Men det gör mig ingenting egentligen, de blir väldigt starka. smile

EDIT: Anledningen till att de är så höga är att huvudbågen slutar precis bakom en bak i taket, den behövde komma ner extra långt för att kunna svetsat hela vägen runt om. smile

Givetvis ska en båge alltid svetsas runt hela röret, går lösa på många olika sätt även utan att borra i golvet tex som ditt, går även göra en skarv på framåtsträvan i triangeln mellan den, HB och hjälmkrossarstaget.
Att borra i en bärande balk är inget som spelar någon roll då du ända svetsar en 3mm plåt över hålet sedan och som kristian sa tex ett domkraft/pallbocks-fäste på undersidan.
Finns massor med guider på olika sätt att montera in en bur för att komma åt att svetsa ordentligt.
Har du tänk svetsa fast buren även i taket och A-stolparna?


KHRacing
8 mars 2009
#535
timnordlof skrev:
Jag prioriterar styvhet och undviker därför all modifiering av balkar så långt det går. Till och med tävlingsbilar bygger boxar på detta sätt, jag har fått noggranna instruktioner av folk som jobbar med detta. This is the way to go. smile

Att borra utan att titta undertill först låter helt galet! Men det kanske är spännande att leva lite "on the edge"... wink


EDIT: Man kan aldrig "laga" en balk av denna typ på båda sidorna om man borrar rakt igenom den.

jag förstår dig men du tänker fel smile
balkarna gör inte mkt extra nytta eftersom du har buren.

borra utan att titta - spelar ju mindre roll då bilen vart totalt rensat innan detta.

klart man kan laga en balk..  "bara" på med ny plåt big_smile

Sveriges mest kända burbyggare 8som har lagt av) borrar i golvet tongue

798 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#536
MattiasH skrev:
timnordlof skrev:
MattiasH skrev:
Ser ju bra ut dethär, en fråga bara.
Varför bygga lådor under hovudbågen istället för en platta alt. en betydligt lägre låda?

Det går inte att lyfta ner bågen för att svetsa ovansidan annars. Många som bygger gatbilar antar jag har struntat i att svetsa ovansidan och det man inte kommer åt, även jag hade varit skeptisk till det. Men när det nu blir en så pass ambitiös bil vill jag göra allting ordentligt.

Det går inte heller att borra hål i golvet och lyfta ner bågen eftersom jag då hade blivit tvungen att borra rakt genom en bärande balk. Boxar under som infästning är därför oundvikligt, tyvärr. Men det gör mig ingenting egentligen, de blir väldigt starka. smile

EDIT: Anledningen till att de är så höga är att huvudbågen slutar precis bakom en bak i taket, den behövde komma ner extra långt för att kunna svetsat hela vägen runt om. smile

Givetvis ska en båge alltid svetsas runt hela röret, går lösa på många olika sätt även utan att borra i golvet tex som ditt, går även göra en skarv på framåtsträvan i triangeln mellan den, HB och hjälmkrossarstaget.
Att borra i en bärande balk är inget som spelar någon roll då du ända svetsar en 3mm plåt över hålet sedan och som kristian sa tex ett domkraft/pallbocks-fäste på undersidan.
Finns massor med guider på olika sätt att montera in en bur för att komma åt att svetsa ordentligt.
Har du tänk svetsa fast buren även i taket och A-stolparna?

Detta kändes som det bästa sättet, jag kan fota lite nån dag så ska ni få se hur det ser ut.

Jag ska svetsa buren i karossen på alla ställen där ser finns möjlighet.


798 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#537
KHRacing skrev:
timnordlof skrev:
Jag prioriterar styvhet och undviker därför all modifiering av balkar så långt det går. Till och med tävlingsbilar bygger boxar på detta sätt, jag har fått noggranna instruktioner av folk som jobbar med detta. This is the way to go. smile

Att borra utan att titta undertill först låter helt galet! Men det kanske är spännande att leva lite "on the edge"... wink


EDIT: Man kan aldrig "laga" en balk av denna typ på båda sidorna om man borrar rakt igenom den.

jag förstår dig men du tänker fel smile
balkarna gör inte mkt extra nytta eftersom du har buren.

borra utan att titta - spelar ju mindre roll då bilen vart totalt rensat innan detta.

klart man kan laga en balk..  "bara" på med ny plåt big_smile

Sveriges mest kända burbyggare 8som har lagt av) borrar i golvet tongue

Nja, det beror helt på hur balken och golvet ser ut. Det är inte alls säkert att man kan lägga en plåt på båda sidorna. Jag har ett sluttande golv nämligen. Alla bilar är olika och därför måste de också byggas på lite olika sätt. smile


Saab Viggen MC Yellow
329 Inlägg
102 Inlägg
9 mars 2009
#539
Blir nog riktigt snygg tim kepp up the work wink  blir klar till Vingåkraträffen iår? smile

“A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”

798 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#540
Tack! smile

Bra idé, jag kanske skulle ha Puman som "projekt" på Vingåkraträffen. Halvfärdig alltså, för den kommer INTE blir klar med motor och allting tills dess...



Sök