2724
Sök

Ford Puma - Time Attack

798 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
Haxxel skrev:
Hehe grattis till brukisen. Men vad fick dig att välja just den?

Tack! smile Jag tycker de är skitcoola, det är ju som en japansk Mini Cooper, men ännu mer udda här i Sverige! Dessutom finns det en hel hög med kul prylar som jag redan har på väg hem... big_smile

OPELmartin skrev:
ser bra ut Tim! när kommer Puman vara färdig? big_smile

Tjenare Martin! Bra fråga, jag har inte gjort mycket nu senaste tiden. Har mycket annat på gång samtidigt... Men jag ska ta ett ryck snart igen, men det får bli efter Elmia. Vill ha den rullande till Vingåkraträffen i år, som en "pågående projekt".

MattiasH skrev:
Här har du nåt att se upp til wink
http://www.rallycross.de/sales_db/viewo … ;lang_id=0
http://pumaspeed.co.uk/feat.htm
Den var då inte farligt dyr heller smile

Hehe, mmm, den där har man kikat på några gånger. Galet bygge, verkar ganska välbyggd också!

Skapligt pris också faktiskt, men hela grejen är ju att bygga från grunden, det är ju det roliga. smile
Senast redigerat av timnordlof (25 mars 2009)

2 126 Inlägg
25 mars 2009
Kul att du satsar på lite udda bilar att bygga på, finns inget bättre att ha en bil som nästan ingen annan har! smile

798 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
Nu är det dåligt med uppdateringar. Hinner inte mecka något innan Elmia, men den ska ju bli rullbar till Vingåkraträffen. Så efter påsk fortsätter jag bygga igen...

Bara så ni vet. smile

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
17 april 2009
Står det lika still som mitt bygge eller har du fått upp farten igen?

Bygger rolig bil. :)

798 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Torlejf skrev:
Står det lika still som mitt bygge eller har du fått upp farten igen?

Jasså, det händer inte så mycket för dig heller? Känner igen det där... wink

För tillfället står det väldigt still. Det är sommar snart och jag håller på att få fart på Mazdan istället, det blir nog inte så mycket Puma-byggande nu under sommaren, man har ju så mycket annat roligt för sig då! Tråkigt på sätt och vis, men jag har ju hela hösten och vintern på mig att bygga vidare. smile

6 Inlägg
26 april 2009
Har varit jäkla skoj att ta del av detta projekt. wink Man blir ju själv sugen att köpa sig en puma och fixa på den lite. (Steve McQueen reklamen med puman bidrar väll också lite)

Aningen skönt att du tar en paus nu då man ändå inte tillbringar så mycket tid vid datorn på sommaren.  Kommer nog att fortsätta följa med projektet då det rullar vidare.

1 Inlägg
30 april 2009
Hej alla,

Jag har lite frågor som jag tror att om någon kan svara på dem så är det nog ni i detta forumet. Jag funderar på att köpa en Puma för runt 30 tusen.
Har i dagsläge en saab 900, ok att köra men inte speciellt roligt. Tycker att puman ser ganska snygg ut och flera av er tycker ju att den är rolig att köra också. Jag kan tyvärr ingenting om
bilar. Är det dyrt att äga en sån bil? Jag tänker på delarna när något går sönder. Den verkar ju inte dricka så mycket bensin. Är det något jag speciellt
bör tänka på vid köp? Alla åsikter är tacksamma.

timnordlof: Jag är helt imponerad när jag ser ditt byggande. Min spontana reaktion(som inte kan något om bilar) är shit, fattar inte hur han kan sätta ihop alla delarna, finns ju hur mycket saker som helst. Du är bara 20 dessutom.

Hoppas ni inte har något emot att jag ställer såna dumma frågor.

Tack på förhand

798 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
ConnyS skrev:
Hej alla,

Jag har lite frågor som jag tror att om någon kan svara på dem så är det nog ni i detta forumet. Jag funderar på att köpa en Puma för runt 30 tusen.
Har i dagsläge en saab 900, ok att köra men inte speciellt roligt. Tycker att puman ser ganska snygg ut och flera av er tycker ju att den är rolig att köra också. Jag kan tyvärr ingenting om
bilar. Är det dyrt att äga en sån bil? Jag tänker på delarna när något går sönder. Den verkar ju inte dricka så mycket bensin. Är det något jag speciellt
bör tänka på vid köp? Alla åsikter är tacksamma.

timnordlof: Jag är helt imponerad när jag ser ditt byggande. Min spontana reaktion(som inte kan något om bilar) är shit, fattar inte hur han kan sätta ihop alla delarna, finns ju hur mycket saker som helst. Du är bara 20 dessutom.

Hoppas ni inte har något emot att jag ställer såna dumma frågor.

Tack på förhand

Kul att du gillar mitt projekt! smile

Puman är en riktigt rolig bil även original. Jag ägde inte mig speciellt länge innan den plockades ner i delar, men jag kan sammanfatta det som som följande med + och - enligt vad jag uppfattat av andra (och även egna erfarenheter):

+ Puman är ganska modern till utseendet, det fanns väldigt få bilar 1998 som var så "crazy" som den på sin tid. Det är faktiskt världens första helt datadesignade bil. Inredningen är "söt" men dock väldigt lik Fiestan bortsett från lite sportigare stolar och ratt.

+ Den är självklart billig att äga. Försäkringen är väl några kronor över en Fiesta och bensinförbrukningen är precis som andra småbilar.

+ Motorn är riktigt pigg och låter riktigt mysigt. Bra drag över hela registret. 126 hk på denna låga vikten spöar de flesta "GTI"-bilar i dagsläget. Dagens bilar är begränsade pga högre vikt (högre säkerhet) och mindre effekt (bättre miljö). Växellådan är sjukt tajt och fin, känns verkligen som en preppad racelåda.

+ Bilen har en nästan bakhjulsdriven karaktär. Provocerar du bilen får du en tendens till överstyrning snarare än understyrning och däckskrik. Detta är på många sätt säkrare och roligare än motsatsen...

- Puman är en Ford. Så enkelt är det. Fordar rostar och Fordar går sönder. Dock är detta på sätt och vis fördelen med Puman: det är nämligen en Fiesta med andra karosspaneler. Hjulupphängning, inredning, el, bromsar, stötdämpare osv. är i de flesta fall precis samma prylar. Det är därför ganska enkelt att få tag på billiga delar, iaf mekaniken.

- Puman är inte vanlig, därför är karossdelar och exempelvis framljus väldigt dyrt. Bakljusen tillverkas inte ens längre som reservdel, så se till att ditt exemplar har fräsha strålkastare!

- Det är inte en stor bil, jag som är 193 cm lång sitter inte speciellt bra i bilen. Jag har huvudet för högt upp och även om jag inte slår i huvudet eller sitter trångt så är det inte en vettig bil för längre personer. I min Puma kommer stolen sitta ca 15cm längre ner och ca 30cm längre bak. smile

798 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Tro det eller ej: jag var i verkstaden och meckade Puma idag! smile Det var ju ungefär tre månader sedan jag gjorde nått på den, men eftersom det regnar och man ändå inte kan vara ute och träna (cykla) så kände jag för att göra nått på bilen. Planerna och idéerna blir bara värre och värre, trots detta känns det fullt genomförbart. Och jag tror äntligen jag bestämt mig för vilken motor det blir! smile

Slänger upp lite bilder...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/704590_fpxes1.jpg
Bakdelen är ju som bekant till en vanlig Puma/Racing-Puma så den passar ju inte alls eftersom mina bakskärmar är både bredare och högre. Började med att kapa bort massa på insidan och så där - så här såg det ut nån timme senare.

Bakdelen är fortfarande för tung! När allting är färdigplastat kommer jag att försöka slipa ur och göra hela stötfångaren tunnare för att jaga det där sista kilot... Idiotjobb! Nån som är sugen? wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/704594_wsd09o.jpg
Lite mer kapa och slipa för att få bort spänningar. Sen såg det ut så här! Inte helt dåligt, går nog att få till ganska bra...

798 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/704610_4fis4r.jpg

Det blir kylaren i bagagen och ett monsterscoop på taket/bakrutan som trycker ner luft. Tillsammans med två scoop i sidorutorna såklart. Borde räcka, tillsammans med två fläktar! smile
Senast redigerat av timnordlof (9 juli 2009)

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
10 juli 2009
Kul att det händer något med denna underbara bil!

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

1 Inlägg
14 juli 2009
timnordlof skrev:
Tro det eller ej: jag var i verkstaden och meckade Puma idag! smile . Och jag tror äntligen jag bestämt mig för vilken motor det blir! smile

Bakdelen är fortfarande för tung! När allting är färdigplastat kommer jag att försöka slipa ur och göra hela stötfångaren tunnare för att jaga det där sista kilot... Idiotjobb! Nån som är sugen? wink

http://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/704594_wsd09o.jpg
Lite mer kapa och slipa för att få bort spänningar. Sen såg det ut så här! Inte helt dåligt, går nog att få till ganska bra...

Hejsan ! kul bygge ...varför köper du inte en bakre kofångare så slipper du det mesta med spackling och inpassning ? http://www.teambirkbeck.com/downloads/puma.pdf  +att du sparar en massa tid smile

En motor jag tycker skulle passa dej utmärkt är volvo b5234t7 = 200hk orginal samma motor som s60r -04 fast med lågtrycks turbo går att trimma en del smile sitter i v70 bla.
har för mej att 200hk är gränsen för amatörbyggt fordon ?
http://www.websitefolder.net/atechmotor … PageID=449
växellådan tål upp till 400hk en del kör med bra mycket mer än det men då måste man köra försiktigt och med tanke på att det är en banbil du bygger så smile men 300hk borde hålla ett tag på bana smile

Mvh.Micke

102 Inlägg
13 augusti 2009
ja klart man har lust att slipa det har man alltid drömt om att få lära sig ;D Mvh/ Boijee

“A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”

511 Inlägg
11 september 2009
hur går det för dig nu då?Väntar sååååå mkt efter en uppdatering

?

396 Inlägg
12 september 2009
Grymt projekt, tror det kommer bli riktigt ballt i slutändan!

Vart har du köpt widebodykitet någonstans?

MVH Johan

1 Inlägg
14 september 2009
Hej
Har en fråga bara.
Har du några planer för orginalfälgarna?
Skulle vara intresserad att köpa dessa annars.
Lånade sambons puma och tog en kurva lite för snävt, la fram hjulet utanför kanten. När jag skulle tillbaka
var det en bit borta av asfalten samt en grop exakt där jag skulle köra. Knäckte fälgen så pass mycket att den går ej att laga.
Ser fram mot att ditt bygge blir klart.

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
5 oktober 2009
Händer de något här eller står de helt stilla? smile

Svetsare
210 Inlägg
5 oktober 2009
riktigt grymt bygge du håller på med smile trycker garanterat på prenumerera knappen smile

Bmwbyggare
225 Inlägg
5 oktober 2009
Om du ska ha den som gatbil kan det bli problem att få den att gå igenom besiktningen med den där stolen.

1 432 Inlägg
5 oktober 2009
Styggt bygge, helt klart, och nu när hösten sätter in så hoppas vi på nya tag wink

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

Sök