ConnyS skrev:
Hej alla,
Jag har lite frågor som jag tror att om någon kan svara på dem så är det nog ni i detta forumet. Jag funderar på att köpa en Puma för runt 30 tusen.
Har i dagsläge en saab 900, ok att köra men inte speciellt roligt. Tycker att puman ser ganska snygg ut och flera av er tycker ju att den är rolig att köra också. Jag kan tyvärr ingenting om
bilar. Är det dyrt att äga en sån bil? Jag tänker på delarna när något går sönder. Den verkar ju inte dricka så mycket bensin. Är det något jag speciellt
bör tänka på vid köp? Alla åsikter är tacksamma.
timnordlof: Jag är helt imponerad när jag ser ditt byggande. Min spontana reaktion(som inte kan något om bilar) är shit, fattar inte hur han kan sätta ihop alla delarna, finns ju hur mycket saker som helst. Du är bara 20 dessutom.
Hoppas ni inte har något emot att jag ställer såna dumma frågor.
Tack på förhand
Kul att du gillar mitt projekt!
Puman är en riktigt rolig bil även original. Jag ägde inte mig speciellt länge innan den plockades ner i delar, men jag kan sammanfatta det som som följande med + och - enligt vad jag uppfattat av andra (och även egna erfarenheter):
+ Puman är ganska modern till utseendet, det fanns väldigt få bilar 1998 som var så "crazy" som den på sin tid. Det är faktiskt världens första helt datadesignade bil. Inredningen är "söt" men dock väldigt lik Fiestan bortsett från lite sportigare stolar och ratt.
+ Den är självklart billig att äga. Försäkringen är väl några kronor över en Fiesta och bensinförbrukningen är precis som andra småbilar.
+ Motorn är riktigt pigg och låter riktigt mysigt. Bra drag över hela registret. 126 hk på denna låga vikten spöar de flesta "GTI"-bilar i dagsläget. Dagens bilar är begränsade pga högre vikt (högre säkerhet) och mindre effekt (bättre miljö). Växellådan är sjukt tajt och fin, känns verkligen som en preppad racelåda.
+ Bilen har en nästan bakhjulsdriven karaktär. Provocerar du bilen får du en tendens till överstyrning snarare än understyrning och däckskrik. Detta är på många sätt säkrare och roligare än motsatsen...
- Puman är en Ford. Så enkelt är det. Fordar rostar och Fordar går sönder. Dock är detta på sätt och vis fördelen med Puman: det är nämligen en Fiesta med andra karosspaneler. Hjulupphängning, inredning, el, bromsar, stötdämpare osv. är i de flesta fall precis samma prylar. Det är därför ganska enkelt att få tag på billiga delar, iaf mekaniken.
- Puman är inte vanlig, därför är karossdelar och exempelvis framljus väldigt dyrt. Bakljusen tillverkas inte ens längre som reservdel, så se till att ditt exemplar har fräsha strålkastare!
- Det är inte en stor bil, jag som är 193 cm lång sitter inte speciellt bra i bilen. Jag har huvudet för högt upp och även om jag inte slår i huvudet eller sitter trångt så är det inte en vettig bil för längre personer. I min Puma kommer stolen sitta ca 15cm längre ner och ca 30cm längre bak.