Ni kan hitta mer information på
mdi.luDet stora problemet med batterier är som många nämnt att de är så dyra att tillverka. Motorn i AirPod:en är på 5.25 hk, så jag tror inte att den orkat driva något annat fordon. Trycket ligger på 350 bar, och det kan du knappast få ut ur kompressorn man fyller på luft med.
Det saknas som sagt mycket information i texten, de 1.5 minuter som det tar att fylla den 175 liter stora lufttanken gäller bara om man gör det på en för ändamålet förberedd mack/tankstation. Att ladda den med medföljande kompressor tar 4 timmar, och det lär ju inte vara den lilla kompressorn:)
20 mil är ganska bra räckvidd så länge man håller sig i sin hemstad.
Luft är helt rent, slipper smog, som man får från alla biobränslen (biogas, etanol, gengas etc.)
Tekniken är billig, en Airpod ska enligt artikeln kosta 60000 kr, och då ska den vara "närproducerad". Bara batterierna i en motsvarande elbil skulle kosta så mycket att tillverka.
Denna bilen är väl inte så tokig, CityAirFlow. Ska göra 130 km/h och kosta från 13000 €