3471
Sök

Airpod One, luft driven bil..

1 785 Inlägg
16 oktober 2008
ExXtr3me skrev:
Skulle du kunna tänka dig att köpa en Airpod?
Ställningen just nu:
Ja, absolut! (83.6 %)    
Nej, det finns bättre alternativ (16.4 %)    

Totalt har 41186 personer röstat.

HAHAHA, dom måste skoja...Shit vilket folk

Det är innan de känner till drift kostnaderna. Tror inte direkt luft är gratis i detta fallet när bilen ska tryckladdas igen lär det gå åt energi i form av EL. Det är bara ett annat sätta att omvandla en energi form till en annan. Men de flesta tänker, JA den går på luft=gratis wink

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 688 Inlägg
16 oktober 2008
Det står att det tar 2 minuter att fylla upp trycktanken med luft, räkna hur mycket el en kompressor drar på 10 minuter, knappt något!
Den kommer helt enkelt kosta max 5 kr för en full luft-tank kanske, beroende på vilken kompressor man använder.
10 kr delat på 20 mil, 25 öre milen. Så ja, luft är nästan gratis, jämfört mot bensinpriserna så är det väldigt gratis. tongue

Skulle lätt kunna tänka mig en sådan för att pendla till jobbet, åka å handla och sånt.
Skulle ju spara hur mycket pengar som helst till lekbilen. big_smile
Senast redigerat av Losgard (16 oktober 2008)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Civ.Ing.
70 Inlägg
16 oktober 2008
1) olja eldar ett kraftverk och gör el, verkningsgrad 50%
2) Elen driver en elmotor, verkningsgrad 90%
3) Elmotorn driven en kompressor som komprimerar luft, verkningsgrad 60%
4) Luften driver en motor, verkninggrad 60%

Totalverkninggrad=16%

Varför inte låta oljan driva en motor direkt?

bitter besserwisser
644 Inlägg
16 oktober 2008
Niotusen skrev:
Hela det här miljötjafset gör mig lite smått förbannad, visst är det gulligt att tänka på framtida generationer osv, men istället för att lägga pengar på att anpassa oss efter jorden kan väl alla forskare och "värmhuseffekts arguments-idkare" lägga sin tid på att anpassa jorden efter oss och vad vi gör, visst bensinen kanske tar slut, men en förbränninsmotor kommer alltid vara bättre, tänk vad det kommer kosta med batterier till elbilar? Tänk hur mycket utsläpp som ändå kommer ut genom fabrikationen av många miljoner batterier?

Få jävlarna att bygga ett tjockare ozonlager istället för att tjafsa om att isen smälter?
Det fanns kossor och folk odlade grödor på grönland för ett par tusen år sedan, kanske hade dom problem med global warming då också?

USCH!

ful bil förresten och hela luftkonceptet låter ganska dumt, och som expect sa så förlorar man ju värme och el på luft komprimeringen, så fransmännen har ju helt klart svängt fel väg här, jag tror att jag och många miljoner fler hellre cycklar än att bli sedd i den där förskräckliga skapelsen.

Biogas eller el är det enda rätta om man ska tjafsa runt med sånt här!

haha alltså du lär ju knappast ha några studieskulder du hahaha
Tyvärr men du får nog inte nobelpriset, inte i år heller.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Smålänning
7 883 Inlägg
16 oktober 2008
Kan sätta motorn i nått som i alla fall liknar en bil... Typ en Opel Kadett C eller nått.. Lär ju väga samma ungefär.

Frän teknik smile Men jag vill kolla på en skis soch funktionsbeskrivning på motorn för att riktigt tro på tekniken smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 506 Inlägg
16 oktober 2008
Hum ja det hade ju man kunnat spara en del pengar på till sin bus bil.
Men hur go e krocksäkerheten på ett utedas med 3hjul?

Kan du andas kan du dö.

457 Inlägg
16 oktober 2008
Säger som Portal.

Så fort någon gör en miljöbil som är PERFEKT. Ja då ska man försöka göra den så ful som möjligt verkar det som! Det är ju självaste...

11 Inlägg
23 oktober 2008
Ni kan hitta mer information på mdi.lu

Det stora problemet med batterier är som många nämnt att de är så dyra att tillverka. Motorn i AirPod:en är på 5.25 hk, så jag tror inte att den orkat driva något annat fordon. Trycket ligger på 350 bar, och det kan du knappast få ut ur kompressorn man fyller på luft med.

Det saknas som sagt mycket information i texten, de 1.5 minuter som det tar att fylla den 175 liter stora lufttanken gäller bara om man gör det på en för ändamålet förberedd mack/tankstation. Att ladda den med medföljande kompressor tar 4 timmar, och det lär ju inte vara den lilla kompressorn:)

20 mil är ganska bra räckvidd så länge man håller sig i sin hemstad.
Luft är helt rent, slipper smog, som man får från alla biobränslen (biogas, etanol, gengas etc.)
Tekniken är billig, en Airpod ska enligt artikeln kosta 60000 kr, och då ska den vara "närproducerad". Bara batterierna i en motsvarande elbil skulle kosta så mycket att tillverka.

http://img399.imageshack.us/img399/6099/cityflowairae7.jpg
Denna bilen är väl inte så tokig, CityAirFlow. Ska göra 130 km/h och kosta från 13000 €
Senast redigerat av Dava (23 oktober 2008)

1 688 Inlägg
23 oktober 2008
Guldfinger skrev:
1) olja eldar ett kraftverk och gör el, verkningsgrad 50%
2) Elen driver en elmotor, verkningsgrad 90%
3) Elmotorn driven en kompressor som komprimerar luft, verkningsgrad 60%
4) Luften driver en motor, verkninggrad 60%

Totalverkninggrad=16%

Varför inte låta oljan driva en motor direkt?

Jämför mot en bensinare då.
1) Borra efter olja
2) Transportera olja till raffinaderi.
3) Raffinera oljan och få ur bränslet bensin.
4) Frakta till bensinstationer så folk kan tanka den.
5) Verkningsgraden för en ottomotor är beräknad till

En elmotors verkningsgrad som du säger, är 90%.
En otto-motors verkningsgrad ligger på 25-30%, om du sedan räknar på procent-satsen i helhet så får du säkert ner det till mindre än 16%, vilket är helt fel för en elmotor.

Ponera att elen kommer från ett närliggande solcells-fällt eller vindkraftverk, då blir verkningsgraden på elbilen oerhört mycket högre.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

ElectroRaggare
885 Inlägg
23 oktober 2008
Jag tycker många verkar vara negativa till en bil som drivs på luft?
Jag skulle gladeligen köpa en sådan för 60.000kr och ha å köra i stan med
MEN, då ska de ske en designförändring av drastiska mått först.
Tills dess får man glida runt i stan och snitta 2-3 liter/mil fossila bränslen.. vilket känns onödigt för att åka och handla lite mat nångångibland..

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

2 182 Inlägg
24 oktober 2008
NxV skrev:
Tills dess får man glida runt i stan och snitta 2-3 liter/mil fossila bränslen.. vilket känns onödigt för att åka och handla lite mat nångångibland..

Gå istället, då slipper du slösa 60 000 på en skitbil

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

1 688 Inlägg
24 oktober 2008
Niklas1987 skrev:
NxV skrev:

Eller köpa en cykel, bra motion och behöver inte kosta mer än någon tusenlapp. tongue

864 Inlägg
24 oktober 2008
niclas_swe skrev:
Niotusen skrev:
Hela det här miljötjafset gör mig lite smått förbannad, visst är det gulligt att tänka på framtida generationer osv, men istället för att lägga pengar på att anpassa oss efter jorden kan väl alla forskare och "värmhuseffekts arguments-idkare" lägga sin tid på att anpassa jorden efter oss och vad vi gör, visst bensinen kanske tar slut, men en förbränninsmotor kommer alltid vara bättre, tänk vad det kommer kosta med batterier till elbilar? Tänk hur mycket utsläpp som ändå kommer ut genom fabrikationen av många miljoner batterier?

Få jävlarna att bygga ett tjockare ozonlager istället för att tjafsa om att isen smälter?
Det fanns kossor och folk odlade grödor på grönland för ett par tusen år sedan, kanske hade dom problem med global warming då också?

USCH!

ful bil förresten och hela luftkonceptet låter ganska dumt, och som expect sa så förlorar man ju värme och el på luft komprimeringen, så fransmännen har ju helt klart svängt fel väg här, jag tror att jag och många miljoner fler hellre cycklar än att bli sedd i den där förskräckliga skapelsen.

Biogas eller el är det enda rätta om man ska tjafsa runt med sånt här!

haha alltså du lär ju knappast ha några studieskulder du hahaha
Tyvärr men du får nog inte nobelpriset, inte i år heller.

Jag har allt träffat på en del puckon på Universitetet. Att man har studielån är absolut inte en garanti för hög intelligens. I det här fallet håller jag dock med dig, hans påstående var inte helt rationellt.

Ps. Hur många gånger har du använt det påståendet mot folk på gorg? Du verkar vara riktigt stolt över dina studielån.Ds

Ps2. Det finns förövrigt dom som fixar en universitetsutbildning utan studielån, är man puckad då också?.Ds
Senast redigerat av Tuffhaggman (24 oktober 2008)

2 182 Inlägg
25 oktober 2008
Losgard skrev:
Niklas1987 skrev:
NxV skrev:

Eller köpa en cykel, bra motion och behöver inte kosta mer än någon tusenlapp. tongue

Precis.

(Måste tilläga att ja inte menar att NxV:s Chevrolet är skit, citera lite dumt)

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Sök