4056
Sök

Skumplast i dörrsida, vara eller icke vara?

33 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
När jag demonterade dörrsidan å min A3'a fann jag ett "membran", lika stort som dörren, av skumplast mellan dörrsida och dörr. Jag har för avsikt att dämpa både dörrsida och dörr, fyller då denna skumplast någon funktion? Använda eller inte? positivt/negtivt?

Vänligen
Andreas

16 197 Inlägg
17 oktober 2008
de e till för att dämpa viss vägbuller samt att skydda själva dörrsidan mot viss väta.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

33 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
de e till för att dämpa viss vägbuller samt att skydda själva dörrsidan mot viss väta.

Ska jag lämna det i köket där det ligger nu eller bör jag montera tillbaka det? Rent spontat är min amatörmässiga bedömning att det inte påverkar ljudet positivt. Är det då värt att anävnda?

16 197 Inlägg
18 oktober 2008
d1ce skrev:
evilaudio skrev:

Ska jag lämna det i köket där det ligger nu eller bör jag montera tillbaka det? Rent spontat är min amatörmässiga bedömning att det inte påverkar ljudet positivt. Är det då värt att anävnda?

tror inte att biltillverkaren satt dit de bara för skojs skull så.. tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

33 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
d1ce skrev:
evilaudio skrev:

logik är inte alltid den rätta vägen wink

Avstängd
116 Inlägg
18 oktober 2008
men om du nu dämpar med tex DYNAMAT så är det bara slänga den där skummisen , den sabbar hela skiten , måla insidan av dörrpanelen med PEAK OFF och dämpa med tex DYNAMAT plåten , sen jäklar blir du nöjd

Borta Bra Men Helt Väck Bäst

Designer.
1 260 Inlägg
18 oktober 2008
evilaudio skrev:
d1ce skrev:
evilaudio skrev:

Min amatörmässiga bedömning är att väta inte påverkar högtalar element positivt smile
Vet dock inte hur dörrsidan ser ut heller så, bara en tanke jag fick.
Senast redigerat av MIKK0 (18 oktober 2008)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 oktober 2008
Skumplasten är till för att minska vibrationer för dörrsidan då det lägger sig och "spänner" mellan dörrsida och plåten.

Jag skulle ha kvar det OCH dämpa plåten på dörrarna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

33 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
MIKK0 skrev:
Min amatörmässiga bedömning är att väta inte påverkar högtalar element positivt smile

Å andra sidan är dörren invändigt som vilken annan dörr som helst med skillnaden i denna skumplast?

33 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
frimarks skrev:
men om du nu dämpar med tex DYNAMAT så är det bara slänga den där skummisen , den sabbar hela skiten , måla insidan av dörrpanelen med PEAK OFF och dämpa med tex DYNAMAT plåten , sen jäklar blir du nöjd

Mja, inte just de fabrikaten men liknande.

Just därför jag ställer frågan krin funktion och hur det kommer påverka ljudbilden med eller utan plasten?
Senast redigerat av d1ce (18 oktober 2008)

Designer.
1 260 Inlägg
18 oktober 2008
d1ce skrev:
MIKK0 skrev:

Å andra sidan är dörren invändigt som vilken annan dörr som helst med skillnaden i denna skumplast?

Jo, det är väll inte så stor skillnad från dörr till dörr kanske smile Men testa att lyssna på musik när den är där och när den inte är där? Då vet du ju om den påverkar ljudet, om du är rädd för det.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

33 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
MIKK0 skrev:
d1ce skrev:
MIKK0 skrev:

Jo, det är väll inte så stor skillnad från dörr till dörr kanske smile Men testa att lyssna på musik när den är där och när den inte är där? Då vet du ju om den påverkar ljudet, om du är rädd för det.

Jag är snarare arbetsskygg wink

Den bör fästas i panelen med något och har jag då smetat dörrsidan full med något skönt och dämpande klägg vill jag helst inte kladda ner det med lim eller annat fästämne.

Sök