3327
Sök

Ska man sätta i farthållare?

223 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej funderar skarpt på att sätta i original farthållare i min golf missade det när jag köpte den och vw ska ha 2800kr för att sätta i det efteråt..

Tycker det låter som ett ganska okej pris dom proggramerar väl bara om nåt men lite jobb med o byta spakar o grejjer.

Kör mellan göteborg / Falkenberg ibland då drar den i snitt 1.2-1.3 vad tror ni man får ner den till om man har farthållare? tacksam om nån men r32a o farthållare svarar va den drar i 110-120..

tongue


DFFL
9 020 Inlägg
19 oktober 2008
#2
Förbrukningen sjunker lite men framförallt så är det otroligt bekvämt att köra med farthållare längre sträckor.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

10 Inlägg
19 oktober 2008
#3
vad jag har hört så kan faktiskt farthållaren öka din förbrukning, men de beror ju helt på hur gämn du är med foten. därför att den gasar mer i uppförsbackar när man för att köra ekonomiskt gasa i nerförsbackar och inte gasa mer i uppförsbackar. men de är ju inte fel med farthållare de är ju mest så du slipper oroa dig om hur tung din fot kan bli i vissa ögonblick
Senast redigerat av robin89 (19 oktober 2008)


DFFL
9 020 Inlägg
19 oktober 2008
#4
robin89 skrev:
vad jag har hört så kan faktiskt farthållaren öka din förbrukning, men de beror ju helt på hur gämn du är med foten. därför att den gasar mer i uppförsbackar när man för att köra ekonomiskt gasa i nerförsbackar och inte gasa mer i uppförsbackar. men de är ju inte fel med farthållare de är ju mest så du slipper oroa dig om hur tung din fot kan bli i vissa ögonblick

Över lag så sänker farthållaren förbrukningen eftersom att den ser till att det blir ett jämnt och fint drag hela tiden.
När man håller en viss hastighet med högerfoten så gör man små justeringar hela tiden vilket ökar förbrukningen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 004 Inlägg
19 oktober 2008
#5
FireTraXX skrev:
robin89 skrev:
vad jag har hört så kan faktiskt farthållaren öka din förbrukning, men de beror ju helt på hur gämn du är med foten. därför att den gasar mer i uppförsbackar när man för att köra ekonomiskt gasa i nerförsbackar och inte gasa mer i uppförsbackar. men de är ju inte fel med farthållare de är ju mest så du slipper oroa dig om hur tung din fot kan bli i vissa ögonblick

Över lag så sänker farthållaren förbrukningen eftersom att den ser till att det blir ett jämnt och fint drag hela tiden.
När man håller en viss hastighet med högerfoten så gör man små justeringar hela tiden vilket ökar förbrukningen.

farthållaren justerar ju hela tiden för att hålla farten... precis som med foten...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

DFFL
9 020 Inlägg
19 oktober 2008
#6
262turbo skrev:
FireTraXX skrev:
robin89 skrev:
vad jag har hört så kan faktiskt farthållaren öka din förbrukning, men de beror ju helt på hur gämn du är med foten. därför att den gasar mer i uppförsbackar när man för att köra ekonomiskt gasa i nerförsbackar och inte gasa mer i uppförsbackar. men de är ju inte fel med farthållare de är ju mest så du slipper oroa dig om hur tung din fot kan bli i vissa ögonblick

Över lag så sänker farthållaren förbrukningen eftersom att den ser till att det blir ett jämnt och fint drag hela tiden.
När man håller en viss hastighet med högerfoten så gör man små justeringar hela tiden vilket ökar förbrukningen.

farthållaren justerar ju hela tiden för att hålla farten... precis som med foten...

Långt ifrån samma "nervösa" sätt.
När jag tittar på laddtrycksmätaren utan farthållaren så rör den sig lite lite hela tiden när jag håller hastigheten med foten.
Med farthållaren så rör den sig lite jämnare och mycket mindre.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

10 Inlägg
19 oktober 2008
#7
här har du en artikel om just att farthållare ökar bränsleförbrukningen. http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/tek … e38283.ece


DFFL
9 020 Inlägg
19 oktober 2008
#8
robin89 skrev:
här har du en artikel om just att farthållare ökar bränsleförbrukningen. http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/tek … e38283.ece

Men enligt den artikeln så ska man släppa på gasen i uppförsbackar, då blir det ju inte längre en rättvis jämförelse.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

10 Inlägg
19 oktober 2008
#9
jag har inte påstått de iheller, de jag menar är om du tänker på vad du gör för att hålla förbrukningen nere så är de mer ekonomiskt att köra utan farthållare.


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
19 oktober 2008
#10
farthållaren sitter väll inte där på grund av ekonomin utan av bekvämlighet vid långa resor och minska risken att åka fast för fortkörning... jag tror inte att farthållaren kan få ner bilen till 0,7 milen som jag får med foten

2slow

VW-nörd?
4 332 Inlägg
19 oktober 2008
#11
Farthållare drar bensin jao...alltid bäst med foten, men man betalar för bekvämligheten. Så e bekvämligheten viktigare än någon centiliter per mil så e de väl värt? fundera på de själv när ja ska börja åka långa sträckor nästa år..smile


Muttley
19 oktober 2008
#12
Mortalis skrev:
Farthållare drar bensin jao...alltid bäst med foten, men man betalar för bekvämligheten. Så e bekvämligheten viktigare än någon centiliter per mil så e de väl värt? fundera på de själv när ja ska börja åka långa sträckor nästa år..smile

de beror ju fortfarande på hur tung du är själv på foten. för mig sparar jag bensin med farthållaren.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
19 oktober 2008
#13
Jo de e klart, men om man följer alla eco driving råd som finns så är det bättre än farthållare. Dvs håller varven under 2-3000 varv vid acc, jämn gas, släpper vid uppförsbackar och rullar i nedförsbackar.
Det gör inte farthållaren.


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
19 oktober 2008
#14
Det är grymmt bekvämt samt sparar både soppa och körkort smile (kan bero på att min högerfot är förbaskat tungf tongue)
Senast redigerat av TenZer (19 oktober 2008)

Rock'n Roll

Muttley
19 oktober 2008
#15
Mortalis skrev:
Jo de e klart, men om man följer alla eco driving råd som finns så är det bättre än farthållare. Dvs håller varven under 2-3000 varv vid acc, jämn gas, släpper vid uppförsbackar och rullar i nedförsbackar.
Det gör inte farthållaren.

nej du kan inte accelera med en farthållare heller. men tror inte ens 90% här kör eco driving ändå.

2 751 Inlägg
19 oktober 2008
#16
De går både att gasa och motorbromsa med en Farthållare, i alla fall i en Audi...

Who Djaa bless no man curse

Giftig
419 Inlägg
19 oktober 2008
#17
tkd_rille skrev:
Mortalis skrev:
Jo de e klart, men om man följer alla eco driving råd som finns så är det bättre än farthållare. Dvs håller varven under 2-3000 varv vid acc, jämn gas, släpper vid uppförsbackar och rullar i nedförsbackar.
Det gör inte farthållaren.

nej du kan inte accelera med en farthållare heller. men tror inte ens 90% här kör eco driving ändå.

Jag kan accelera med min farthållare, det är bara hålla in plus knappen så ökar den hastigheten.
Samma sak om man vill minska hastigheten, då är det bara hålla in minus knappen
Senast redigerat av _VeNoM_ (19 oktober 2008)

LTJD

Muttley
19 oktober 2008
#18
_VeNoM_ skrev:
tkd_rille skrev:
Mortalis skrev:
Jo de e klart, men om man följer alla eco driving råd som finns så är det bättre än farthållare. Dvs håller varven under 2-3000 varv vid acc, jämn gas, släpper vid uppförsbackar och rullar i nedförsbackar.
Det gör inte farthållaren.

nej du kan inte accelera med en farthållare heller. men tror inte ens 90% här kör eco driving ändå.

Jag kan accelera med min farthållare, det är bara hålla in plus knappen så ökar den hastigheten.
Samma sak om man vill minska hastigheten, då är det bara hålla in minus knappen

jag menade snabb acceleration förlåt jag skrev fel. man kan inte accelerera snabbt smile så nu har jag rättat mig.

Giftig
419 Inlägg
19 oktober 2008
#19
tkd_rille skrev:
_VeNoM_ skrev:
tkd_rille skrev:

nej du kan inte accelera med en farthållare heller. men tror inte ens 90% här kör eco driving ändå.

Jag kan accelera med min farthållare, det är bara hålla in plus knappen så ökar den hastigheten.
Samma sak om man vill minska hastigheten, då är det bara hålla in minus knappen

jag menade snabb acceleration förlåt jag skrev fel. man kan inte accelerera snabbt smile så nu har jag rättat mig.

Ahaaa, då är jag med på noterna smile men vill man äre ju bara stampa till på pedalen så händer det ju lite mer, om man har rätt växel, sen bara släppa å glida tillbaks till inställd hastighet

LTJD

Körv
3 535 Inlägg
19 oktober 2008
#20
När jag kört bil med farthållare har det iaf blivit billigare.

Visst, högerfoten KAN köra billigare.. Men hur ofta gör den det då?

Truckdriving Man


Sök