3694
Sök

www.polisen.se på regskylthållare

DFFL
9 020 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
Brottsbalken kap. 17
"§15 Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.

Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år. Lag (1999:792)."

Kan det falla under detta eller går det att komma undan genom att säga att man vill tipsa om sidan? tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
19 oktober 2008
Jag vill ju tycka att d bara e lite reklam för hemsidan. borde vara ofarligt!!
Annars e d väl bara att ringa 11414 å fråga dom!!
Senast redigerat av dieselknackare (19 oktober 2008)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
19 oktober 2008
fick höra av en snut att de e lugnt

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
19 oktober 2008
Mortalis skrev:
fick höra av en snut att de e lugnt

Det säger inte så mkt, poliser har tyvärr ofta dålig koll på lagen. Eller så tyckte han personligen bara att det var en kul grej.
Be att få det skriftligt så ska du se att det blir ett annat svar eller inget svar alls.

SAAB-fantast
41 Inlägg
19 oktober 2008
Tror inte det ska vara några problem. En hemsideadress är inget annat än en hemsideadress. Men vill du verkligen tipsa om hemsidan eller försöka uppnå något annat mål?

<SAAB - Born From Jets>

KHRacing
19 oktober 2008
Har mkt svårt att tro - att man skulle kunna bli fälld för att UTGE SIG ATT VARA POLIS - om man har den texten på skylthållaren - den syns ju knappt ens :-)

DFFL
9 020 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
BornFromJets skrev:
Tror inte det ska vara några problem. En hemsideadress är inget annat än en hemsideadress. Men vill du verkligen tipsa om hemsidan eller försöka uppnå något annat mål?

Jag vill ju egentligen inget annat än se hur många som kör om mig ifall jag håller 90 på motorvägen. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
19 oktober 2008
är väll bara att köra om de

2slow

1 079 Inlägg
19 oktober 2008
FireTraXX skrev:
BornFromJets skrev:

Jag vill ju egentligen inget annat än se hur många som kör om mig ifall jag håller 90 på motorvägen. tongue

Håll 110 så är det nog inte många som vågar... tongue

VW-nörd?
4 332 Inlägg
19 oktober 2008
FireTraXX skrev:
BornFromJets skrev:

De kör om ändå yikes

2 594 Inlägg
19 oktober 2008
finns ju ett band som heter musik poliserna som kör omkring i en blå cheva van som ser exakt ut som en piketbuss dom har både polisen.se samt trekronor skölden eler va man säger har bytt ut kronorna mot noter men ser välldigt äkta ut inte många som vågar köra om dom

2 594 Inlägg
19 oktober 2008

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
19 oktober 2008
Hur många hinner läsa din skylthållare om du kör så sakta på motorvägen? Jag skulle bara susa förbi iaf...

/Mattias

DFFL
9 020 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
matteeee skrev:
Hur många hinner läsa din skylthållare om du kör så sakta på motorvägen? Jag skulle bara susa förbi iaf...

Vänsterfilen? tongue

Russel Crowe, Gladiator.

SAAB-fantast
41 Inlägg
19 oktober 2008
FireTraXX skrev:
BornFromJets skrev:

Finns ingen civil bil som det står ''www.polisen.se'' på skylthållaren, däremot har målade polisbilar ibland ''www.polisen.se'' som bakrutedekal. På reghållaren brukar det oftast stå ''ANA Trollhättan''.

<SAAB - Born From Jets>

DFFL
9 020 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
BornFromJets skrev:
FireTraXX skrev:
BornFromJets skrev:

Finns ingen civil bil som det står ''www.polisen.se'' på skylthållaren, däremot har målade polisbilar ibland ''www.polisen.se'' som bakrutedekal. På reghållaren brukar det oftast stå ''ANA Trollhättan''.

Och det vet medelsvensson?

Russel Crowe, Gladiator.

SAAB-fantast
41 Inlägg
19 oktober 2008
FireTraXX skrev:
BornFromJets skrev:
FireTraXX skrev:

Och det vet medelsvensson?

Borde veta i alla fall eftersom det är på reghållaren bilförsäljaren gör sin reklam och de köper knappast bilarna från deras egna ''webbshop''. Du kan ju testa med en bakrutedekal istället.

<SAAB - Born From Jets>

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
19 oktober 2008
varför ens ha något sådant på sin regplåtshållare? skoj? inte speciellt.

SAAB-fantast
41 Inlägg
19 oktober 2008
Har ''Norrlänning'' på min, inte många som kör om då inte! tongue

<SAAB - Born From Jets>

2 911 Inlägg
19 oktober 2008
FireTraXX skrev:
BornFromJets skrev:

Och där har du uppsåtet som gör att du faller under den lagparagraf du skrev längst upp.

Man kan inte dömas för föregivande om man inte har uppsåt i att förvilla, d.v.s. få andra att tro att du är auktoritär, iochmed att du vill se hur många som tror det, så är ju ditt uppsåt att förespegla en auktoritär person eller myndighet.

Sen kan du ha vilken förklaring du vill vid en rättslig process, fast där å andra sidan är det åklagaren som ska bevisa ditt uppsåt med texten på skylthållaren, vilket kan bli lite småjobbigt.
Men dom kan även döma på s.k. alternativitet, där dom bedömer dig som person och helt enkelt utesluter andra möjligheter än att ditt uppsåt var just att förvilla, även om dom inte kan bevisa det.
(förekommer dock sällan alternativitetdomar i lättare brott, mord, rån etc. är det vanligare)

Men nu snackar jag om värsta möjliga scenario, rent formellt tror jag det är alldeles lungt att ha den texten på skylthållaren smile

Sök