2140
Sök

Värsting volvomotor utan turbo

22 Inlägg
13 september 2009
#101
kolvas  skrev:
svårt att säga men en K-kam klarar inte av så mycket mer än 170hk oavsett resten i stort sett, det går säkert att få ut mera men det finns bättre kammar.

Marinvev är överkurs om man inte har en som ligger och skräpar.

Jag byggde ihop en B23 med 405-topp & GT6 kam extraktor & Weber 45:or, den lämnade 196hk i motorn men det blir törstigt när man gasar lite

Innan du ger dig på bygget så kolla över hur mycket pengar du tänkt lägga för det drar iväg fort när man väl börjat bygga
.

oj det var snabba svar smile

okeej  jag hade tänk mej 150-200hk

ekonomin ja säj 20-25 tusen de borde man få hyfsat bra grejer för.

(extraktor finns redan på min maskin)
så den e ju inte 100% orginal som ja skrev förut. Men det gav ju ingen direkt effekt på en i övrigt orginal motor.

mvh mr_pekka

Volvos Värde Varar

219 Inlägg
13 september 2009
#102
Tänk även över,hur du vill lägga vridmomentet.Hög eller lågt

Kostar att ligga på topp

4 001 Inlägg
13 september 2009
#103
Jag har lite grejor liggandes som ska säljas.
Em 531-topp med 46/38 ventiler & stora tryckare med en Unitec-kam
Ventilerna är splitternya, jag skulle haft toppen på min rallybil men köpte en annan istället.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

22 Inlägg
13 september 2009
#104
AnderL  skrev:
Tänk även över,hur du vill lägga vridmomentet.Hög eller lågt
.

hur menar du nu ?, eller ja det skall ju kunna gå att kasta runt den samt läga ett par fina spår i asfalten.

men vad påverkar vridmomentet ?

Kolvas, vad skall du ha för toppen?
Senast redigerat av mr_pekka (13 september 2009)

Volvos Värde Varar

MoffeGreven
13 september 2009
#105
kolvas skrev:
Jag har lite grejor liggandes som ska säljas.
Em 531-topp med 46/38 ventiler & stora tryckare med en Unitec-kam
Ventilerna är splitternya, jag skulle haft toppen på min rallybil men köpte en annan istället.

46/38 är original va? smile

219 Inlägg
13 september 2009
#106
Beror mycket på kammen,sj så har jag en i som man inte behöver varva så mycket med.Om du läser om  kammar.Så ser du att dom jobbar i olika register.Finns dom som börjar dra redan vid 1000varv och en del börjar först vid 3000varv.Och sedan så säger dom lärde,att extracktor 4-2-1 ger lägre bottenvrid.
lättat svänghjul ger en rapp motor,men sämre vrid.

Kostar att ligga på topp

2 656 Inlägg
13 september 2009
#107
Sporn skrev:
Tjäna! smile
(Jag är lite ny här och jag lyckades posta samma inlägg i fel forum,
så jag lägger upp den här med, och hoppas på att få upp kunnigt folks ögon)

Jag har planer på att bygga en sjujädrans trimmad volvo, utan turbo, och behöver
en motor att börja med.

Vilket motorblock är att föredra för att uppnå högsta effekt?
B23 eller B230 av nån modell?
Årsmodell av motorblocket kanske spelar roll?
Notera att det ska vara dugligt för att att borra upp till större cylindervolym.
Är vissa block mer/mindre känsliga för att borras upp?

2.5 liters motor var det jag hade tänkt mig att komma upp i.
Om det går, på något vis..

Någon förelsog också att man kunde använda sig av en marinvev och att den skulle ge 2.5L direkt, från original 2.3L.
Vad passar den veven på för block?

big_smile....

finns väl evo vev som ger 2.8 liter


22 Inlägg
13 september 2009
#108
AnderL  skrev:
Beror mycket på kammen,sj så har jag en i som man inte behöver varva så mycket med.Om du läser om  kammar.Så ser du att dom jobbar i olika register.Finns dom som börjar dra redan vid 1000varv och en del börjar först vid 3000varv.Och sedan så säger dom lärde,att extracktor 4-2-1 ger lägre bottenvrid.
lättat svänghjul ger en rapp motor,men sämre vrid.
.

okeej .jag har 4-2-1 extracktor tar man då en kam med lagom register så kan de nog räcka till.big_smile
är det överkurs med ett ställbart kam-drev?
mvh mr_pekka

många fina tips och svar tack alla som svarat smile
Senast redigerat av mr_pekka (13 september 2009)

Volvos Värde Varar

219 Inlägg
13 september 2009
#109
Gå in på dena sida http://www.kgtrimning.com/ .Där kan du läsa lite om olika kammar.Sedan måste du också tänka på toppen,större ventiler,portning.Så att det stämmer till den tänkta kammen.

Kostar att ligga på topp

22 Inlägg
13 september 2009
#110
Ja de blir lite å pilla med smile. det blir mitt första motorbygge så vi får se vad de blir av det. 150-200hk är väl det jag siktar på som sagt, med ett lagom gött vrid.big_smile

Volvos Värde Varar

driftsättare
169 Inlägg
13 september 2009
#111
AnderL skrev:
Beror mycket på kammen,sj så har jag en i som man inte behöver varva så mycket med.Om du läser om  kammar.Så ser du att dom jobbar i olika register.Finns dom som börjar dra redan vid 1000varv och en del börjar först vid 3000varv.Och sedan så säger dom lärde,att extracktor 4-2-1 ger lägre bottenvrid.
lättat svänghjul ger en rapp motor,men sämre vrid.

det är lite lögn eller en stor missuppfattning att lätta svänghjulet ger inte mindre vrid du kan ju inte få mindre vrid genom o lätta en grej som inte har med förbränningen o göra... lättat svänghjul gör bara att du måste vara med lite mer på gasen när du ska iväg från stopp då den roterande massan inte är lika stor längre...

min teori är att lätta svänhjul kan däremot skona växelådan dår det blir mindre hugg i lådan vid snabba växlingar...

men det är min teori

lätta mycket! ett utav det billigaste trimmet för o få en lite rappare motor


219 Inlägg
13 september 2009
#112
Nja sj så tror jag det är lagom att lätta runt 3-3,5kg.Om detta är lögn eller stor missuppfattning,ja det kan dom lärde prata om länge.

Kostar att ligga på topp

driftsättare
169 Inlägg
13 september 2009
#113
det räcker ju att det blir 3-4kg kvar =P volvos svänghjul verkar ju vara gjorda för stridsvagnar hehe


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 september 2009
#114
Sen är det såhär att sålänge man bromsar statiskt (låst på ett fast varvtal) så spelar det ingen roll om svänghjulet väger 1 eller 100kg. Du kommer att få exakt samma vridmoment och effekt ur maskinen!

Om man däremot bromsar dynamisk (svep) så kommer man att få både mer vrid och effekt då accelerationen av svänghjul (och alla andra rörliga delar) stjäl effekt.

Så ingen har fel i att säga att man får mer, samma eller mindre effekt med lättat svänghjul, beror helt på hur man mäter!

Något som är fakta är att med lättat svänghjul får du vara med aktiv med gas och koppling när man ska slira iväg för att inte få tjuvstopp. Som exempel så tvärdör ju inte motorn normalt om man snabbt släpper upp kopplingen halvvägs och trycker ner den, ett "kängruhopp" alltså. Den roterande massan har en tröghet som gör att motorn inte stannar.
Gör du det med ett lättat svänghjul stannar den lättare!
Samma sak om man ska kicka till kopplingen för att få hjulspinn/sladd så kommer det inte hända lika mycket med lättare svänghjul då det...

Däremot kan man faktiskt få en lite snabbare acceleration av bilen (och motorn) med lättare svänghjul då man inte ska accelerera lika mycket massa.

Vet inte om det var Torpis som skrev det och om jag kommer ihåg rätt. Men ett kilo viktminskning på drivlinan motsvarade 10kg i bilen vid acceleration!
Så 2.5 kilo på varje hjul och 5kg totalt på transmission och motor så motsvarar det 150kg i bilen!


4 001 Inlägg
13 september 2009
#115
MoffeGreven skrev:
kolvas skrev:
Jag har lite grejor liggandes som ska säljas.
Em 531-topp med 46/38 ventiler & stora tryckare med en Unitec-kam
Ventilerna är splitternya, jag skulle haft toppen på min rallybil men köpte en annan istället.

46/38 är original va? smile

Nej, 44/36 är original, det finns en del som håller på och stoppar i 48/40 eller t.o.m 50/40 men då krävs större motorvolymer (minst 2,5l) och det blir ofta sprickor i dom topparna.

Svänghjulet brukar jag ta ner till 5,5-6kg.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

driftsättare
169 Inlägg
14 september 2009
#116
kolvas skrev:
MoffeGreven skrev:
kolvas skrev:
Jag har lite grejor liggandes som ska säljas.
Em 531-topp med 46/38 ventiler & stora tryckare med en Unitec-kam
Ventilerna är splitternya, jag skulle haft toppen på min rallybil men köpte en annan istället.

46/38 är original va? smile

Nej, 44/36 är original, det finns en del som håller på och stoppar i 48/40 eller t.o.m 50/40 men då krävs större motorvolymer (minst 2,5l) och det blir ofta sprickor i dom topparna.

Svänghjulet brukar jag ta ner till 5,5-6kg.

blir det väldigt svårkört om man tar mer eller?

volvosarna väger ju endel mer... min golf som inte väger så mycket tog jag ner det från 7 till 3,5 och det funkar fint man får vara med med gasen men annars funkar det som vanligt


4 001 Inlägg
14 september 2009
#117
jooeell skrev:
kolvas skrev:
MoffeGreven skrev:

46/38 är original va? smile

Nej, 44/36 är original, det finns en del som håller på och stoppar i 48/40 eller t.o.m 50/40 men då krävs större motorvolymer (minst 2,5l) och det blir ofta sprickor i dom topparna.

Svänghjulet brukar jag ta ner till 5,5-6kg.

blir det väldigt svårkört om man tar mer eller?

volvosarna väger ju endel mer... min golf som inte väger så mycket tog jag ner det från 7 till 3,5 och det funkar fint man får vara med med gasen men annars funkar det som vanligt

Ifall man tar ner det mer så blir det mera känsligt för sprickor och det sista kilot gör inte så jättemycket, Volvos plana svänghjul väger 9,6kg original.
På körbarheten märks inte så mycket skillnad ifall man har 5,5 eller 4,5 kg

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 938 Inlägg
24 december 2011
#118
2 år senare, vad hände? tongue

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
24 december 2011
#119
Glesmark skrev:
2 år senare, vad hände? tongue

troligen insåg säkert trådskaparen att det är lättare att få effekt med turbo

förövrigt vet jag om en som hålls på och plockar ihop en 2.9Liters 16v rödblockare smile
en så borde gå duktigt

redan nu sitter det en 2.5liters spis på 230hk med förgasare och 8v topp

Kör fort så hinner inget hända...

1 938 Inlägg
24 december 2011
#120
Growe skrev:
Glesmark skrev:
2 år senare, vad hände? tongue

troligen insåg säkert trådskaparen att det är lättare att få effekt med turbo

förövrigt vet jag om en som hålls på och plockar ihop en 2.9Liters 16v rödblockare smile
en så borde gå duktigt

redan nu sitter det en 2.5liters spis på 230hk med förgasare och 8v topp

En garagegranne har också byggt maskin av ett rödblock, vet inte riktigt vad som är gjort men det är nog en hel del, han uppskattar 240 hk i den och kör också 8v topp. Sitter för övrigt i en gul manta som är rensad, körs tydligen en del på bana, ser han så sällan så ja har ingen direkt koll på vart och när dock. tongue


Sök