3555
Sök

Slutsteg som passar dessa basar?

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Söker ett slutsteg som passar dessa tre basar;

1st macAudio Mac Maximus Refernce 12"
Effekt 4000 Watt impuls, 1800 Watt max, 1000 Watt RMS

2st MDS Fanatic 12"
700WMAX, 350WRMS

Hittade ett slutsteg som skulle orka med alla dessa tre slutsteg, det var då ett monoblock.
Jag är ute efter att det ska orka driva allihop, helst med ett slutsteg xD
Billiga märken är också välkomna!

Vad är det för slutsteg jag behöver? Vad skulle jag kunna behöva för att kunna driva dessa 3 basar + det slutsteget ordentligt?

Skogsfan
649 Inlägg
20 oktober 2008
4ntr4x skrev:
Vad skulle jag kunna behöva för att kunna driva dessa 3 basar + det slutsteget ordentligt?

vad menar du nu? ska du driva ett slutsteg med ett slutsteg? smile

Nej men, om du skall ha ett billigt som kan driva på dem kanske ett sinus live sl1500 alternativt 3000 skulle kunna vara något? Ger väll bra krut för pengarna? dock med kompromiss på välljudet lite kanske.

Men olika basar? Kommer det bli bra det?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Designer.
1 260 Inlägg
20 oktober 2008
Vad är det för ohm på basarna? Tror du kan skippa MDS basarna, gör nog varken från eller till. Testa bygg om lådan och ha basarna mot ryggstödet. Funkade bäst i min 740 i alla fall smile

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Faniskogen skrev:
4ntr4x skrev:
Vad skulle jag kunna behöva för att kunna driva dessa 3 basar + det slutsteget ordentligt?

vad menar du nu? ska du driva ett slutsteg med ett slutsteg? smile

Nej men, om du skall ha ett billigt som kan driva på dem kanske ett sinus live sl1500 alternativt 3000 skulle kunna vara något? Ger väll bra krut för pengarna? dock med kompromiss på välljudet lite kanske.

Men olika basar? Kommer det bli bra det?

Det är nog bara jag som är snurrig =P Menar ju att kunna driva 3 basar med ett slutsteg naturligtvis!smile

Men kommer det räcka för att kunna driva dom tre basarna?
För vad jag vet ska man räkna ut hur många wrms man har och gå efter det, enligt min uträkning ska jag ju ha ett som är på 1700wrms, eller jag kanske har fel? xD

Har olika basar av en anledning, köpte MDS-basarna billigt, och fick tag på Mac-basen väldigt billigt smile

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
MIKK0 skrev:
Vad är det för ohm på basarna? Tror du kan skippa MDS basarna, gör nog varken från eller till. Testa bygg om lådan och ha basarna mot ryggstödet. Funkade bäst i min 740 i alla fall smile

Nu använder jag klipp och klistra från internet xD

Mac:
Impedans 2x2,5 Ω, Re 2x2,5 Ω

MDS:
Impedans: 4 ohm

Designer.
1 260 Inlägg
20 oktober 2008
4ntr4x skrev:
MIKK0 skrev:

Mac:

MDS:

Man ska väll helst inte blanda olika ohm? ;/ eller cyklar jag på djuptvatten?

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
MIKK0 skrev:
4ntr4x skrev:
MIKK0 skrev:

Mac:

MDS:

Man ska väll helst inte blanda olika ohm? ;/ eller cyklar jag på djuptvatten?

Det har jag faktiskt ingen aning om. Men om vi ser det såhär, vilken/vilka ska man välja ha kvar utifall man INTE får blanda? smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
20 oktober 2008
Blanda inte basar med olika watt, för om du maxar mds basarna kommer mac basen har mycket mer att ge, och ska du driva mac basen vettigt, så kommer du spela sönder (dista brutalt) mds basarna. Så skaffa typ ett sinus 1500 till macen, och ett till mds basarna, så klarar du dig! Annars, skit i mds basarna istället smile

Plus att om du blandar ohm så, så finns risken att det blir en hög bajs av allt
Senast redigerat av _DamnIt (20 oktober 2008)

Designer.
1 260 Inlägg
20 oktober 2008
Om vi förutsätter att alla basarna får plats under hatthyllan vända mot ryggstödet så skippa mds basarna, jag tycker inte den modellen låter speciellt rolig i alla fall. Det som är bra med MDS basarna är ju dock att man kan driva dom med ett gameboy wink

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Blanda inte basar med olika watt, för om du maxar mds basarna kommer mac basen har mycket mer att ge, och ska du driva mac basen vettigt, så kommer du spela sönder (dista brutalt) mds basarna. Så skaffa typ ett sinus 1500 till macen, och ett till mds basarna, så klarar du dig! Annars, skit i mds basarna istället smile

Hm, nu gav du mig lite att tänka på. Helst skulle jag ju vilja ha kvar mina MDS-basar, och isåfall köpa ett SL1500 till Macen. Men då betyder ju det att jag måste ha 2 "set" med lågnivåkablar. Då betyder det att jag måste köpa en ny huvudenhet med två set lågnivåutgångar, eller?
Senast redigerat av 4ntr4x (20 oktober 2008)

R1 driver!
5 128 Inlägg
20 oktober 2008
Hehe, det räcker nog ungefär faktiskt tongue Dock kör jag själv rent mds system och är faktiskt väldigt nöjd med det. Men om jag va du (ts) så skulle jag enbart köra på mac basen, och bygga en riktigt bra låda till den och skaffa mig ett sinus live 1500 eller 3000, och driva den fullt ut. Bättre det än att mixa en massa och driva 3 basar halv pissigt. Tror även du kommer bli mer nöjd då! Så sälj mds basarna istället smile

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Hehe, det räcker nog ungefär faktiskt tongue Dock kör jag själv rent mds system och är faktiskt väldigt nöjd med det. Men om jag va du (ts) så skulle jag enbart köra på mac basen, och bygga en riktigt bra låda till den och skaffa mig ett sinus live 1500 eller 3000, och driva den fullt ut. Bättre det än att mixa en massa och driva 3 basar halv pissigt. Tror även du kommer bli mer nöjd då! Så sälj mds basarna istället smile

Okej, då vet jag smile Tack allihopa för tipsen!  Någon som vill köpa MDS basar? lol

R1 driver!
5 128 Inlägg
20 oktober 2008
4ntr4x skrev:
_DamnIt skrev:

Hm, nu gav du mig lite att tänka på. Helst skulle jag ju vilja ha kvar mina MDS-basar, och isåfall köpa ett SL1500 till Macen. Men då betyder ju det att jag måste ha 2 "set" med lågnivåkablar. Då betyder det att jag måste köpa en ny huvudenhet med två set lågnivåutgångar, eller?

Du behöver 2 sl steg ja, men du behöver ingen nu h.u. För om sinus är ett vettigt steg (vilket jag är 99% säker på) så finns där en line out med, och då skaffar du bara 1m lågnivå till och kopplar in det smile Dock så behöver du ju ett kaberslitsblock både till plus och minus för att få strömmen

R1 driver!
5 128 Inlägg
20 oktober 2008
4ntr4x skrev:
_DamnIt skrev:

Okej, då vet jag smile Tack allihopa för tipsen!  Någon som vill köpa MDS basar? lol

Hehe, hoppas du får ihop allt igen smile Och bara skicka pm eller så om det är något annat du behöver hjälp med smile Kan inte allt, men börjar få på mig en del erfarenhet smile

Designer.
1 260 Inlägg
20 oktober 2008
_DamnIt skrev:

Men du kör inte dom basarna han menar? Dom med blåkon, det är inte nått av mds bättre saker. Har själv ett par MDS x-max jag köpte på rea hos ljudbutiken, hade dom gått lite djupare hade jag varit hel nöjd, så har inget emot mds. Men just dom basarna låter enligt mig inte så roligt.

Köp ett soundmagus steg, billigare än sinus och ska vara ungefär samma lika. Finns på komplett.se.

R1 driver!
5 128 Inlägg
20 oktober 2008
Jag kör verkligen inte dom blåkonade! Har en gammal serie av mds fanatic power basarna, dom heter G25, 10mm gummiupphängning, och en jävla djupbas för att vara 10"are wink Har 2st, och det räcker för att precis hela min bil ska stå och vibbrera (dock till att tänka på att min är en halvkombi) och så det gör ont i trumhinnorna!

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Såg att det var någon som skrev att jag inte behövde ny huvudenhet om jag köpte Sinus Live SL-1500 för den hade så finns där en line out som kunde på något sätt skicka över så att det andra slutsteget jag har också fungerar, så man slipper massor med kablar och slipper köpa ny huvudenhet.
Fungerar då samma grej på detta slutsteg
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331578

Om det är någon som förstår vad jag menar xD
Senast redigerat av 4ntr4x (21 oktober 2008)

R1 driver!
5 128 Inlägg
21 oktober 2008
4ntr4x skrev:
Såg att det var någon som skrev att jag inte behövde ny huvudenhet om jag köpte Sinus Live SL-1500 för den hade så finns där en line out som kunde på något sätt skicka över så att det andra slutsteget jag har också fungerar, så man slipper massor med kablar och slipper köpa ny huvudenhet.

Bara du tittar på priset så ska du nog inte räkna för mycket med att det levererar några 1500w sad För jag köpte ett för 1100kr en gång, och när man pressade ner det i 2 ohm så kunde jag få upp det i 180w (enligt tillverkarna), så tror nog det är bättre att slänga till den tusenlappen eller vad det blir för ett sinus live istället! Du kommer nog inte ångra dig.

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
_DamnIt skrev:
4ntr4x skrev:

Bara du tittar på priset så ska du nog inte räkna för mycket med att det levererar några 1500w sad För jag köpte ett för 1100kr en gång, och när man pressade ner det i 2 ohm så kunde jag få upp det i 180w (enligt tillverkarna), så tror nog det är bättre att slänga till den tusenlappen eller vad det blir för ett sinus live istället! Du kommer nog inte ångra dig.

Okej, då vet jag exakt vad jag ska köpa för att få bra effekt! Tack så jättemycket för hjälpen! smile

264 Inlägg
21 oktober 2008
4ntr4x skrev:
_DamnIt skrev:
4ntr4x skrev:

Okej, då vet jag exakt vad jag ska köpa för att få bra effekt! Tack så jättemycket för hjälpen! smile

Hmm, ja sound magus stegen värkar vara för bra för att vara sant alldeles för billigt, kalla anka watt skulle jag tro!!
Senast redigerat av Kenko (21 oktober 2008)

Sök