Varför skall man köra på mineral olja? Aldrig, minst del syntet. Jag skulle nog säga 10w40 med till dig. 5w30 känns för tunn.
Mindre märke? Kör på Mobil eller Castrol
Handlar inte om att oljan e för tunn i detta läget utan vad biltillverkaren rekomerderar till sin motor . Det finns nya bilar som ska ha 0W-20 e den ochså för tunn då eller . När motorns spec är gjord sån att tjockare olja inte " Får plats " när den är kall ska man köra på det som ska va inte va man tycker själv . Är en väldigt stor skillnad på volvos motorer när det gäller aluminium motorn och gjutgärnsmotorn just när det gäller tillverknings toleranser . Aluminiummotorn har mycket svävare toleranser och ska därför ha en tunnare olja .
Ja just de ja .. där ja bor gör vi ju alla volvos motorer ja
Valvoline MaxLife 10W40 är den klart bästa olja du kan köpa till den bilen. Du skall ABSOLUT inte ha en alltför tunn olja (lättlöpsolja typ 0W30), framförallt när bilen gått såpass många mil, oavsett toleranser. Köp alltid premiumolja (Castrol, Mobil, Valvoline, QS), det lönar sig.
Anser iaf Olja från Valvoline är det bästa valet. Jag brukar rekommendera VALVOLINE SYNPOWER, men även MAxlife är ett bra val. Inget fel på andra märkes oljor, men att Valvoline ger mer för pengarna.
vill man gå för mindre pengar så fungerar Biltema ( INTE mineral!) Inget större fel på deras olja, men jag anser att dessa inte håller för hela bytesintervallet. Om en bil har service intervall: På 500 mil, byte vid 300. 1000 mil, byte vid 700 2000mil byte helst inom 1500.
Eftesom det är 850 så ligger serviceintervallet på 1500mil. ca 2ggr / år för dem flesta. Valvoline klarar 1500mil utan problem och du har ngr 100mil som buffert
Senast redigerat av Andreas_ace (14 november 2008)
API SJ/CF ACEA A3/B3 har 139Kr mineral oljan, och det har castrol och valvoline också. Alltså ska biltema oljan ha gått igenom kvalitets kraven som krävs för att ha betäckningarna.
Så en dålig olja är den inte iaf. Men jag är själv lite anti-biltema, så jag skulle nog har valt en dyrare olja om jag kör en "dyr" bil
Senast redigerat av supersupra87 (15 november 2008)
"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
API SJ/CF ACEA A3/B3 har 139Kr mineral oljan, och det har castrol och valvoline också. Alltså ska biltema oljan ha gått igenom kvalitets kraven som krävs för att ha betäckningarna.
Valvoline´s oljor ligger på API SM. Tänk på vad texten säger: (Biltema)Möter standard SG/SJ/SL och ( ex Valvoline) godkänd standard SM.
Har absolut inget emot biltema, då jag ibland brukar rekommendera den. Men det gäller att tyda texterna noga.
Senast redigerat av Andreas_ace (15 november 2008)