2939
Sök

Detta gäller vid eftermonterat xenon, plus vad säger polisen?

Yellow bug!
1 640 Inlägg
8 februari 2009
#21
Kul att många som skriver "mött massa poliser, dom har inte brytt sig" . Jo men kör du en nyare bil så KAN det likagärna sitta där original, och dom vill nog inte stanna varenda bil med originalmonterat xenon, då faktiskt fler och fler väljer till det idag. Men kommer man i vi säger en Mazda 323 från 80talet med 8000k xenon, tror jag chansen är större att man blir stoppad tongue Ska själv xenonkonvertera, vafan, är ju bara att rycka ballasterna o lamporna o sätta i original-lampor o på med kontakterna när man ska bessa.. Sen får man väl ta 800:- OM de nu skulle klaga på en flygande bes tongue

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

1 772 Inlägg
8 februari 2009
#22
Lånar tråden

Är det någon som vet om H4 xenon lamporna som bl.a biltema och micro säljer för 119 :- är lagliga?

Det bör dom väl vara då dom lyser helt åt helvete, ingen större skillnad direkt..
Senast redigerat av NordstromJ (8 februari 2009)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

987 Inlägg
8 februari 2009
#23
Står de att dom är E-märka bör dom väl vara det..?

i like it load

8 156 Inlägg
8 februari 2009
#24
pippaaN skrev:
Får man ha 50/55watt xenon i halvljuset?

Om kitet är e-märkt, om du inte gjort några ingrepp i halvljuslyktan, om du har högtrycksspolning av lyktan och snabb automatiskt nivåreglering med sensorer på båda axlarna, så är det lagligt. Men du måste göra en reg. besiktning också.

Dessutom kanske det är olämpligt med annat än 35W xenon där?
Lite för bländande med 55W, även om ljusbilden är perfekt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

14 Inlägg
17 maj 2010
#25
Tar nu upp denna tråd igen. En kompis till mig sade en gång till mig efter att jag hade xenonkonverterat att han hade hört att det var lagligt på lb-reg eftersom att det skulle vara någon slags "arbetsbelysning". Kan detta stämma?

RM-operatör
667 Inlägg
17 maj 2010
#26
Om jag inte är helt ute och cyklar, så nej. Det ska vara i andra separata strålkastare för just arbetsbelysning.


14 Inlägg
18 maj 2010
#27
Okej okej smile

54 Inlägg
15 november 2010
#28
Phaetoon skrev:
Just reglerna kring xenonkonvertering är något som alltid är tapeten. Intressant är att när föreskrifterna kring xenonkonvertering togs, så beslutade man att även helfordonsgodkända bilar får konverteras.
Normalt så får man ju inte ändra något på dessa bilar.
Man ansåg väl att fördelarna (mer ljus, mindre värmeutveckling) ger stora fördelar.

Iaf. Xenon i halvljus ska vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset, dvs det räcker inte med nivåreglering i kupén, utan man ska även ha sensorer på (helst) båda axlarna på bilen.
När det gäller strålkastarrengöringen så är det högtrycksspolning som gäller. Torkare + spolare räcker inte. (Delvis pga att is riskerar att frysa fast då xenon inte kommer upp i samma temperatur som halogen)

Nu är det inte många som vet vad som står skrivet i ECE-reglementen eller i EG-direktiven.
Dessutom tar det veckor att söka reda på all information.

Satt och läste och funderade. Min bmw har ju automatisk nivåreg tror jag då iaf för den justerar lysena varje gång jag slår igång bilen. Tror även det är högtrycksspolning.

I dagsläget sitter halogen i lyktorna.


Får jag montera xenon i halvljuset och rega den?

Måste jag inte byta lykta till en lykta med xenon orginal?

Fort fortare fortast....


Sök