2952
Sök

Tips på att fästa baslådan i bagageutrymmet utan att skruva fast den?

5 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
#1
Tja,

Jag har en rockford baslåda längst in i bagageutrymmet. Problemet är att den rör sig fram och tillbaka ganska mycket om jag kör på hårt med bilen (Tar kurvor och så). Jag vill helst undivka att skruva fast den i bagagegolvet. Någon som har något tips på att kunna få baslådan att vara på sin plats utan att använda skruvar?

Eller det kanske inte finns något annat sätt att få den på plats än med hjälp av skruvar? Isf vilket är det snyggaste sättet utan att allt syns o så.

All hjälp uppskattas. Tack!


44 Inlägg
25 oktober 2008
#3
konnrads kalasklister big_smile


Finlirare
478 Inlägg
25 oktober 2008
#4
Kardborreband har jag hört. Men det verkar ju inte det säkraste kanske.
Sätt dit en jävla massa då kanske det blir stabilt


Kokar ris
923 Inlägg
25 oktober 2008
#5

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

137 Inlägg
25 oktober 2008
#6
kardborre funkar bra om lådan inte är jättetung.
men man kan få sätta några stycken för att lådan skall sitta på plats.

Det finns inget som heter FÖR mycket bas......

Amega!
245 Inlägg
25 oktober 2008
#7
Jag använder mig utav 3M Dual Lock som används för att sätta fast inredning i SJ:s tåg. Har aldrig varit med om att ett kardborreband sitter så hårt.
Ytan du limmar fast kardborret eller skruvar fast att i lossnar innan själva kardborren går isär, hehe. Nej men helt ärligt, det sitter riktigt bra. Jag kunde sätta min 5kg låda på väggen med 2 remsor kardborre på 20cm stycket.

http://www.itapestore.com/productimages … _nosum.jpg
Senast redigerat av AndreasXPS (25 oktober 2008)

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

5 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
#8
Nice, tack för tipsen, ska prova och se om det funkar bra smile


6 851 Inlägg
25 oktober 2008
#9
Alltså en lite fråga: Ni som säger typ kardborreband, hur tänker ni ang. säkerhet då?
Själv så föredra jag att dra in skruvar i lådan, detta för att det ska vara säkert och att man ska slippa få en låda i nacken på något sätt.
Senast redigerat av TT-Avant (25 oktober 2008)


2 665 Inlägg
25 oktober 2008
#10
När du smäller, väger baslådan 40ggr sin egenvikt pga av rörelse energin.
En lite lätt låda på 15kg väger då 600kr på väg framåt.
En tung låda som väger 60kg väger då 2,4ton på väg framåt, då går troligen baksätet sönder och lådan försätter framåt med din stol & rygg som mål att krossa.

Glöm kardborreband. Då är ni otroligt osmarta.

Plattjärn och rejäla skruvar minst m8 gärna grövre.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

6 851 Inlägg
25 oktober 2008
#11
Rickard-v skrev:
När du smäller, väger baslådan 40ggr sin egenvikt pga av rörelse energin.
En lite lätt låda på 15kg väger då 600kr på väg framåt.
En tung låda som väger 60kg väger då 2,4ton på väg framåt, då går troligen baksätet sönder och lådan försätter framåt med din stol & rygg som mål att krossa.

Glöm kardborreband. Då är ni otroligt osmarta.

Plattjärn och rejäla skruvar minst m8 gärna grövre.

Ja det va exakt min tanke oxå, en låda väger ganska mycke mera vid en krock eller om man har otur att rulla..
Men jag kan hålla med om att det kan bli fula märken om man dra in skruvar i inredning eller plåten, men om man jämför detta med att få en baslåda i ryggen, ja då är det inget snack om saken..bullta fast skiten i bilen och va SMART vid montering av baslåda.

PS: Rickard-v: Du har glömt ange vid vilken hastighet du har räknat då detta spelar stor roll.
Senast redigerat av TT-Avant (25 oktober 2008)


2 665 Inlägg
25 oktober 2008
#12
aj fan jag slant visst lite på knapparna. Men ni förstår vad jag menar.

Det stämmer att hastigheten har stor betydelse.
40ggr var nog 50 eller 70km/h. Var på kurs i september hos http://www.trafikcenter.se

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Amega!
245 Inlägg
3 november 2008
#13
Men nu är det som så att jag har en sedan(volvo 940) där jag själv anser att det inte är någon större risk att baslådan flyger ut genom skidluckan på 20x20cm.
Ni som har sedan, så funkar kardborre typ (3m Dual lock). Och till er som har kombi eller coupe skruva fast, det hade jag gjort om jag själv kört något av de sist nämda.

/Andreas

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

329 Inlägg
3 november 2008
#14
AndreasXPS skrev:
Men nu är det som så att jag har en sedan(volvo 940) där jag själv anser att det inte är någon större risk att baslådan flyger ut genom skidluckan på 20x20cm.
Ni som har sedan, så funkar kardborre typ (3m Dual lock). Och till er som har kombi eller coupe skruva fast, det hade jag gjort om jag själv kört något av de sist nämda.

/Andreas

men har du otur så losnar ju hela bak stycket vid dom vikterna som blir... och som det stod vad det inte räknat vis då hög hastighet så du kan ju tänka dig vad vikten skulle bli på den om du körde 140-150 km...

annas fungerar fogskumm fint då blir det ju inta massa skruv hål big_smilebig_smile bara att fylla runt lådan..big_smilebig_smile

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

Amega!
245 Inlägg
3 november 2008
#15
Herr Nilsson skrev:
men har du otur så losnar ju hela bak stycket vid dom vikterna som blir... och som det stod vad det inte räknat vis då hög hastighet så du kan ju tänka dig vad vikten skulle bli på den om du körde 140-150 km...

annas fungerar fogskumm fint då blir det ju inta massa skruv hål big_smilebig_smile bara att fylla runt lådan..big_smilebig_smile

Det har du rätt i, men kolliderar man i 140-150km/h antagligen frontalkrock eller liknande, ett snabbt stop helt enkelt så är nog inte tanken på baslådan i bagaget problemet då du redan lär vara hos Sankte Pär i himmelen.

Den baslådan du hade är förmodligen inte mer än lite träflisor utspillda med hjärnsubstans, men jag förstår vad ni menar. Har själv varit med om krock mot stenmur och konsikvenserna av det blev att ena bakstolen lossnade av smällen och flög med full kraft in i passagerarstolen.
Jag är oerhört glad idag att jag satte mig i det vänstra baksätet, annars hade jag nog inte stått på mina ben idag.

Sen kan man diskutera om krocken gav smärre skador i hjärnkontoret men det kan ni kanske lista ut efter detta inlägg, hehe smile

/Andreas

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

243 Inlägg
3 november 2008
#16
Bra man läste denna tråden, gick halkbanan nyligen (där man verkligen blev skrämd av vikter och så) och man vaknar lite såg en bil som hade en drickback och man kan säga han var lite sne i ryggen. Då har jag 2 st backar

tackar.


5 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#17
Fan 3M Dual Lock kostar en del!!


Skåne Crazy Crew
701 Inlägg
15 november 2008
#18
Hade en vän som fäste sin baslåda med spännband tongue dock om man gör riktiga fästen i lådan och använder de platser i bagaget som funkar att dra dom igenom kan det ju gå om man ser till att säkra den ordentligt!


1 893 Inlägg
15 november 2008
#19
Det viktiga är ju att lådan sitter stabilt, skruvad eller med spänband i fästen som sitter ordentligt.
Kommer den i rörelse vid en krock blir det 40x vikten m.m.
Ett lätt exempel:
När snickaren skall driva i en spik, "trycker" han in den? (Lägger hammaren försiktigt emot skallen, sedan lägger vikt bakom och trycker dit den?)

ELLER???
Klappar han på med en meters sats med hammaren?

Vilket sätt får han mest resultat med tror ni..?

Samma med allt löst i bilen, baslåda eller annat.!
Sitter det löst vid en krock och kommer i rörelse, kommer det ställa till med mycket mera än om det satt fast.

Om man har en Volvo 944 som trådskaparen, då hade jag inte tvekat en sekund.
Tag loss ryggstödet, skruva dit ett par beslag för last förankring på sidorna mot hjulhusen.
Tebax med ryggstödet, spänn fast lådan.!
Spänband, medger lätt åtkomst om man vill ta bort, eller behöver komma åt kontakter m.m.
Eller vill flytta på lådan så man kan lasta brädor, skidor eller nått igenom luckan.
Alternativ snyggare är helt enkelt att skruva fast lådan innifrån kupén. Men då blir det krångligare om man behöver lossa den.

Karborre att fästa lådan i bilen är helt förkastligt.!
Även en lite smäll kommer lossa lådan, den kommer i rörelse.
En lite lekslad som går över styr och man sabbar en fälg mot en sten. Kostar en ny fälg. Har man lådan fast med kardborre och den lossar, så lär lådan gå sönder också, eventuelt slår den en buckla i hjulhuset eller nått också.

Det man inte har i huvet, får man ha i plånboken ! wink


EDIT:
cenoxide skrev:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=79441 jo precis det funkar faktiskt

Bara skit!!!
Sorry,

Jag köpte den smala i somras och fäste en liten ruta på inst-panelen så jag kunde fästa min Active-GPS enhet där. Tog två veckor, så började den vrida sig. Efter en månad snurrade enheten 90 grader på en halvtimma. Klistret höll inte bra. Efter sex veckor tog jag bort den och hade en ful klibbig hög mitt på panelen som jag fick kämpa med att få bort.
Senast redigerat av Kristian_V (15 november 2008)


96 Inlägg
15 november 2008
#20
lägg en playwood skiva eller en spån skiva under mattan och skruva i den kan du kanske gör.



Sök