Jo de känns rätt ologiskt att en liten stig skall ha företräde mot en stor tvåfilig väg med trottoar o allt
Ja, det går emot all logik och princip. Har kört bil i Göteborg 2ggr men tycker det funkar rätt bra, förutom att det är som en stor jäkla labyrint, men Malmö är värre, där har jag varit 2ggr med.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
I min stad är det väldigt få som kan huvudregeln, de flesta agerar som att det vore väjningsplikt och står bara och glor på varandra. Men en kompis som bor centralt med högerregels-korsningar bland höghusen där det är noll sikt tills du kommer fram till korsningen, han tipsade mig om en smart sak. Inför korsningen blinkar han med helljusen, då tror andra att det är något utryckningsfordon som kommer och stannar därför. Då har man fri väg Funkar skitbra, visst man håller ju koll på så att de andra bilarna står still. Men sällan man behöver stanna
Nja inget jag skulle gjort, kan bli grova böter om polisen ser dig, bättre och följa reglen som den ska vara bara sväng ut och se glad ut
msjuan skrev:
I min stad är det väldigt få som kan huvudregeln, de flesta agerar som att det vore väjningsplikt och står bara och glor på varandra. Men en kompis som bor centralt med högerregels-korsningar bland höghusen där det är noll sikt tills du kommer fram till korsningen, han tipsade mig om en smart sak. Inför korsningen blinkar han med helljusen, då tror andra att det är något utryckningsfordon som kommer och stannar därför. Då har man fri väg Funkar skitbra, visst man håller ju koll på så att de andra bilarna står still. Men sällan man behöver stanna
Men däremot kan jag tycka en sak som är lite dåligt, om man svänger in på en ny väg så tycker jag att denna skylten borde finnas med http://www.vv.se/templates/Roadsign____20409.aspx Om högerreglan ska gälla efter skylt.
Men på vissa vägar finns det ingen sådan skylt som säger att högerreglen har börjat gälla. Utan oskyltat
Det gör många fel på.. en förklarande skylt borde vara enklare
Men däremot kan jag tycka en sak som är lite dåligt, om man svänger in på en ny väg så tycker jag att denna skylten borde finnas med http://www.vv.se/templates/Roadsign____20409.aspx Om högerreglan ska gälla efter skylt.
Men på vissa vägar finns det ingen sådan skylt som säger att högerreglen har börjat gälla. Utan oskyltat
Det gör många fel på.. en förklarande skylt borde vara enklare
Högerregeln till 100%! när någon osäker själ inte kan stannar jag och väntar till den stackarn åker,det är ju så svårt. NOT! sen när jag har förkörsrätt så brukar jag kasta ut mina fordon framför folk ibland som är osäkra (dock med säkerhetsmarginal), då får jag fingret ganska ofta men det är ju bara kul!
Jag e int bitter
Senast redigerat av Freddeponken (27 oktober 2008)
värst är de i göteborg.. inte en jävel som följer regeln där.. och så stannar man för att släppa förbi nån och idioten bakom börjar tuta.. .. stannar ett par sekunder extra när dem gör så för att jävlas! man ska följa denna regel tycker jag, livsfarligt när ingen följer den faktiskt!
mest är det folk mellan 25-60 år.. samt tjejer som inte kan denna regel, fruktansvärt dåligt! min bilskole-lärare var jävligt tydlig med höger-regeln iallafall så den följer jag alltid!
brukar glömma av mig på vissa ställen.. men har de klart i bakhuvudet.. sen orkar jag inte sitta och köra i 30 för att kika bakom varenda jävla buskjävel på en lång sträcka med små grusvägar som ansluter.. men visst, har man koll osv så stannar man självklart.. fast vissa idioter fattar ju inte att de har företräde så kan sluta med att de sitter å viftar åt en...
Åker man på nya ställen så får man hålla sig till högerregeln.
Annars så brukar det alltid bli att folk stannar då jag alltid kommer i hög fart in i korsningar vilket jag bara fortsätter för att undvika missförstånd. Har den andre bilen företräde och saktar in inför en korsning så gör denne fel fick jag lära mig när körkortet togs.
Sen i övrigt, på parkeringar, mackar och andra situationer så tillämpar man "störst går först" dvs kommer det en riktigt fet kärra så flyttar man sig och kommer det nån sketen 740 så ska han stå still och skämmas att han tänkte tanken på att åka före. Händer det att någon inte följer det så blir det tuta och finger
Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
När jag ej är på humör då svänger jag bara ut och ler smäller det så får det smälla.! Och accepterar dom inte det och börjar tuta och skrika, då tvingar jag dom till att stanna och förklara deras fel, och läser upp havla körkortsboken hur det ska vara.!
Allt handlar om att följa skyltanvisningen, gör man det så blir det oftast inte fel heller.
Men problemet med svenska förare är att väldigt många håller på och pillar sig i näsan,stereon, och leker med barnen där bak eller stannar upp och läser en kaffe-annons. Många gör allt det dom inte ska göra.!
Högerregeln är svår i praktiken, lr oftast är den lätt att följa men svår att veta. Finns massor med korsningar i vår stad där jag åker dagligen där högerregeln ersats av "störst väg åker först" regeln.
Men det är de flesta med på, och givetvis tar man de aldrig förgivet, men man kör så.
Här följer nästan ingen högerregeln. Jag är dock duktig på det. Sedan finns det de som är tvärt om och förväntar sig att alla följer högerregeln, och bränner rätt ut i gatan utan att titta sig för, istället.
Jag blir skapligt irriterad på alla jävla pensionärer (jo, här är det i synnerhet pensionärer) som inte verkar förstå att det ens finns en högerregel och som bara bränner förbi. Tanken att köra ut i gatan bara för att jag vet att högerregeln gäller, har slagit mig. Men jag vill inte sjunka så lågt...