2561
Sök

Tips om klarlack (2 komponent)

3 235 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej igen!

Nu är jag i slutfasen på lackeringen, och har stött på ett problem:
klarlacken rinner på vissa ställen:..sad
Jag kör med tvåkomponents, och den härdar på ca två timmar vid rumstemperatur.
Jag har testat spraya mindre, men då blir ytan "apelsinhudaktig", och lägger man på lite mera, då rinner det.

Nu till frågorna:

1) Klarlacken ska blandas : två tredjedelar klarlack, och en tredjedel härdare. Om man har i lite mer härnare, kommer det att härda fortare?

2) Fäster klarlacken bättre på om man mattar ner bilen först, eller spelar det ingen roll?

3)Nu lackade jag med en 2.2 mm spruta. Kan man klarlacka med t ex en 1.4 mm, eller kanske 1.7 mm för att få bättre resultat?

4) Är det möjligt att våtslipa (slipa ner där det har runnit), och sedan polera upp glansen igen?


Lacken och sprutorna är köpta på mekonomen.

Alla tips är välkomna!


Billackerare
365 Inlägg
27 oktober 2008
#2
asså till o börja med, pröva med o blanda den 2:1 istället, då blir den "tjockare"..o ingen förtunning i vill säjja! lägger du i mer härdare så blir den "blaskigare" o de e större risk för rinn så de e inte o rekomendera!..däremot kan du köpa "accelerator" som skyndar på härdningen men de minskar inte risken för rinn, utan tvärt om de blir större risk...häll i ca 5% acc..inte mer..

du ska helst matta ner bilen om du ska lägga klarlack på klarlack, de tycker jag alltid känns bäst smile

2.2mm spruta till klarlack känns väldigt OVERKILL tycker jag, då jag själv använder 1.6 eller 1.8 jag blev lite osäker om ja ska va ärlig..men ja vet att den är inte större än 2..så de kan oxå påverka att du får rinn då din spruta får på galet me matrial..

de är möjligt o våtslipa ner rinningar, MEN du ska alltid först ta topparna med ett rakblad så du får en jämn o slät yta innan du går på med våtslip, tar du våtslip direkt så kommer du bara o slipa runt om rinningen o till slut har du gått igenom klarlacken o då står du där o säjjer ett eller flera svärord o så får du göra om de istället, så ta ett rakblad skär försiktigt på en VÄL härdad rinning ! sen slipar du bort reporna från bladet med våtslip P1500 o sen P2000 o sen polera med rubbing osv...

hoppas de blir till nån hjälp smile
Senast redigerat av Crazygreek (27 oktober 2008)

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se

64 Inlägg
27 oktober 2008
#3
2,2 mm i munstycket brukar ja bara ha till sprutspackel . kör med 1,4 mm till färg/klarlack , så byt du till ett mindre

3 235 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
#4
Crazygreek skrev:
asså till o börja med, pröva med o blanda den 2:1 istället, då blir den "tjockare"..o ingen förtunning i vill säjja! lägger du i mer härdare så blir den "blaskigare" o de e större risk för rinn så de e inte o rekomendera!..däremot kan du köpa "accelerator" som skyndar på härdningen men de minskar inte risken för rinn, utan tvärt om de blir större risk...häll i ca 5% acc..inte mer..

du ska helst matta ner bilen om du ska lägga klarlack på klarlack, de tycker jag alltid känns bäst smile

2.2mm spruta till klarlack känns väldigt OVERKILL tycker jag, då jag själv använder 1.6 eller 1.8 jag blev lite osäker om ja ska va ärlig..men ja vet att den är inte större än 2..så de kan oxå påverka att du får rinn då din spruta får på galet me matrial..

de är möjligt o våtslipa ner rinningar, MEN du ska alltid först ta topparna med ett rakblad så du får en jämn o slät yta innan du går på med våtslip, tar du våtslip direkt så kommer du bara o slipa runt om rinningen o till slut har du gått igenom klarlacken o då står du där o säjjer ett eller flera svärord o så får du göra om de istället, så ta ett rakblad skär försiktigt på en VÄL härdad rinning ! sen slipar du bort reporna från bladet med våtslip P1500 o sen P2000 o sen polera med rubbing osv...

hoppas de blir till nån hjälp smile

Tack för snabbt svar!

Misstänkte faktiskt att 2.2 mm var lite för mycket. Ska gå över till 1.4mm.

Har nu slipat ner alla avrinningar, och mattat ner hela bilen.
Ska gå igenom allt en sista gång innan lackering imorgon för att vara på den säkra sidan.

Kan man påskynda härdningen genom skruva upp värmen i boxen lite granna?
Eller kanske värma upp lacken innan man sprayar på?
Har hört att då torkar den mycket fortare, och det  kan nog förhidra att det hinner rinna.


Billackerare
365 Inlägg
27 oktober 2008
#6
mer värme = snabbare härdning givetvis!..MEN även där kan de skita säjj om man skyndar på härdning med accelerator till exempel, lägger du på för mycket matrial på ett eller flera ställen så kan du få kokblåsor för då hinner de inte härda som de ska o då bildas luftblåsor så färgen andas..o då får du "hål" i lacken..inte fint !! gör som man ska utan o påskynda nåt istället e mitt tips..

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se


Sök