3617
Sök

Nascar eller f1

1 200 Inlägg
28 oktober 2008
#21
FireTraXX skrev:
JapMax skrev:
FireTraXX skrev:
Nascar är töntigt.
Men när man ser hur de ser ut som gillar Nascar så förstår man varför de blir fascinerade av något som går runt runt runt runt.
http://dnatureofdtrain.fuzzyworld3.com/ … a-back.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2332/173 … 45ede6.jpg

Som får kära speedway då?
Korkade polacker som justerar hydraliska kopplingar och kör runt i en grusring 4 varv.
Och det verkligen ääälskar ju svenskar, då ser jag hällre testosteronstinna jänkare åka runt i 350km/h.

Speedway är också en motorsport för förståndshandikappade.

Speedway är precis som trav, fast det låter illa...

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
29 oktober 2008
#22
Ang detta ämne. Min märkeschef vart på NASCAR i våras och fick möjligheten och stå 5 m ifrån banan, samt att provåka bliarna. Han sa att det vart det sjukaset han varit med om, då fick han bara åka i ca 240km/h. Dock att tillägga är ju att där är 4 st växlar på en NASCAR vanlig manuell stick och jag inte minns helt fel. Ganska stor skillnad på en F1.

Nascar är lite mer jämnt än F1 med.
Själv tycker jag båda sporterna är tråkiga att titta på.

Gillar jämnförelsen med folkrace och DTM. Jämnför man skillnaderna i pengar så får man mycket mer bil för pengarna om man köper en festivalfolkracebil.
Kan man få en sug motor bil med 220-240hk för 6500. smile

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

67 Inlägg
29 oktober 2008
#23
F1 är coooolt, bättre än nascar på många sätt, f1 svaga länk är väll acclerationen upp till 60-70km men efter det så drar f1 bilen ifrån väldigt mycket.! och inbromsningarna ska vi inte tala om, ojoj suverränt.!

Mästare
2 947 Inlägg
29 oktober 2008
#24
Nej, det fräcka med NASCAR är att dem kör med Förgasare cool big_smile

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

12 086 Inlägg
29 oktober 2008
#25
KimVsWorld skrev:
Nej, det fräcka med NASCAR är att dem kör med Förgasare cool big_smile

Ehh gör dom? tongue
Låter ju skit men iofs kör dom ju efter massa gamla lustiga regler. Manuella domkrafer, 5 bultade hjul och självrinnande soppa för att bara nämna några smile

4 506 Inlägg
29 oktober 2008
#26
The Engine
The engine in the NASCAR race car is probably the most crucial component. It has to make huge amounts of power for hours on end, without any failures.


The engine is large -- 358 cubic inches (5.87 L). Not many street-cars have engines this big, and the ones that do usually generate well over 300 hp.

NASCAR engines have extremely radical cam profiles that open the intake valves much earlier and keep them open longer than in streetcar engines. This allows more air to be packed into the cylinders, especially at high speeds (see How Camshafts Work for more details).

The intake and exhaust are tuned and tested to provide a boost at certain engine speeds. They are also designed to have very low restriction -- that is, to provide little resistance to the gases flowing down the pipe. There are no mufflers or catalytic converters to slow the exhaust down, either.

They have carburetors that can let in huge volumes of air and fuel -- there are no fuel injectors on these engines.

They have high-intensity, programmable ignition systems that allow the spark timing to be customized to provide the most possible power.

All of the subsystems, like coolant pumps, oil pumps, steering pumps and alternators, are designed to run at sustained high speeds and temperatures.

Källa: http://auto.howstuffworks.com/question588.htm


Annan läsvärd sida:
Swedish Nascar Fans
http://www.nascar.se/?page=history
Senast redigerat av _Wallis_ (29 oktober 2008)

Kan du andas kan du dö.

Körv
3 535 Inlägg
29 oktober 2008
#27
Personligen föredrar jag F1, mera finlir liksom smile

Truckdriving Man

"Unloaded"
1 557 Inlägg
29 oktober 2008
#28
Jag ser hellre på F1, vara 19 000 varv är lite ballt. Eller om det är 20 000. Mycket är det iaf big_smile Varvar ju 1,5 ggr så mkt som en vass motorcykel smile

"When innovation meets passion!"

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
29 oktober 2008
#29
Det som är kul med Nascar är just hur tätt de har möjlighet att ligga. Inte som F1 där de måste vara en kilometer bakom i kurvan och sen försöka köra om. Så tät racing i hög fart är roligt oavsett hur banan ser ut.

Dock tycker jag att bilar med täckta hjul kan hållas borta, då de som kör använder bilen att putta av andra med, det kan man inte i t.ex. formel1, utan att riskera mycket själv.

Nascar kommer väl sändas fullt ut på ViasatMotor, eller har jag fattat fel?


186 Inlägg
21 november 2008
#30
Nascars sista lopp Indy 500 är ju 500 varv. men hur långt på ett ungefär är ett vanligt nascar lopp
Senast redigerat av Saleenkungen (21 november 2008)

Mästare
2 947 Inlägg
21 november 2008
#31
FireTraXX skrev:
F1 är den enda "gentlemanna-aktiga" motorsporten.
Resten (Nascar, STCC, DTM o.s.v.) är för bönder och uteliggare.

TraktorPulling är Bonnigt(och det borde väl du veta som skrev att du var ifrån en bonnhåla) medans FolkRace är Folkligt!

Saleenkungen skrev:
Nascars sista lopp Indy 500 är ju 500 varv. men hur långt på ett ungefär är ett vanligt nascar lopp

Indy500 är 500miles/804kilometer fördelat på 200varv. Också skulle jag vilja tipsa dig om en sida som heter: http://www.Google.se/ !

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

271 Inlägg
21 november 2008
#32
F1 bil gör 0-402m på runt 9,5 sec utan Traction Controll. Drar ifrån ett F-16 plan fram tills det lyfter.. Sätter dom snabbaste varvtiderna på alla banor.. Ultimata bilen helt enkelt! smile

Dock har ju Nascar V8 och det klagar man ju inte på, hehe..
Senast redigerat av Benan (21 november 2008)


1 703 Inlägg
21 november 2008
#33
Både Nascar och F1 är ju aptråkigt, orkar oftast inte med mer än 10minuter, trots alla miljarder f1cirkusen omsätter.
Tacka vet jag WRC, RAC etc etc.


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
21 november 2008
#34
henkebenke skrev:
Både Nascar och F1 är ju aptråkigt, orkar oftast inte med mer än 10minuter, trots alla miljarder f1cirkusen omsätter.
Tacka vet jag WRC, RAC etc etc.

Håller med där faktiskt..

Även om det skulle vara intressant att se en V8'a bil i WRC, bara för lite variation. roll

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Slav
1 454 Inlägg
21 november 2008
#36
hmm inte för varken F1 eller Nascar, tacka vet ja RIKTIG dragracing eller drifting (vet att det är lite udda kombination) det är skoj att kolla på.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
21 november 2008
#37
henkebenke skrev:
ich liebe gruppe b

Men fan, du var tvungen att säga det?

Nu måste jag tillbringa natten med Grupp B filmer och högsta volymen när Quattro och Lancia börjar dra förbi.


<3 Grupp B.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

369 Inlägg
21 november 2008
#38
Benan skrev:
F1 bil gör 0-402m på runt 9,5 sec utan Traction Controll. Drar ifrån ett F-16 plan fram tills det lyfter.. Sätter dom snabbaste varvtiderna på alla banor.. Ultimata bilen helt enkelt! smile

Dock har ju Nascar V8 och det klagar man ju inte på, hehe..

Kan upplysa om att F1 bilarna också är utrustade med en V8.... Nya regler från 2006... tongue

Behöver du hjälp med att konvertera dina R33 strålkastare? Skicka PM för mer info
Bilen - Min sida - Projekttråden

271 Inlägg
21 november 2008
#39
Ofan... trodde dom körde med sina 3l V10.. aja... då e det V8 i båda. hehe


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
21 november 2008
#40
FredrikF skrev:
Kan upplysa om att F1 bilarna också är utrustade med en V8.... Nya regler från 2006... tongue

Allting under 5 liter är inte en riktigt V8'a..

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.


Sök