2560
Sök

Beigebrun sörja i expansionkärlet?

54 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
#1
Vad kan det vara om det är beigebrun sörja i expansionkärlet på en gammal bil som stått länge, och förmodligen inte tagits väl omhand tidigare? Det är lite grann i kylaren men inte mycket..


93 Inlägg
28 oktober 2008
#2
gammal olja med vatten.

volvo 760 b23et 4life

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
3 650 Inlägg
28 oktober 2008
#4
topp packningen brukar vara orsaken till det

men om det bara är tunt som vatten fast brunfärgat så e det troligen rost
Senast redigerat av Kesler (28 oktober 2008)


54 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
#5
Om jag köper ny topplockspackning och bara byter den, räcker det så eller behöver jag andra åtgärder?


761 Inlägg
30 oktober 2008
#6
Beror på varför den läcker,, har den gått varm eller så så är det högst aktuellt att plana toppen...

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

54 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
#7
Nej tror inte den gått varm eller nåt. Kanske kan vara bra att byta packning om man ändå ska fixa till den, om det är nåt man kan göra själv..


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
30 oktober 2008
#8
kan ju vara så enkelt att det är lite/ingen glykol och att då rostar det lättare i kylkanalerna.


54 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
#9
Göra ett kompressionstest med en billig kompressionsmätare och se om nån cylinder inte är tät?


4 Inlägg
14 november 2008
#10
Problemet kan helt enkelt vara felblandad glykol. Vid felblandning kan den blandade glykolen bli till en "slush puppie"-sörja. Är den dessutom gammal har det blandats med rost. Köp en ordentlig kylarrengöring (inget trams som STP eller liknande), köp proffsgrejor. Lägg därefter i blandbar glykol (finns två på marknaden, Peak och Valvoline MaxLife Coolant). Bägge går att blanda med allt och räcker hela bilens livstid (50 000 mil)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 november 2008
#11
Säljer du händelsevis sånt här? tongue

JohnEllis skrev:
Problemet kan helt enkelt vara felblandad glykol. Vid felblandning kan den blandade glykolen bli till en "slush puppie"-sörja. Är den dessutom gammal har det blandats med rost. Köp en ordentlig kylarrengöring (inget trams som STP eller liknande), köp proffsgrejor. Lägg därefter i blandbar glykol (finns två på marknaden, Peak och Valvoline MaxLife Coolant). Bägge går att blanda med allt och räcker hela bilens livstid (50 000 mil)

Jag hade tömt systemet och kört med vatten ett var vändor, sen köpt billigaste tänkbara glycolen (men som tål aluminium) och sett glad ut...
Bytt olja och kollat över bromsarna med om det stått länge...


FreddeK
14 november 2008
#12
Bara spola rent systemet och sen i med glykol. Sen är det bara brumma vidare 10 000mil till=)


Sök