2399
Sök

Aktiv baslåda

19 Inlägg
26 februari 2006
Trådstartare
Tjenna har precis skaffat mig en Pioneer TS-WX20LPA aktiv baslåda..
Ska nu koppla in den i bak i bilen..
har hört att man kan koppla in strömen från baslådan in i slutsteget istället för att dra den enda fram till batteriet.. Är detta möjligt?
Och en annan sak, ska man dra strömkabeln på ena sidan av bilen och högtalarkablen på den andra?

21 761 Inlägg
26 februari 2006
Det bästa om man har flera slutsteg är att dra en grov plus från batteriet till ett powerblock som sitter i bagaget, sedan varsin plus därifrån till respektive steg. Säkring fram vid batteriet också naturligtvis.

Ja, strömkabel och signalkabel(lågnivå+högtalarkabel) på varsin sida för att undvika störningar.

19 Inlägg
26 februari 2006
Trådstartare
Aha okej, för den aktiva lådan har ju som sagt ett inbyggt steg...
Steget som sitter i bak är ett mds fanatic 2*90w som strömen redan är dragen till..

Hewi
571 Inlägg
26 februari 2006
Du behöver inte separera högt kabeln från strömkabeln , det är ytterst ovanligt med störningar på högt kablar.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

21 761 Inlägg
26 februari 2006
Jaha, de är inte lika känsliga. Det har jag inte tänkt på. Men däremot så är det väl en fördel att dra remotekabeln på samma sida som strömkabeln, är det inte så?

4 554 Inlägg
27 februari 2006
Drönirettab skrev:
Jaha, de är inte lika känsliga. Det har jag inte tänkt på. Men däremot så är det väl en fördel att dra remotekabeln på samma sida som strömkabeln, är det inte så?

så små strömmar som går i remoten så de spelar ingen roll vilken sida den går på..

19 Inlägg
27 februari 2006
Trådstartare
Slängde in Remoten GND och strömen från den aktivabaslådan in i Steget funka bra som fan, tror jag om ingen vet nån nackdel med detta? .. Nu fattas bara ett par extra RCA fram till stereon där jag åker på att köpa ett delningsfilter..

21 761 Inlägg
27 februari 2006
Om det är en grov pluskabel som går till steget så fungerar det nog, huvudsaken är att det inte blir spänningsfall. Båda stegen bör helst ha samma jord, tänk på det.
Var ska du sätta delningsfiltret, det finns väl både på steget till framsystemet och på den aktiva basen?

Sök