4332
Sök

Byta mätarhus på volvo 740 -86 till 90:ans... Går det?

107 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
Som rubriken!
Ska byta bakaxel på min 744 tic -86.
Men har bara en nyare bakaxel från en 744 glt 16v -90.
Vet att om jag bara kastar på den kommer hastighetsmätaren visa 200 på 2an.. (har gjort bort mig förr, kolla mina klipp)

Jag skulle vilja plocka över hela mätarhuset från glt:n för då borde mätarn lira som den ska, eller?
Kruxet är att allt passar, förutom en kontakt precis imitten på baksidan av mätarhuset.. Sitter ju 4 stift på glt:n och 3 på tic:en!
Går det att lösa? Någon som testat.. Kanske klippa kablarna o löda på 3 av dom, men vilka i så fall??

Känns lite poänglöst att skaffa en annan axel bara för det..

Dansgolv är till för dom som inte har råd att supa i baren..

243 Inlägg
31 oktober 2008
byte av elsystem tyvärr... eller om man kan de där med elektronik så dra eget och skrava ihop med rätt anslutning bakom mätarhuset...

107 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
Är det så jävligt alltså? Hmm.. Tredje volvon jag får det här problemet med haha.. Har nog lite otur när jag skaffar nya bakaxlar smile
Jag är inte säker hur de där funkar, men principen måste ju vara den samma på båda axlarna..
Då måste det ju på något sätt gå att använda samma elsystem och ev. bygga om lite för att få det att passa! Alltså, klurar man ut vilka stift i mätarhuset som går till hastighetsmätaren borde man helt enkelt kunna sätta dit kablarna från givaren.. Eller är det helt total-fel?? hehe..
Har ju trots allt alla kontakter och så på glt:n som jag ska ta axeln ifrån..
Någon som vet?? Snälla smile

107 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
Ingen som vet?? Tickar förbannat mycke mil just nu smile

107 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
Tack för tipset, men det funkar tyvärr inte på min.. Har ett helgjutet drev i min!
Tänkte testa det också först, men blev besviken när jag lyfte på kåpan.. smile

Sök